Artikkel
Artikkel
Motorhistorisk Klubb og Drammen viste seg fra sin aller beste side
Etter mange år i Drammen Park ble vi kasta ut derfra på grunn av nybygd lekeplass. Nytt areal ble tildelt på Bragernes Strand, fra Losjeplassen og nedover mot Holmenbrua. Skepsisen var til å begynne med hjertelig til stede, men her var slett ingen grunn til uro. Et finere og mer velegnet sted for start og mål har vi aldri hatt. Man tør påstå at dette var det beste Spiralløpet noensinne. God plass, fine poster og fin løype. Og ikke minst ny rekord i antall deltagere. 137 startende ekvipasjer, herav minst fem motorsykler. Noen av disse brøt av ukjente årsaker og en viss Knut HH ble diska fordi han nektet å svare på spørsmål. På elvebredden hadde vi besøk av et helikopter, et antall gakk-gakker, stramme poliser, en og annen nærkis og Kystvakta. Ergo like mangfoldig som alltid.
Som vanlig ble deltagerne sendt ut i samme løype, men i hver sin retning. Dog hadde alle sin siste post på Spiralen, der det var muntlig eksamen i kunnskap om nettopp dette spinnville hølet i fjellet bak lasarettet. Ellers hadde vi en post på Solberg Spinderi. Der sto det noen tydelig tungnemme herrer som spurte alle om akkurat det samme. Forhåpentligvis fikk de lagret svarene etter hvert. På vei til Hokksund og Eiker Motorshop fikk vi se en Cortina med akselbrudd før man fikk testet sitt auemål. Turen over Røkeberghøgda er fin uansett hvilken vei man kommer. Enten kom man fra Portåsen, eller skulle til Portåsen. Salige Herman Wildenveys fødested. Der var post nr 2 eller 3. Her handlet oppgavene selvsagt om den lokale ordsmeden. Vi hadde også en post på RSA der det selvsagt handlet om biler.
På bildet nedenfor ser vi et par lurifaxer vi mistenker kunne ha lemfeldig omgang med fakta. Vi skulle plassere vårt kjøretøy mellom to stolper slik at avstand fra kjøretøysiden og ut til stoplen skulle være lik på begge sider. Postmannskapet nektet å fremvise kalibreringslogg for tommestokken sin, noe som anses som mistenkelig.
Nytt av året var premiering for fineste antrekk, fineste bil og en spesialpris til tohjulsdeltagere. Prisene ble tatt av hhv Sigmund Granli m/frue i Lincoln, Thor Simonsen m/frue i sin 1937 Imperial og Emil og Even Bjølgerud på hver sin moped av merket Suzuki.
Vi kan oppsummere med at dette var et fantastisk godt arrangment som man kunne høre høstet mange lovord. All ære til de brave kvinner og menn som sto bak alt arbeidet for å glede oss andre.
Resultatlisten ses nedenfor og en masse bilder fra dagen kan du se her:
Tagger