SMÅNYTT 2017 - 2. halvår

Her må det mer enn én hest til for å komme opp

 

Ja for dette var på den tiden det fortsatt var en og annen hest i arbeid i Drammen. Kanskje ikke så mange, men blant annet dasstømming foregikk lenge med hest. Også gikk det en grønn Ford Thames Trader med en liten flat tank på. Den kjørte også dritt - menneskedritt. Thames Trader er det også som her står fast i grusen. Sikkert med trommelen full av dagfersk betong. Året er 1964 og anledningen er byggingen av nye Landfalløybrua. Brua der Lars Petter Skau sin Thames 800 ble bulka for et par år siden. Spørs om vi ikke må ha hjelp av noen klarsynte - denne brua er hjemsøkt av en Thames-hater som må ledes over på den andre siden, nøytraliseres eller hva disse trollfolka kaller det. Fint bilde er det uansett, men fæl bil å kjøre sier de som har kunnskap om sånt.

Hvem husker Hell Drivers?

 

Det var en gruppe gærninger fra et eller annet land i Europa som reiste rundt og agerte apekatter med bil på slutten av 60-tallet. Kjøring på to hjul, røyk og flammer, hopping og krasjing. De var flere ganger på Drammen Travbane i samarbeid med Ford-forhandleren Drammen Motorkompani. Det var i den tiden et Kodak Instamatic var den ypperste lykke, men kvaliteten på bildene ble så som så. Her ser vi 17M og Cortina i full fart. Ikke noe 1001-1002-1003 avstand til forankjørende her nei.

Vi som har så innmari mye rart, vi burde............

 

Ja vi burde hatt litt mer rart. Vi har fire brannbiler, en ambulanse, ei svartemarje, drosje, lastebil og buss. Vi burde jo hatt en liten politibil også. Vi får ønske oss det av nissen.

Snø er deilig, men noen steder må den vekk

 

Det har vært mange utgaver av Reodor Felgen opp gjennom årene. Og godt er det, ellers hadde utviklingen stoppet. Eller aldri kommet igang. Brøyting har vært en utfordring for både folk, hester og maskiner og mange sinnrike mekanismer har blitt satt på prøve. Hvor den avbildede kommer fra er ukjent - bortsett fra at nildet etter all sannsynlighet er fra Norge. Noen vet kanskje hvordan den virker. Dersom den overhode virket. Hadde det vært stor suksess hadde vi sett den i gatene idag. Det gjør vi ikke.....

Bil for rockekonger

 

Ser stadig noen på Burud med fett hår. Om de har den rette slengen i hofteleddet og den rette stemmen er heller tvilsomt, men bil kan de jo kjøpe likevel. Elvis Presleys 1955 Cadillac Limousine er til salgs. Pris på forespørsel står det i annonsen. Må vel forvente at den koster mer enn en gammal Yaris. For ordens skyld bør vel nevnes at bilen også kan kjøpes av folk uten fett hår - ja endog av folk uten hår. Blir nok konge i gata med denne ja.

Opel er ikke noen særlig uvanlig sak,

 

men den her er neppe dusinvare. Redaktøren kan ikke huske noen gang å ha sett denne dørløsningen på en Olympia. To dører på høyre side, mens et annet bilde av samme bil viser at den har bare en dør på venstre side. Fiffig sak.

Tidene forandrer seg

 

Det er ikke så ofte vi ser Kadett, Rekord og Boble nederst i Konnerudgata. Drammens Is var der også. Før fabrikken bokstavelig talt ble bombet sønder og sammen. Så ser vi to gærne syklister uten hjelmer. Den ene har dog hatt - uvanlig hodeplagg idag. Og gærningen som kjører Kadett har ikke sikkerhetsbelte. Ikke har han skiboks heller, derimot skvettlapper. Skvettlapper var viktig. Ble du stoppet av purken uten skvettlapp risikerte du at du måtte vise bilen for Statens Bilsakkyndige. Og da kunne det bli huskestue. Attpå til det ene huset er farlig. Hypermoderne vedlikeholdsfrihet i form av eternitplater på veggene. Sammenpakka asbest er ikke akkurat helsekost, men slik var det. Tidene forandrer seg ja.

Norway, Illinois, United States of America

 

Norway er flotte greier. Både her og der. I Norway Illinois har man sågar et flyvrak liggende i veikanten som en velkomsthilsen til besøkende. Symbolikken i vraket er ikke helt uten politikk og meninger. Hva slags fly? Aner ikke, men redaktøren er av den oppfatning at vi burde hatt noe slikt på Burud. Hvilende på en påle akkurat som gamle Airfix byggesett. Det må vi få til !!!   Ikke nok med at bygda Norway ligger i Illinois, men den ligger i LaSalle County. Fasjonable greier. (LaSalle var en gang en billigere utgave av Cadillac). Er du ungkar og vil flytte til Statene så skygg unna Norway. Det bor drøyt fem tusen mennesker der med en kolossal overvekt av mannfolk. 

Høyoktan idyll i høstmørket

 

For noen er idyll rødvin og stearinlys foran peisen på denne tiden. For musa er det om å gjøre å sikre idyllen ved å krype inn i bjelkelaga rundt om i vårt langstrakte land. Ei og anna rotte tar også samme veien. Sauen som ikke har lidd skjebnen i ei fårikålgryte har sin idyll i et lunt fjøs. For atter andre sauer er det den ultimate idyll å lufte noen gamle biler. Så ble gjort forleden da flere pensjonerte arbeidshester samtidig fikk en liten blodoverføring på YX i Møllebakken. Udiskutabelt stemningsfullt. Og husk: Her får du kjøpt 98 oktan. Vi  bør alle fylle på denne stasjonen. Dersom salget blir for lite vil 98-kvaliteten forsvinne herfra også. Og det hadde vært trist.

Skulle vi få tak i denne mon tro?

 

Etterkrigs Dravn fra Drammens Jern til salgs på Finn. Det var disse som ble kalt 'Ormen Lange' fordi de var lange og fordi hytta var helt bakerst på maskinen. Den plasseringen av førerplassen gjorde at det var særdeles vrient å buksere seg fram i veikryss i trange bygater. Føreren så ingenting. For en lykke om vi kan få raska til oss denne...........

Ford i Solbergelva

 

Regner gjør det støtt, også den dagen bildet ble tatt. Eller er det solid snøsmelting? Vi er i Solbergelva og bilen er en 1953 Ford Taunua 12M tilhørende Gustav Fagerhus, Olav Trygvasonsgate 4 i Drammen. Vet ikke om bilen er pen eller stygg, men definitivt sjarmerende. Kan se ut som det er en varebil eller stasjonsvogn.

Snåling på tre hjul

 

Såg denna i ferien iår. Spurde 'what kind of motorcycle is this?' Tyskaren svarte 'it's not a motorcycle, it is a car'.  Zeus, fransk fabrikat laga mellom 2002 og 2012. Triller på bilhjul og har ein toliters Peugeot-motor bakmontert i sidevogna. Inni sidevogna satt ei ung jente som såg ut til å ha det svært så komfortabelt, medan far satt utadørs og kjørde. Satt nærast på bakken. Bak kjørde mor på ein vanlig BMW motorsykkel. Desse kjøyredoningane kunne ogso leveras med dieselmotor. Nokre av oss har lengje ønska oss dieseldrivi motorsykkel med framhjulstrekk. Dette er eit steg på vegen.

Enda litt mer Anglia

 

Samme bil, samme mann, men det er førti og et halvt år mellom bildene. Hvem? Jo det er Eivind Evensen alias Langen ved reds bil. Haugastøl 1977 og Burud 2017.

Biler av høykvalitetsmerket Ford satte hverandre stevne på Modum

 

Vi snakker om en av Ford mest særegne modeller, Anglia. Av nesten 1,3 millioner produserte enheter var det tre stykker, alle fra 1961, som møttes hos Kjell Thon i Vikersund. Den grå Kjell Thon sin, den røde Øyvind Thon sin og den svarte Asle Wang sin. Bilene koste seg i sola mens eierne spiste vafler og drakk kaffe denne vakre august-søndagen.

Litt plunder stopper ingen

 

Et fantastisk bilde som ble lagt ut på Facebook av Njål Johnsen. T-Forden fra 1926 har tydeligvis følt behov for en pause på sin tur gjennom kulturlandskapet. Kanskje i Lier... Bilen var eid av Hans A Enger i Sylling i sin tid. 

Man kan bli sliten av så mangt

 

Dette bildet viser Harry Hanssen som er sliten etter et terrengløp på Snarum på 1950-tallet. Ifølge ham selv er han sliten fortsatt. Løperen feiret forøvrig sin 84-årsdag forleden. Vi gratulerer. Stigbrett og forskjermer var helt sikkert designet med tanke på slitne idrettsfolk. Ingen tvil om det. Flott bilde.

Kjernefysiske Otto

 

Noen har mer pågangsmot og energi enn andre, det er helt sikkert. Den godeste Otto Werner fra Skotsmoen må være atomdrevet. Her går det unna med hele slekta involvert. Familiedugnaden er godt igang med sveising av rust. Den nylige anskaffede 1956 Chevrolet har endog noe så sjeldent som rusthøl i dashbordet. Bil blir det helt sikkert om ikke så lenge. 

Biltema kan være redningen

 

I alle fall om man er på gjennomreise og får plunder med bensinpumpa. Traff på disse hyggelige karene utenfor Biltemas avdeling i Lier. Nyinnkjøpt bensinpumpe av den elektriske sorten gjorde sitt til at Oldsmobile'n fra 1950 var klar for videre ferd med campingvogna på slep. Til country-festivalen på Vinstra. Ikke akkurat noen bibel-camp oppi der etter det ryktene sier. Vi ønsker god tur og lykke til.