Artikkel
Artikkel
Bjarne Holmen 1908 - 1987 hadde sitt arbeid som verktøymaker på jernbaneverkstedet på Sundland. Året 1973 fant jeg Indian'en 1919 mod, i Røyken, kjøpte den av en Kristiansen for 500 kr, det var da vår kjære mc-entusiast Bjarne Holmen kom inn i bildet, han var blitt medlem i da GAMMELBILKLUBBEN.
Bjarne ble helt tent på denne Indianeren, og ville ta jobben med å restaurere den, mye hadde jeg gjort, slik som fornikling av deler osv, men mye gjenstod. Gi meg en urestaurert Harley sa han ,så skal jeg gjøre Indian kjøreklar og fin som ny. Ikke noe problem svarte jeg, kom bare og velg. Jeg hadde et par Harley-vrak som han fikk. Bjarne var virkelig mann for sin jobb, satte i gang, dreiv på i mange måneder, En dag var den klar, nylakkert og virkelig oppstått til et nytt liv. Da kom beskjeden fra Norsk Film, de ville låne kjenodiet til filmen BØR BØRSON. Ja vel det kunne de jo, så jeg og restauratøren dro inn til filmstudioet på Jar. Hilste på selveste BØR , Rolv Wesenlund. Denne var da nydelig sa Børson. Ja der står mannen bak verket sa jeg. En jorunalist ville snakke med Bjarne, spurte om navn og adresse, men Bjarne var blitt litt opprørt så han huska ikke hvor han bodde. Jeg måtte bare trå til og gi avismannen adressen til hovedmannen. Bjarne Holmen, Engene 51, 3000 Drammen. Litt nostalgi hører med i disse tider. Vel livet gikk videre Bjarne var en herlig mann å gå til når andre sykler skulle bygges opp, neste var Henderson 1917 4 syl, Den ble også en perle under Bjarnes skjelvende hender. Husker da vi skulle fylle på motorolje, da måtte han lage en trakt så at ikke det ble oljesøl. Han brukte 3 timer på å lage trakta. Vel vi var klare til start, den startet på første tråkket, men på full gass. Pendelen på forgassertoppen satt feil vei, men den gikk da som en drøm etter hvert, virkelig en drøm sagt mildt. Vel vel, dette var noen raske tanker om Bjarne. han var en virkelig gammelsykkel-venn, Hadde kjørt mye speedwayløp i sin ungdom, Faktisk hadde han Arbeiderrekorden i Speedwa , en rekord som ennå ikke er slått. Han var en god sveiser, selv om hånden skalv mye så var sveisepinnen helt rolig, Det ble jo en del sveisarbeide på disse gamle klenodier. Han kunne og visste alt om gamle motorsykler, mange kom med sine sykler og Bjarne sa aldri nei selv om bedriften var stappfull av ventende vrak. Det kunne ligge 6 til 8 stk som ventet på sin nyoppstandelse. Etter hvert så skrantet helsa og han måtte kaste inn håndkledet, men årene hadde vert rike for han. Han etterlot seg gode minner, spesielt for oss som elsker disse gamle tohjulingene.
Tekst Oddleif Kvålseth
Foto Øivind Langeland
Les artikkel om Bjarne Holmen i Motorhistorikeren nr 3>>
Tekst & bilde m/bil: Øivind Langeland
Tagger
De fem nyeste oppslagene