I garasjen hjemme hos Thorbjørn Formo

La meg korrigere meg selv like godt først som sist. Her må det bli i verkstedet hos Thorbjørn Formo. Dette fordi mannen leier et flott lokale på Snarum i Modum kommune. Dette er et samlingssted for motorsykkel entusiaster. Voksne motorentusiaster. Jeg tror ikke jeg overdriver veldig mye om jeg sier at snittalderen den lørdag formiddagen jeg besøkte dem lå på seksti pluss. Slett ikke noe negativt i det. Snarere tvert imot. Her var det kompetanse og kunnskap i lange baner.

La også merke til at verkstedet var prydet med skilt med påskriften Jawas vitner. Det er nemlig Jawa som er tingen her. Men et par tre unntak som bekrefter regelen, det hadde Thorbjørn.

 

 

 

BMW R50/2

Sentralt denne lørdagen var en 1968 modell BMW R50/2 med 69000 km på telleren. Dette er en sykkel som har vært i politiets tjeneste siden den var ny. Den har tilhørt Drammen politikammer, men også vært utlånt til bl.a. UP der den ble benyttet fra 1977 til 1982. Sykkelen ble etter at den ble tatt ut av tjenesten overført til Drammen Politihistoriske forening med Torbjørn Pettersen som ildsjel. Den har også stått utstilt i Drammen Tinghus og senere på den nye politistasjonen på Grønland i Drammen.

 

 

 

 

For oss som besøker Norsk Motorhistorisk senter på Burud er dette ikke en ukjent sykkel. Den har stått i museet på Burud en del år.  Torbjørn Pettersen og Drammen Politihistoriske forening har besluttet å overføre eierskapet og ansvaret for sykkelen til MHKD. Hos oss blir den godt ivaretatt av klubbens motorsykkelgruppe som ledes av nettopp Thorbjørn Formo. Gruppen møtes hver fjerde onsdag i mnd. på Burud. Med seg i styringen av denne gruppa har han med seg Ole Johan Krogsrud, blant kjente går han under navnet Bassik, og Terje Finnerud. Begge var på plass denne lørdagen.  Men også Eivind Evensen deltok i arbeidet med BMW’n fra politiet. Karene har gjort litt jobb med sykkelen for å få den i god forskriftsmessig stand. De er nøye med at den ser ordentlig ut. Noe jeg selv kunne beskue da Eivind var flittig med pussekluten for å få den ren og fin. Noen tekniske oppdateringer har også vært nødvendig i tillegg til at den har fått nytt skinn på setet som for øvrig ble montert mens jeg var tilstede.  Målet er at den blir registrert og kjørbar før sesongen starter forhåpentligvis om ikke alt for lenge. Sykkelen får sitt tilhold på Norsk Motorhistorisk senter på Burud, og jeg er ikke i tvil om at dette blir en sykkel i god bruksstand for klubben. Disse karene overlater ingen ting til tilfeldigheter. Her er det kontroll og kvalitet på det som gjøres.

 

Flere sykler

Thorbjørn Formo er den lykkelige eier av til sammen 8 motorsykler. Men innerst i verkstedet sto det også en fantastisk bil. En flott BMW 2002 fra 1975. En bil som Thorbjørn har brukt noen år på restaureringsjobben. Også her lyser kvalitet mot deg når du åpner døra og ser de sorte skinnsetene. Men det er altså motorsykler som er det store. Her finner vi i tillegg til flere Jawa og BMW også et par Husqvarna. Den grommeste av dem ser ut til å være helt ny og ubrukt. Noe Thorbjørn er rask til å forklare at ikke stemmer. Denne har han selv bygget opp fra noe lignende et vrak til slik den er i dag. Masse nye deler som f.eks motor er anskaffet. Han vil ikke ut med hvor mye han har innvestert i denne sykkelen, men at det er noen lapper er det ingen tvil om. Men så fremstår den altså omtrent som helt ny. Dette er en riktig klassiker, nemlig en 360 WR. En ekte motocrossykkel beregnet for konkurransekjøring. I  1974 vant man V M i 500 klassen med en tilsvarende 360 sykkel.

På en løftebukk i et eget rom innerst i verkstedet finner vi Thorbjørn sin hva vi kan kalle brukssykkel. Dette er en blå BMW R 75/5 fra 1972. Dette er en sykkel etter Kjell Thon. Kjell hadde denne BMW’n i 33 år. Også denne fremstår som om den var omtrent ny. Ikke tvil her heller om at Thorbjørn er svært nøye med hvordan han håndterer sine kjøretøy. Kvalitet fra a til å. Noe som også gjør seg gjeldende for verkstedet som var svært ryddig og et trivelig sted. Dette er et møtested for karer med interesse for klassiske motorsykler.   På besøk kom også et par karer fra Hønefoss. Her ble det utvekslet mange meninger og fortalt mange historier over en god kopp kaffe g winerbrød. Om du kjører forbi Snarum og ser et skilt i vinduet med teksten Jawas vitner. Ja da bør du vurdere å ta en stopp om du er interessert i fine klassiske motorsykler.