I garasjen hjemme hos Hans Otto Werner

I garasjen hjemme hos Otto

 

Hans fulle navn er Hans Otto Werner. Men de fleste kjenner han som Otto.

Denne artikkelen burde kanskje hatt overskriften «Hos Otto på Burud». Otto har selvfølgelig garasje hjemme. Det er en stor garasje. Eller kanskje vi kan kalle det et verksted.

Men Otto sitt andre hjem, eller garasje, eller verksted er på Norsk Motorhistorisk senter på Burud. Jeg traff han der en formiddag i mars. I tillegg til at han her treffer gode venner, så gjør han en stor innsats for klubben. Det er nok å henvise til artikkelen om klubbens Ford Sierra som han jobber mye på. Men også det at han har flere biler vinterlagret på NMS.

En av bilene han har lagret på Burud ble for anledningen startet opp og kjørt ut på plassen for at jeg skulle få anledning til å ta noen bilder.

 

Chevrolet PV 320 1946

 

Bilen er en 1946 modell Chevrolet PV 320 som Otto kjøpte den 3. juli i 2020. Bildet nedenfor viser i hvilken tilstand bilen var da han fant den inne i skogen i nærheten av Heistadmoen.

 

De andre bildene av bilen viser hvordan den ser ut etter to år med masse arbeid. I denne perioden har Otto jobbet på bilen omtrent hver eneste dag. Hele bakparten med lasteplan har han bygget opp selv. For å beholde stilen som en gammel bil fikk han tak i gamle materialer på en gård i bygda litt ovenfor Burud. Nye materialer var ikke tema for Otto. Bakskjermene stammer fra en annen Chevrolet fra 1927. Men de var kun ca 25 cm brede. Otto har bygget de om slik at de passer tvillinghjulene på denne bilen. Han ville beholde bilen med litt patina. Han liker ikke biler som er restaurert slik at de ser ut som helt nye. Han vil beholde patinaen og utseende slik at det virkelig ser ut som en gammel bil. Men teknisk er bilen tipp topp, og selvfølgelig godkjent og registrert slik at den kan brukes. Otto bruker bilen om sommeren. Den skal ikke bare være til pynt. Otto kjenner ikke hele forhistorien på bilen. Men han vet at den ble registrert første gang i Oslo og at den også har vært registrert på Hønefoss.

Når jeg spør han om hvorfor akkurat denne bilen var så interessant for han, kom svaret ganske fort. Han liker rett og slett fasongen på bilen. At det er en amerikaner er heller ikke negativt for Otto.

 

Tilfeldigheter var vel årsaken til at han kom over denne bilen. Det var et annet klubbmedlem, Kjell Ivar Bråthen som hadde et bilde han viste til Otto.  Da kona til Otto fikk se bildet var beskjeden klar fra henne. Den bilen skal vi bare ha. Som nevnt har det blitt mye jobb og selvfølgelig mange lange kvelder. Men siden Otto er så heldig at han har en kone med samme interesse er han fortsatt godt gift.

 

Neste prosjekt

Hva blir neste prosjekt ?  For en ting er helt sikker. Otto sitter ikke stille og ser på tv. Han liger å jobbe med gamle biler. Neste prosjekt er allerede på plass i garasjen hjemme. Også her var det kona som ble avgjørende. De satt en kveld og surfet på Facebook da det dukket opp et bilde av en helt spesiell bil.

 

Ford Taunus G 73 A fra 1949.

Eller pukkel Taunus som den ofte kalles. Da de fikk se bildet på Facebook bestemte de seg for å ta en telefon. Denne telefonsamtalen endte med at Otto ble enig med eieren om kjøp. Dagen etter ble den hentet hjem til Hokksund fra Ytre Enebakk. Den forrige eieren hadde hatt bilen stående i 40 år uten å gjøre noe med den. Som tur var hadde den blitt oppbevart innendørs. Ellers hadde det vel ikke vært så mye bil igjen av den. Dette er en meget skjelden bil. Ettr hva Otto har brakt i erfaring er det pr. idag kun fire tilsvarende biler registrert i Norge. Det skal bli interessant å se hvor lang tid det vil ta innen den er på veien. Ryktene skal ha det til at motoren allerede er startet.

 

Mange biler

 

Otto og hans kone er riktige veteranbilentusiaster, og bilinteresserte. Han drar litt på det når jeg spør om han har mange biler. Han må innrømme at jo, de har flere biler. Når han begynner å telle på fingrene ender han opp med at han faktisk har ni biler og en traktor.

I tillegg til lastebilen og pukkeltaunusen som er omtalt i denne artikkelen finner vi følgende biler i hans garasje:

Nasch fra 1929

Ford Ranchero fra 1972

Toyota 4-Runner fra 1991

BMW 520 fra 1993

Toyota Land Cruiser fra 2004

Toyota HiAce fra 2001

Toyota Previa fra 2004

John Deere traktor fra 1979