Artikkel
Artikkel
Besøk fra luften
Vi har tidligere hatt lav overflyvning med Dakota over Burud. Onsdag 28. juni hadde vi besøk av Nedre Romerike Flyklubb som sveipet lavt over oss et par ganger med sin Piper . Hyggelig besøk, ser gjerne flere slike på onsdagene framover. Sakset data fra klubbens egen nettside:
Piper L-18C Cub er et toseters, lett observasjonsfly, med røtter tilbake til førkrigstidens J-3 Cub. 16 av disse små, grønne flyene kom til Norge i 1955. De ble brukt av Feltartilleriet til observasjon fra luften, ildledelse av artilleri, rekognosering, meldingstjeneste og lignende. I nord var de stasjonert på Setermoen, i sør på Haslemoen.
Flyene er små, saktegående, men meget manøvrerbare. Dette var det viktig for flygerne å utnytte i en kampsituasjon, der de måtte fly i lav høyde, og ofte også bruke terrenget til sin fordel for å holde seg utenfor rekkevidde av selv finkalibrede våpen.
Cub ble etter hvert supplert med de litt mer moderne Cessna L-19 Bird Dog, men de var i bruk helt til begynnelsen av 90-tallet, da Feltartilleriets OP-tjeneste ble avviklet. Noen av flyene finnes i dag på museum, men en del av dem ble solgt til flyklubber i Norge for en symbolsk sum, mot at de holdes i flygedyktig stand av disse klubbene. På Kjeller finnes to av disse flyene, LN-ACJ og LN-ACL.
Cub er et meget robust fly som kan utstyres med skiunderstell i tillegg til hjul, og det kan opereres fra landeveier og jorder. Det er forholdsvis enkelt å fly, men som med alle andre halehjulsfly må man være påpasselig under avgang og landing, da fly av denne typen har en tendens til å ville snurre rundt på bakken i en såkalt “ground loop”, grunnet tyngdepunktets plassering bak hovedhjulene, og en “sleggeeffekt” som oppstår dersom man ikke holder flyet rett.
På Kjeller brukes Cub til å gi utsjekk på halehjulsfly, og til rekreasjonsflyging. Det er morsomt å fly på fine sommerdager i lav høyde, gjerne med vinduet oppe og den varme sommerbrisen rundt ørene.
Teknisk data LN-ACJ:
Antall seter: 2 (tandem)
Motor: Continental C90-8F 90 hk.
Reisehastighet: 70-80 knop.
Totalvekt: 681 kg.
Egenvekt: 442 kg.
Fuelkapasitet: 68 liter.
Fuelforbruk: ca 20 liter pr time.
Rekkevidde: ca 350 km (med reserve).
Riskoker i Hallingdal
Denne 1976 Mazda 818 er til stadighet observert i øvre Hallingdal. Ganske så fin bil og en sjeldenhet å se i disse dager.
Mini-treff i Solbergælva
En liten hjulbeint grisefanger med fastmontert ekorn under nesa insisterte på at Mini-treffet i Solbergelva måtte besøkes etter avsluttet arbeid på Burud. Så gjort. På Buskeruds flateste plen fant vi en masse små biler og deres lykkelige eiere. Vi var litt sent ute så vi fikk ikke se alle, men ble av den harde kjerne fortalt at der hadde det vært mange.
De norske redningshundene Pust & Pes
Ja det er hva vi kan kalle kols-kameratene Holm & Tveten. Godt forspent med ulike varianter av tobakksplanten la de ut på livsnødvendig oppdrag på Nasjonal Motordag. Sjølveste turtallskongen, et råskinn døpt Bjørn fra grensen mellom Lier og Røyken hadde knekt ei ventilfjør under sladding på Kirketorget på Kongsberg. Da er det godt klubbens beredskap er i orden. Chevrolet'en kom hjem og alle var glade.
Nyss er innkommet et skriftlig takk fra den skibbrudne. Vi gjengir det i sin helhet:
Jeg må få takke bergningsjengen på Burud får en strålende innsats da jeg fikk ventilfjærbrekk på Kongsberg på National motordag. Etter bare en times venting ankom gutta med bilbergeren og øyeblikket etter var chevyen på plass, surret etter alle kunstens regler.
Jeg var kanskje en smule skeptisk til Biltema lastestropper men bare vi bruker mange nok så holder det var svaret fra Pust. Kanskje vi skulle surre om hjulene ikke i karosseriet antydet jeg, men det skulle ikke jeg bekymre meg over svarer Pes. Dessuten hengern i winsjen og du har vel satten i gir og dratt på håndbrekket. Etter en kilometer røyk det en stropp den ble erstattet med to nye og det holdt hjem, og bilen ble levert rett i garasjen.
Takk igjen
Hilsen Bjørn Turtallskonge
Redaktøren kan underrette om at nye stropper er innkjøpt idag. Ikke fra Biltema, men skikkelig materiell. Forrige gang vi hadde stropper som skal brukes på hjula var det noen som ikke skjønte finurligheten og ødela dem. Stroppe-vandaler må nå forvente represalier. To-tre fortenner kan synes passe........ Forøvrig forteller ryktene at redningshundene har blitt påskjønnet med et par flasker med djevelens nektar, så nå blir det hyl og skrik til røykinga.
Mista førerkortet?
Her er et du kan fylle ut selv. Mulig du trenger litt mer dokumentasjon og gode talegaver om du skulle bli stoppet av 'onkel', men vel verdt et forsøk.
Den obligatoriske jomfruturen
Ja den går alltid til Bakke Kjerke. Så også tirsdagen den 30. mai. Redaktørens Anglia var ute på landeveien for første gang på trettini og et halvt år. Siden den nevnte redaktør er medlem av Statskirken tok han seg også den frihet å hente vann på gravlunden. Motoren manglet litt kjøling. Til alt overmål kunne innenfra kirken høres høylytt sang. Det ble en stemningsfull jomfrutur. På bildet ses den vakre doning med et par velkjente apekatter i baksetet.
Farlige Svelvikveien
Noen har bomma litt på plassen her, og det endte med et smell. Tømmerbilen er en Volvo. Synd at navn og registreringsnummer er overstrøket, men lastebilen hørte åpenbart hjemme i Svelvik. Personbilen er en Chevrolet fra 1954. Orakelet Kjell Thon mente først det var en Two-Ten, men korrigerte seg selv pga fargen på rattet. Det er en Bel Air. Så det så........ Fotograf er Svein Wiborg, vi har fått det av broren Arve Wiborg.
Kollisjon i krysset Engene Schwenchegata
Kollidering har vel skjedd siden tidenes morgen. Man kolliderte sikkert med hest og kjerre, man kolliderer med bil, og nå for tiden kan man lese om alvorlige personskader etter kollisjon front mot front på tråsykkel...... Bildet til Arve Wiborg viser en liten smell i ovennevnte kryss i 1955. Tiltrakk seg mange skuelystne som man ser. Den nærmeste bilen er en ganske ny Vauxhall, den neste antagelig en 1930 Citroen og varebilen som står med rompa til er en Renault Colorale som også var ganske ny da bildet ble tatt. Den uheldige Vauxhall-eieren var Birger Haugen. Han drev Skotøymagasinet Solid på Bragernes Torg. Forretningen lå mellom Emil Jensen og gamle Drammens Sparebank. Birger Haugen er død, man hans kone Lillemor f. Haftorn lever fortsatt.
Norsk Tippings Grasrotandel er fine greier
I disse dager får vi overført kr 5.059,- etter spillingen til alle som har klubben som grasrotmottager. Vi har nesten blitt som emissærene på Visjon Norge vi også. Vi får aldri nok! Så om noen lesere kunne tenke seg at Motorhistorisk Klubb Drammen skulle bli deres grasrotmottager tas bidragene imot med stor takk. Et par skikkelige hazzard-spillere hadde vært kult...........
Årets første brann
At etanol spiser bensinslanger er opplest og vedtatt. Om alle branner skyldes dette skal være usagt, men ta en sjekk nå før sesongen starter for alvor. Årets første bil har brent - på første tur etter vinterlagring. Synd.
Fiat står det på skiltet
De aller fleste ser vel at doningen ikke er noen Fiat. Mangler relativt mye på det. På Burud har vi besøk av fine Fiat'er og fine Mercedes'er. Denne gang var det en Mercedes av det aller fineste slaget som kakkelovnsrør-eier Regstad har foreviget.
Året er 1965 og stedet er Vikersund
Og ikke minst er bilen til høyre en Ford. Den samme bilen som har stått i hallen på Burud i vinter. 1961 Anglia. I skrivende stund er bilen hos lakkereren og den blir å se på egne hjul igjen i sommer.
Konnerudgaten
Om det var så voldsomt romantisk med trekkfulle gårder, utedasser og rotter i bakgården kan man vel betvile. Men, på dette bildet er Konnerudgata langt mer idyllisk og vakker enn dagens versjon. Den gang gikk Konnerugaten fra Strømsø Torg og opp til brua over Vestfoldbanen. På andre siden av brua het det Konnerudveien. Da var man også kommet inn i Skoger Kommune og Vestfold Fylke. Skulle vært moro å vite hva leseren ser på først. Den smukke damen, eller de gamle bilene?
Skruer, ja det finnes det noen av blant oss
En av dem er lokalkjendis Knut Harald Horgen. Han feiret bursdag 22. mars. Ikke sin egen, men bilen sin. Hans Austin fylte femti år på denne dagen, og da er det jo naturlig å feire det på behørig måte. Og det er? Selvsagt kjøper man en rød rose, reiser til vinteropplagsstedet og fester ugraset på en pen måte under vinduspusseren. Og joda, det er samme mannen som har en bil i stua. Er det en god psykiater blant oss..........? Nedenfor ses han far, bileieren og jubilanten sjøl.
Noen i klubben har kjøpt ny bil
En velkjent bil har byttet eier. Snart et år siden, men nå er det ikke hemmelig lenger. 1916 Dodge som tidligere har tilhørt Bjørg og Ingar Evensen har fått nytt hjem hos en av klubbens medlemmer. Håper vi får se den på veien igjen til sommeren.
En sånn en skulle vi lastebil-gutta hatt
Bil med den motoren eksisterer neppe. Motorkvaliteten var så dårlig at alle ble bygd om med engelsk motor. De sies at denne bilen var en brannstifter. Den hadde visst for vane å spytte gloheite bek-klumper ut av eksosrøret, og disse antente gras i vegkanten. Og slikt kan jo spre seg fort.....
Det spirer og gror II
Red. hadde et par sterke opplevelser forleden. Den ene opplevelsen var totalt uventet, den andre ventet, men like morsom. Først ble noen unger observert. Unger som lekte og hadde det moro. Det er jammen ingen dagligdags situasjon å beskue. Helt tragisk at man skal sperre øynene opp pga noe slikt, men sånn har det dessverre blitt. Denne observasjonen ble gjort på vei til en annen beskuelse. En 1946 Ford varevogn som gjenoppstår fra kjeks og jord og blir til jønn og stål. Prosjektet er langt fremeskredet og vil nok nå sin ferdigstillelse på denne siden av jul.
Det spirer og gror i MHK
Andreas Sigurdsøn, en av gutta i ungdomsgruppa, har fått anskaffet seg drømmevogna. Tretti år gammal Volvo 240GLE. Vi gratulerer og håper du får mye glede av bilen.
Skikkelig bondetraktor
Er ikke alle traktorer bondetraktor? Jo på en måte, men denne Fordson Super Dexta har hatt mange slags bønder som eiere. Den ble for mange år siden pusset opp av kønnbonde Arve Knutsen. Han solgte den til betongbonde Oddleif Kvålseth litt lenger ned i gata. Betongbonden er velkjent for ikke bare betong, men også for tolkninger av Åge Samuelsen og samkvem med en bibelbonde på Pukerud. Neste eier ble litt lenger inn i gamle Skoger Kommune, denne gang kols- og testosteronbonde Terje Tveten som dengang bodde på en eiendom med skau og snø. Nå skal traktoren etter sigende befinne seg hos krøtter- og tingbonde Per Olaf Lundteigen. Litt av en reise.... Og flott traktor.
Jordebiler og denslags moro
En gang for ikke så veldig lenge siden var det lov å ha det moro. Tenk at man kunne more seg med å kjøre bil og motorsykkel på jordet uten at hele messing-gjengen, barnevernet og forurensningstilsynet kom styrtende sammen med selvhøytidelige journalister. Nei, alt går definitivt ikke framover her i verden. På bildet under ser vi en bondegutt fra Skauer. Av den aller roligste sorten var nok ikke Arve Knutsen. Her rir han på en 500 BSA som sikkert fikk kjørt seg over pløgsla. Fått kjørt seg har den Fiat 600'n i bakgrunnen også. Fått oppstoppernese ser det ut som. Neppe den artigste bilen å kræsje med.
Vi har en formidabel samling bilder
Etter at vi startet med egen nettside i 2012 har vi fått samlet et enormt antall bilder i klubbens elektroniske arkiv. Skal vi tippe på ca 15000? Kanskje flere. Mange bilder er dagsaktuelle når de blir lagt ut, andre er av spennende historisk karakter. Vi sitter fortsatt på bilder som ikke er lagt ut. Gled dere til mange flere bilder fra før i tiden. Etterhvert kommer bilder fra Arve Knutsen, Pelle på Automobil-Kompaniet, Jan Sandholt, og ikke minst fra våre stor-bidragsytere Christian Christensen og Øivind Langeland. Men vi vil ha mange flere gamle bilder. Gjør som de nevnte herrer og ta kontakt med redaktøren slik at vi kan dele gjemte skatter med alle. Vi skal nå også gå igang med skanning av de siste 16 årgangene av Motorhistorikeren. De første 28 årgangene finner du her allerede.
Dodge'n over var en velkjent bil på 'Kubikken' for mange år siden. Mange kjenner sikkert også igjen folkene på bildet under. Det er tatt i 1981 i forbindelse med en filmpremiere og viser Jens-Petter Holm og hans Grethe til venstre. Bedre kjent som Pelle, han har jobbet med Opel på Automobil-Kompaniet i nesten tre hundre år. Mannen til høyre er Morten Kongsgården, også bilmann fra Ibsen Bil og Automobil-Kompaniet før han gikk over i videobransjen.
Ford-import i Drammen
På 70-tallet importerte firma Norim AS drøyt tusen amerikanske Ford'er. Sannsynligheten for at avbildede 1979 Ranchero GT er en Norim-bil er vel absolutt til stede. Arve Knutsen fra Skauer eide denne bilen. Den er fortsatt registrert og befinner seg i Ålesund-området. Snobbete vogn. Nå er den visstnok knall gul og så fin som på bildet.
Ormen Lange
Ormen Lange var i sin tid verdensberømt her på østlandet. En av ytterst få semitraller innredet som buss. Doningen gikk i rute mellom Oslo og Hønefoss og det ble brukt flere trekkvogner, bl.a. en Faun. Hengeren var bygd på Høka i Hønefoss og hadde plass til 110 passasjerer.Sikkert kaldt og jævlig baki der. Etter rykter skal ihvertfall en av trekkvognene fortsatt eksistere. Ellers ser det rett så idyllisk ut på kaiene nedenfor 'råsstua' i hovedstaden. Nesodden-båtene ligger på rekke og rad og der er hverken narkomane eller selvmordsbombere å se. Til og med det sjeldne synet norsk industri kan skimtes helt til høyre - der man idag bare får øl og hårklipp......
Veteran skurtresker
Skurtresker har vi aldri hatt bilde av på denne siden. Merket er John Deere og stedet er Skauer - eller Skoger for de litt finere. Treskeren var kanskje ikke så spennende i seg selv, men for Arve Knutsen som trakterte maskinen i skråbakken så var det nok en tur som ble i overkant spennende. Var lett på foten dengang sier han, og det var sikkert en fordel. Noen ganger skal man ha flaks.....
Møkkabil
Helt utrolig at slike møkkabiler som er avbildet her skal være verdt en formue, men sånn er det. En iskald blikkboks. Og kolliderte du med ei kråke så knuste du beina. Ingenting å ha sånt ræl. Noen gjenkjenner kanskje guttungen til høyre? Det er klubbens tidligere kasserer, nå dugnadsarbeider og innvåner i Telemarkens dype skoger, Bjørn Erik Lundstad. Folkevogna er fra 1962 og tilhørte P Christensen AS, Tomtegata 36, Drammen. En gang skandinavias største strømpefabrikk. Og der jobbet vel far Hugo Lundstad må vi anta.
Her ble Drammensbilen til
Politikere er med på så mangt. Noe er sikkert morsomt og interessant, annet gørr kjedelig. Antagelig mye mer moro å besøke en bilfabrikk enn å åpne en demensavdeling i Karasjok, men de har jo valgt det selv de som bedriver politikk. Vi skryter av å ha alt i MHK, og selvsagt har vi også vår egen stortingsmann. Erik Dalheim var svært aktiv på den tiden Drammensbilen var et hett tema, og under rydding i heimen fant han dette flotte bildet. Støpeformen som skulle sikre svære inntekter både til gründere og statskassa. Slik ble det ikke, kun historien igjen. Og historien rundt prosjektet og selve bilen tar vi vare på. Et herlig historisk dokumet dette bildet som er tatt 10. mars 1992.
En liten presang til kubikk-gutta
Sikkert noen som vet hva slags motorsykkel dette er. Det er i allefall en flott stilstudie. Rytteren het Frank Klemetsen og var født i 1916.
Full fart i svingene
Respekten for politiet var nok mye større på 60-tallet enn hva som er tilfellet idag. Lensmannskontorer var det overalt og godt forspent med rullende materiell var de tilsynelatende også. De stramme karer på Gjerpen og Siljan Lensmannskontor i Telemark kunne kjøre utrykning på en sikker måte. Som bildet viser er det kvalitet over hele linja. Å mestre stress var nok en god egenskap å ha om man hadde det travelt og kjørte 12M Super
Tagger