SMÅNYTT 2016. 2. halvår - oppdatert 16.12.16

Mye moro med Poncin

 

Sjåføren på dette bildet klarte på slutten av 80-årene å lure sjefen sin til å kjøpe et antall Poncin VP2025 fra et konkursbo. Det ble dårlig butikk, men innmari mye moro. Flere av klubbens medlemmer ble pådytta et eksemplar, og Bjørn Erik Lundstad har sin fortsatt. 6x6 med 2CV-motor. Kunne også brukes som amfibie, men uten propell ble fremdriften svært dårlig. Et ganske ubrukelig kjøretøy, men svinaktig mye moro var det med disse. Bildet viser en ekspedisjon i Strømsåsen. Med øl. Midt i arbeidstida. Den gangen det var lovlig med moro på arbeidsplassene. Sjåføren som ulastelig antrukket i sort frakk blåser i kjakene som en gammal ælj, han heter Magne Karlsen og er fortsatt ikke temmet.

Idyll på elvepromenaden

 

Det skal vel ikke benektes at elvepromenaden i Drammen er ganske flott. Men idyllen var så absolutt til stede før også. Man spør seg vel om red. er sjuk i huet som kan skrive sånt, og noen av dere vet vel svaret. Bildet er altså fra det som nå er Nedre Strandgate og er fra slutten av 1970-årene. Vi ser en Ford Taunus 12M stasjonsvogn og en Austin lastebil blant annet. Det er vel slike bilder og tanken på møkka som fløt nedover elva som gjør det lite fristende å bade der - selv idag.

Pinstriping-apparat

 

Finnes det noe godt norsk ord mon tro.....? Altså et lite apparat til å male smale striper på felger og karrosserier mm. Vårt medlem Erling Storstrøm har gitt oss denne kjekke saken. Verdig trengende får apparatet til låns ved henvendelse til dugnadsgjengen på Burud. Stor takk til Erling.

Gammel og ny - liten og liten

 

Opel Blitz og MAN. Den gule kjempen til Bråtens Bilco er slett ingen kjempe idag, men i forhold til førkrigsbilen er den jo enorm. En fin illustrasjon på utviklingens gang.

Før helikopternes inntreden

 

Nå blir jo nær sagt all transport i forbindelse med kraftlinjer utenfor vei besørget av helikoptere. Før måtte man finne andre løsninger. Som denne smidige saken her. En lastebil på belter gjorde nok sin nytte, men man måtte nok være helt sikker på at myrene var skikkelig tæla før man la i vei innover skauen. Sikkert et stort fremskritt den gang, håpløst utdatert idag.

Hvem ville ikke vært der idag.......

 

Der Jan Sandholt og Gunnar Kristiansen var tidlig på 80-tallet. Hos den berømte Skrot-Kalle i Eda. Vauxhall, Morris og ikke minst Tatra. Sistnevnte er jo en svært så spesiell bil. Om den er pen kan vel neppe påstås, men sjelden og interessant er den uten tvil. Mange ville nok gjerne hatt det vraket idag. 

Klubben sin buss er et smykke

 

Men den her er vel enda stiligere. Bedford chassis med et belgisk karosseri. Bygd så tidlig som i 1934. Vakte sikkert oppsikt den gang, og ville garantert ha gjort det idag også.

Gamle biler kan brukes til så mangt

 

Bare oppfinnsomheten er god nok. Er nok ikke så mange Scorpio brøytebiler i kongeriket, men her i distriktet er det en. Spissplog for både front- og hekkmontering. Hvordan det gikk nå som vi nylig fikk en drøy halvmeter - det vites ikke. Prototypen i tre til høyre, det ferdige produkt i stål til venstre. 

Det har snøga på Burud

 

Slett ikke det eneste stedet det har snøga. Denne gangen var det Generalkonsul Enersen som sto for brøytinga. Det gikk som en drøm. Neste gang er det kanskje Donald Trump som tar jobben for oss.

Langt-tilbakeblikk

 

Det har blitt vinter og det er tid for å publisere bilder fra klubbens historie. Redaktøren sitter på store mengder bilder fra Øivind Langeland, Christian Christensen, Per Rust og Jan Sandholt sine samlinger, samt red's egen samling.  Alt kommer ut etterhvert, men ikke alle denne vinteren. Vi starter pent med et bilde Jan Sandholt tok for en haug år siden. Vi skimter Finn Torgersen, deretter Jan Ove Regstad, Erik & Siv Holde, Bjørn Erik Lundstad og redaktøren. Alle fortsatt aktive i klubben noen og tredve år senere.

Dobbelt mysterium

 

Mange husker sikkert Isdalskvinnen. Det forbrente liket av en kvinne som ble funnet i Isdalen ved Bergen i 1970. Et mysterium der liket aldri har blitt identifisert og saken er heller ikke oppklart. NRK har tatt saken fram og graver i gamle data. En spennende historie som kan følges her: www.nrk.no/dokumentar/gaten-i-isdalen-1.13182053 Isdalskvinnen ble begravet i Bergen og bare politifolk fulgte båren til graven. Begravelsesbilen er også en mystisk sak. Ford Transit av første utgave konvertert til bårebil. Et mer eller mindre vellykket byggverk. Det kan nesten se ut som det er brukt bakskjermer fra Anglia varebil. Noen som kjenner noe til denne bilen eller andre like? Kanskje et norsk bygg. Den skulle vi hatt på Burud....

Pukkelrygg-Taunus

 

Bildet viser Harry Hanssen sin første bil. 1939 Ford Taunus. Denne modellen ble laget fra våren 1939 og fram til 1952. Med opphold under krigen selvsagt. I Tyskland ble den kalt Buckel-Taunus som direkte oversatt betyr Pukkelrygg-Taunus, med henblikk på utformingen av bilens hekkparti. Bilen er akkurat fire meter lang og har en 1.2 liters sideventiler under panseret. Modellen ble avløst av Weldkugel-Taunus, altså Globus-Taunus.

Kaldt og møkkete

 

Bildet er tatt på Grønland i Drammen. Motorvogna er ev Type 86, hvilken type han er han som vil over linna vites ikke. Reiret i treet tilhørte imidlertid ei nå avdød skjære, vi har en Ford Taunus 17M P2 til venstre og en Ford FK lastebil bak bommen til høyre. Grønland var på denne tiden et industriområde ispedd boliger med lavere status. Idag er strøket hipt med masse folk stuet inn i sine bikuber. Før sto gutta i en bakgård og drakk sin langpils, nu sitter alkisene på designerstoler og roer nervene. Og veien er gravd ned under jernbanen. Egentlig ikke så veldig store endringer, bare en helt annen innpakning. Mer om motorvogna kan du lese hos Norsk Jernbanemuseum 

Her skal det geares

 

Omsider kom alle deler til vår Diamond T brannbil sin gearkasse. Erik Holde har montert og bilen er snart kjørbar igjen etter et års permisjon. Da er det bare å vente på våren......

Har du ikke råd til engelsk sportsbil, men lengter etter.....

 

.....å ha et ratt langt inni magan, knekk i nakken og knea oppunder øra, kan du kjøpe denne yndige lille Bedford'en fra 1934. Bilen som har lokal historie skal selges fra dødsbo i Tønsberg. m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81278240  Av bildet er det vanskelig å bedømme størrelsen, men denne bilen er bitteliten. 4,24 lang, altså ørlite grann lenger enn en Ford Anglia. Mindre lastebil skal det godt gjøres å finne. Riktig yndig er den, ganske fin og i brukbar stand. Imidlertid er forgasseren borte, men det skal vel la seg ordne. Bedford'en gikk ny i Lier, og ble en gang på 80-tallet (?) solgt fra Hokksund til en kar i Tønsberg. Løp og kjøp folkens, men er du lang eller feit er det håpløst...... Redaktøren har beskuet vogna og ble litt forelsket, men han er definitivt både for lang og for feit ja.

Det blir bedre luft i verkstedet

 

Neida, det er ikke sørget for gjennomtrekk. Derimot er en ny kompressor i ferd med å bli installert. Den gamle var fra 1957 og orket ikke stort lenger, så dette blir bra.

Mannen som tegnet denne bilen er dau

 

Colin Neale var mannen som tegnet bl.a Fords Conul/Zephyr/Zodiac Mk2, Anglia 105/106E og Consul 315. Nå er han dau, 89 år gammel. Daue er de imidlertid langt ifra herrene Werner & Holm. som har påtatt seg å rustsveise på salige Colin Neals ene mesterverk. Redaktørens Anglia 106E. Gode kamerater er gull verdt. Noen vil nok med rette synes at bilen som står i verkstedet på Burud er i dårligste laget. Men så har det seg slik at dette er redaktørens aller første bil. Før meg brukt av et par fettere, min far og min farfar. Skikkelig familiebil. Kjøpt ny av Røyken E-Verk i 1961, kjøpt av min bestefar i 1963.

Lykken er........

 

Ja lykken er en Ford selvfølgelig. Se hvilket herlig uttrykk Knut Hannibal får i ansiktet når han frigjør dopamin i hjernens lystsenter. Om noen ønsker å teste ut avbildede aktivitet kan det la seg ordne mot et passelig vederlag. Eller få deg en Ford og vask the blue oval i småskala.

Snart kommer vinteren

 

Før var det ikke bare bilene som var fine, vintrene var fine også. Endatil fine luer. Et flottande bilde fra Randsfjorden i 1977. Det lå is på vannet, og man kjørte bil oppå isen. Fra tiden før firehjulstrekkerne ødela spenningen og publikumsvennligheten. Mazda RX2, RX3 og Volvo var med på moroa. Hvem folkene er vites ikke, men bra bilde åkke som. Ettersigende skal Trond Schea ha kjørt den fremste Mazda'en, en bil som ga fra seg en imponerende lyd. Bilen eksisterer fortsatt.

Noen velger mora, andre velger dattera

 

Hva skal man velge her? Renault 16 eller 1970 Volvo N86? Tenk hvilken håpløs og utdatert design det var på den lastebilen helt fram til 1973. Er ikke noe pen Renault'en heller, så dette blir et vrient valg.......

60 år er en anseelig alder for en bil

 

Idag, 2. september er det 60 år siden spesialavfallsproduktet Volvo Amazon ble introdusert. I alle år har denne saken vært forbeholdt menn med hatt og gamle kjerringer - pluss en og annen travel svenske. Er stadig noen sånne mennesker på Burud, der de framsyner disse nevnte vognene. I rein og skjær medlidenhet gratulerer vi så mye (grøss). Knut Horgen sender en blomst, og Erik Martinsen viser sin medfølelse og sender en kvast med lyng.

Premiering av fin bil

 

Det er ingen tradisjon i MHK-Drammen med premieringer av biler, men mange andre klubber har slike premieringer på treff og andre arrangementer. Nå nylig var det et av våre medlemmer som fikk den ære å motta tredje-premie for sin bil. Under Rambler & AMC Club of Norway sitt Euromeet i Fredrikstad. Bilen er en 1973 AMC Hornet, og eier er Jon Aase. Vi gratulerer.

Ikke bare vi som har sjukebil

 

Klubbens egen Ford E350 er nok relativt sjelden idag. I hvertfall som komplett ambulanse. Men den avbildede Granada'en fra 1975/76 er nok vesentlig mer sjelden. Gått i Norge fra den var ny, og eksisterer fortsatt. Flott at også andre tar vare på slike kjøretøyer.

Motorhistorisk rekecruise på Eikern

 

Den delen av medlemsmassen som er opptatt av høy kultur og fremragende mat var fredag 19. august på rekecruise med MS Eikern. På nettopp Eikern. De som av ulike årsaker ikke var med - det være seg pga aquafobi, gjerrighet eller mangel på kulturforståelse - kan bli misunnelige og nyte bilder som er lagt ut på medlemssidene. Arrangementet gjentas neste år.

Noen husker vel Miles Radio & Televisjon

 

Radio- og tv-forretning beliggende nederst i Konnerudgata i Drammen. Den gang var ikke høytalere allemannseie, og en del av forretningsvirksomheten gikk ut på å reise rundt til ulike stevner og arrangementer med sitt mobile anlegg. Folkevogna (jobber du i Møller og sier Folkevogn får du sparken har det ryktes - verden er sprø!) av svært gammel utgave er vakkert dekorert, og legg merke til hvordan emblemet i front har blitt modifisert. På bildet er man på oppdrag i Holmestrand tidlig på 60-tallet. 

Gammel kjenning for gamle mjøndølinger

 

Vil tro at mange kjenner igjen denne bilen. En Bedford  - med typebetegnelsen MW (?) - fra krigens dager som gikk for Mjøndalen Brendselsforretning. Pr dato står denne bilen til nedfalls en plass på sørlandet. God tur!

Customisert A-Ford i 1960

 

Innfødt Tangensgutt Jan Rockstad rattet i 1960 en lettere customisert A-Ford fra 1928. Legg merke til døra, frontruteramme og ekstralyset. Egentlig relativt vellykket. Bildet er tatt på Merket Bensinstasjon.

Ikke på Burud, men det kunne det absolutt vært

 

Fant dette bildet på nettet. Det står som nevnt ikke på Burud, men det kunne det utmerket godt ha gjort.........

På fisketur i mørket

 

Vi fiska med ladere og booster som agn og fikk liv i sjukebilen vår. For de som er ukjent med dette kjøretøyet, så er det en bil vi har fått av Sykehuset Buskerud. Helt komplett utstyrt er den, ikke innmari gammal foreløpig, bare 22 år. Den lever sitt liv i mørket innerst i en hall stakkar, men hvert år er den ute og strekker på beina. Bilen har hele tiden stått på pigghjul. Lite gunstig for oss, men idag greide redaktøren å loppe Dekkmestern for sommerdekk, så nå skal det bli andre boller. Har trua en annen leverandør med at hvis vi ikke får nye batterier av ham, så dreper vi alle brunsneglene hans...  Fin bil!

Mini-folket på tur med kakeboksene sine

 

Det er nordisk Mini-treff på Hønefoss siste helgen i juli. Mange fra klubben vår deltar der, og det er klart at når bilene er så små må man kompensere med å ha mange. Og hvordan få med seg mange? For et idiotisk spørsmål; trailer selvsagt. Ingen skal si at Erik Lund, Atle Opdal med flere ikke ankommer treffet med stil. Rett og slett tøft!

Speed-banen i Skauer 

 

Før i tiden lå det en liten skøytebane i Svingen i Skoger akkurat der veien tar av inn til Andorsrud. Banen var et dugnadssamarbeid mellom bygdas innvånere, og de var såpass avanserte at de hadde egen bil til vanning av banen. Canada-Chevrolet fra krigens dager. Noen som vet hvor det ble av den?

Lyst til å hoppe fra en B-17 Flying Fortress?

 

Ikke noe for en med velutviklet høydeskrekk i alle fall. Men det er ikke mange nålevende som kan skryte av å ha gjort nettopp dette. Se filmen og nærmest føl suget i magan.

Og føler du behov for å vite mer kan du se en halvannen times dokumentar fra krigen her:

VAUXHALL VIVA VARE

 

Vauxhall Viva vare har aldri vært noe vanlig syn i gatene. Enda mer uvanlig er det med en slik bil nå. Alexander Olsen fra Mjøndærn er mannen som har denne vogna på stallen. Stell pent med den. Veldig bra at noen ser verdien i slike biler.