Smånytt 2015 Oppdatert 28.06.15

Dommens dag er rett rundt hjørnet

Lars Petter Skau har levert ungdomsgruppas Opel drosje til PKK, eller EU-kontroll som det (u)populært kalles. Dette har vi vel tro på at skal gå helt utmerket, men vi får vente og se....

Drafn veghøvel atter en gang

Drammens Jernstøberi har satt sine spor i by og bygd, sågar på øyer uti havgapet. Attpå til på øyer langt uti havet. Denne høvelen står på et museum på Island. Nå er det ikke hundre prosent sikkert at denne høvelen kommer fra Drammen av den gode grunn at det ble kopiert og plagiert og rappa løsninger over en lav sko når det gjalt disse maskinene. Det ble bygd relativt like maskiner flere steder både i Europa og Amerika. Men vi koser oss med bildet og satser på at det er ekte vare fra Drammen.

Søndagstur tidlig på 1960-tallet. En stilstudie av bil og antrekk 

Et bilde kan fortelle mer enn tusen ord heter det. Og det er ofte definitivt riktig. Et ganske dårlig bilde kanskje på 60-tallet, men et fantastisk bilde idag. Se på takgrinda som var helt vanlig utstyr. Legg også merke til at bileieren har spandert på seg et speil utvendig på venstre side. Var intet krav om det. Skvettlapper derimot, det var det krav om. Skulle du være uheldig og miste en skvettlapp og dobbeltuheldig at lensmannen oppdaget det, var sannsynligheten stor for at du måtte en tur til Statens Bilsakkyndige for å vise bilen. Ble gjerne full kontroll ut av det. Nå er det nok mange som ikke vet hva en skvettlapp er. Det er lovlig å kjøre uten baklys i tusmørket også nå. 

 

Også turantrekket til damen. Gummistøvler, lange strømper, knickers, hjemmestrikket kofte og rypesekk. Sikkert brødskiver med hardkokt egg oppi. Og kaffe. Stilig og etter datidens krav meget funksjonelt. Bilen er - var - en 1954 Fiat 1100

Vi har opptil flere snodige skruer ved navn Lars i klubben

Det kan synes som om vi vil få besøk av enda en snåling hvis foreldre har valgt at sognepresten skulle skvette vann i skallen på og notere navnet Lars i et offentlig dokument. Redaktøren har i mange år jobbet sammen med en utgave av Lars som han ikke visste hadde en litt spesiell fetisj. Fyren har importert en 1985 Peterbilt - 312 tonn totalvekt - fra USA, han har fått skilter på den og kommer til Burud onsdag 11. juni. Ta ham vel imot og led han bort til pølsebua så vi kan få tak i penga hans.

50 år gammel melding

Sånne fikk vi fra Statens Bilsakkyndige før i tiden. Håndskrevet er denne, og stilet til Hr Lars Hagavold. Ikke verst at de titulerer en landsens slyngel som herre. Herren har fortsatt bilen. Den står på låven og venter på at eieren skal få ut fingen. Reg-avgifta var på snille kr 50,- Men så var timelønna kr 5,50

Under ses et bilde av såvel herren som bilen.

To biler etter Tore Woldstad er til salgs 

 Tore Woldstad var en av MHK's stiftere og et aktivt medlem til han brått gikk bort for et par år siden. Tore var en lidenskapelig samler av gamle biler og standarden på hans kjøretøyer var svært høy. Nå står som nevnt to biler etter Tore til salgs. 1920 Hupmobile og 1929 A-Ford. Hadde vært hyggelig om de forble i distriktet og atter ble å se på veien.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=59916606&searchclickthrough=true

Ruslebo og Odd Einarson

Veldig mange av oss husker nok Odd Einarson og hans særegne bil døpt Ruslebo. Mange av oss har nok også blitt tegnet av Einarson den gang han reiste fra sted til sted og karikerte både klokker og prest. Bilen Ruslebo er bygget på et Mercedes-chassis. Om byggverket er pent kan vel diskuteres, men at bilen har stor kulturhistorisk verdi kan ikke diskuteres. Etter sigende befinner Ruslebo seg i Kragerø der Odd Einarson hadde sin base. Bilen skal nå pusses opp og plasseres på et museum i byen. Bare en ting å si om det: Supert!

 

Les om Odd Einarson: https://snl.no/Odd_Einarson

Hva er dette? Oppklart!

Bildet under er fra Øivind Langelands samling og viser Erling Thorbeck bak rattet på en hønngammal lastebil. Hva slags bil er dette? Og hvor er det blitt av den? Sikkert noen som vet.

 

Øivind Langeland hadde, ikke uventet, selv svaret på spørsmålet. Han skriver: 
Den hønngamle lastebilen som en ungdommelig Erling Thorbeck er avbildet i, er en av de mange kjøretøyene han vokste opp med på sin fars bedrift Høvik Teglverk.
Bilen er en amerikansk Clydesdale Truck fra tidlig 20-tall, som ser ut til å være en 5-tonns utgave med betegnelsen 120B.  Den er litt modifisert for norske forhold, bl.a. er den utstyrt med et lukket førerhus for å gjøre den mer komfortabel i vinterhalvåret. Videre later det til at de originale kompakte gummihjulene er erstattet med luftfylte dekk.  Hvor det ble av bilen er  et vanskelig spørsmål å besvare, selv tror jeg at den gikk med i storbrannen som raserte Høvik Teglverk  på midten av  1950-tallet.        

                                                                                           

 Under bildet finnes litt info om Clydesdale

Denna flat-tryna svartemaja er faktisk 32 år og veteran

1983 Datsun Urvan. Måtte vært en drøm for dagens kjelteringer om snuten fortsatt kjørte rundt i sånne ubrukelige biler. (Unnskyld Hr Finnerud). Dette var før HMS var oppfunnet. Skulle ikke mer til enn ei kråke i fronten til før purken fikk vondt i knea. Attpå til var blikkboksen registrert for 11 personer. Var sikkert både intimt og ukomfortabelt. Og tenk hvilke egenskaper på vinterføre! Bakhjulstrekk og fire kilos marktrykk på hjula gjorde disse bilene til noen råskinn i snøhaugen. Faktisk var denne bilen registrert helt til desember 2014 - kanskje eksisterer den fortsatt. Nyt synet. Er det forresten noen av dere som har vært baki der på vei til gratis kost og losji så hadde det vært artig og høre historien.

Gunnar Gundersen fra Dalen Kiosk kommer

Som ymtet frampå om for et år eller to siden har Gunnar Gundersen sagt seg villig til å besøke oss på Burud. Gunnar var den siste som drev Dalen Kiosk før den ble nedlagt, og han besitter fortsatt kunnskapen om de berømte Dalen-pølsene. En onsdag i løpet av sommeren skal vi få til dette, sette Gunnar bak disken sammen med den faste pølse-gjengen, markedsføre det og tjene oss søkkrike på en kveld.

Gatebildene

Minner om alle de gamle bildene fra Drammen og omegn. 560 i tallet. God underholdning i ledige stunder. Se alle bildene her

8. mai 1945 - endelig kom freden

Det er sytti år siden freden kom til landet og Norge atter ble et selvstendig rike. For de fleste av oss er det en selvfølge at vi kan si og gjøre nærmest hva vi vil, en selvfølge at vi har mat og klær og ikke minst trygghet. Vi har mye å være takknemlige for. Serverer noen tilfeldig valgte gledesscener med biler på.

  • 158.PNG
  • 159.PNG
  • 160.PNG
  • 161.PNG
  • 163.PNG

Lang Chevrolet

Bildet er tatt på 50-tallet. Fotografen skulle åpenbart ta bilde av en orienteringsløper. Han var neppe interessert i lange Chevrolet'er, men det er vi. Hvem kan fortelle noe om dette karrosseriet? Bilen må være fra 1939 og var vel muligens drosje. Venter spent på opplysninger.

Enda en Evensen-bil

Her blir det litt vidløftige spekulasjoner, men kanskje noen kan bekrefte eller avkrefte teorien som følger. Det øverste bildet av en Dodge er tatt utenfor Havnegaten 56 i Drammen for ca 90-100 år siden. Kan det være samme bil som Bjørg og Ingar Evensen brukte i mange år? 1916 Dodge. Venter spent på opplysninger fra leserne.

 

Oppklart: Øivind Langeland fant fasiten i vår egen klubbavis.

Bjørg og Ingar Evensen i sin gamle bil

Hvor har denne bilen tatt veien? Noen som vet det? 1919-modell av det fasjonable amerikanske merket Stutz. Disse vokser ikke på trær, så vi får håpe den befinner seg et sted i Norge. Så var det atter dette med at de eldste bilene ikke er ute lenger. Megatrist! Få dem ut av sine lune reder så vi andre kan glede oss over synet.

 

Per Løken kan fortelle at denne bilen opprinnelig var brannbil i Drammen med registreringsnummer DB-1. Den ble solgt til USA for mange år siden. Da får vi håpe den befinner seg vel på andre siden av Atlanterhavet. Les om Stutz her

Mon tro om det var skummelt?

Ja var det en tanke skummelt å kjøre på plass en flatnesa blikkboks oppå hytta til trekkvogna? Tror ikke det var jobb for folk med frynsete nerver. Spesielt ikke på vinterstid. Bare øvelsen å komme inn og ut av bilen ser ut til å være ekstremsport på aller høyeste nivå. Men med det spetakkelet som en sånn Magirus Deutz produserte ble vel hjernen til sjåføren etter hvert litt risikovillig må man tro. Ikke ser det ut til å være overdreven lastsikring heller. Dette var definitivt før HMS var oppfunnet. F-7146 Magirus Deutz, 1965,  Ole H. Busland, Solbergsgt 12 B, Drammen

Verre enn koranbrenning

Hva skal man si om sånt? For ordentlige mennesker setter dette store følelser i sving.

Spesialtransport

Kristensen Transport i Skoger eide denne røslige Mercedes'en på vei rundt rundkjøringen på Strømsø Torg

Denne har nok mange lyst på

Svulstig hekk

Fotografert i Tollbugata tidlig på 80-tallet. Fin bil da - fin bil nå... Og ikke minst: Den gang Strømsø Torg var vakkert og levende

Dame med hatt

Om ikke sjåføren har hatt, så har i alle fall passasjeren hodepynten i orden. Denne 1959 Amazon ble fotografert på Geilo tidlig på 80-tallet. Ifølge registrene er bilen nå hjemmehørende på Gol.

70 år 5.mars

Lars Hagavold - sigdøl, lastebilmekaniker, Ford- og traktorentusiast fyller år. Vi gratulerer.

Marienlyst før i tida

I disse dager da det foregår diskusjoner om området på Marienlyst ved Drammenshallen skal bebygges eller ikke er det kanskje betimelig å vise et par bilder fra 50-tallet. Den gang man kunne sykle eller gå til Marienlyst for å ha det moro. Idag må man jo helle i seg et par flasker brennevin, sniffe en hekto kokain og dra til New York før man kan påstå å ha hatt en vellykket helg. Før var det rundbanerace med både bil og motorsykkel på Marienlyst, og fotball og friidrett og travløp på samme stedet. Selvfølgelig må man bygge ned en slik byens grønne lunge med noen sjelløse betongkasser som står i stil til steinørkenen Strømsø Torg. Vi viser bilde fra et billøp og bilde av en gressklipper tatt i 1954. Arild Syvertsen heter føreren av gressklipperen. Ifølge Øivind Langeland ble det også arrangert motocross på Bikkjestykket. Hvem har bilder fra det?

Bilen til vår venn dåsemikkel'n

Det er helt umulig for redaktøren ikke å vise bilen til vår venn hr Dåsemikkel. Kreativt og flott. Og siden generalsekretæren i LMK nylig fikk innvilget akutt førtidspensjon så har jeg ikke lenger noen frykt for å bli dømt i en sharia-domstol.

Litt skilting er ikke å forakte

Vi har vært heldige og fått tak i et gammelt emaljeskilt. Som bildet viser et originalt skilt fra Drammens Jern. Bedriften som ble kalt verdens største bygdesmie har sikkert laget dette skiltet selv. Nå dukket det opp på Notodden og vi greide å huke tak i det. Perfekt for å fortelle hvor veghøvelen vår kommer fra

Rånebil fra 70-tallet

Er det ikke herlig å se hvordan mange av oss brukte bilene på den tiden? Småbulkete, uten støtfanger og med ekstralys. Ifølge datidens eier var det denne bilen som i en periode oftest ble stoppet av polisen i Drammen. 1969 Ford Capri. Spiker nå. Han som eide den er idag en moden mann som restaurerer gamle motorsykler og heter Lasse Juritzen. Karen på bildet heter Jørgen Løvset. Klubben skylder han ei flaske brennevin. Jørgen har tak som yrke, og er mannen som skaffet oss takplater til alle hallene på Burud. Og takstein over veghøvelen....

Vauxhall fra Veggli til salgs

For over 30 år siden ble denne Vauxhall Victor fra 1957 fotografert i Veggli. Dengang lakkslitt og det vi idag kaller patinert tilstand. Bildene under er nye og hentet fra en annonse på Finn. Samme bilen i samme tilstand - eller kanskje enda litt mer sliten sannsynligvis. Nå er bilen i Froland ved Arendals-kanten, og det forlanges kr 22.000,- http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=55807390

Staselige saker

Dette bildet er tatt i Drammen faktisk. Sånn var det en gang. Familien Møller var store bedriftseiere i byen og bodde i borgen på Toppenhaug. Egen sjåfør hadde de også.    
Vi lar Bjørn Sand fortelle: Borgen var den gang residens for seniorsjefen hos W.C.Møller, Generalkonsul Carl Christian Møller.
Bilde av Lincoln Zephyr 1939 utenfor Borgen med Olaf Sandengen. Denne bilen ble jeg kjørt i hjem fra fødehjemmet i 1947.
Lincoln ble byttet inn ut med en Opel Kapitän L i 1957. Den bilen kjøpte min far i 1966 fremdeles med reg. nr. F-9.
Kapitänen havnet til slutt hos bilopphogger Arne Bråten på Hokksund, og ble til sist eksportert til Holland.

Tjaaaa.....hva blir det til tru?

Redaktøren eide for mange år siden denne Ford Cargo 4028. En veldig spesiell bil med Cummins motor, usynkronisert Fuller gearkasse med twin-split, Eaton bakaksel og håndbrekk på alle hjula. Nå mangler bilen bare to år på å bli det som på folkemunne kalles veteran. Veteran i ordets rette forstand blir den aldri, men den blir eldre. Nå har det seg slik at bilen befinner seg på nordvestlandet og redaktøren kan få kjøpt den tilbake. Men er han sjuk nok i huet til å gjøre det? Lars Petter Skau dro hjem en 11-tonns D-Serie nylig, og han er tilsynelatende en lykkelig mann. Blir man enda mer lykkelig av en 16-tonner?

Noe for Runar Cadillac

Ei sådan diger slådde finnes faktisk lagret i vår umiddelbare nærhet. Mykje jønn...

Ble av denne da tro?

Fotografert i 1982. Ser ikke så ille ut, men er borte fra Vegvesenets registre. Høgd da vel..........  Noen som kjenner skjebnen? Mon tro om ikke hovedfargen på bilen het Lime Green. Også gratulerer vi Per Langøy med dagen idag.

Oddleif ------- sett igang

Her er det helt gratis ideer til deg som er religiøs murer. Mye god symbolikk her og jobb til deg. En slik steinbil burde vi absolutt hatt på Burud. Et flott monument. I skråninga ved siden av bensinstasjonen passer ypperlig. Og til opplysing for dere hedninger der ute så er fisken altså et symbol for Jesus. Kjerke antar redaktøren de fleste vet hva er.

Kvalitetsbevisst herre fra Konnerud.....

....er ungdomsgruppas leder Lars Petter Skau. Hans tre Thames 800 har nå fått selskap av en storebror. Ford D700 med bensinmotor. Bilen skal være i god teknisk stand og ha lav kjørelengde. Bilen var i ferd med å lide en stygg skjebne i kverna til Teigen. Godt at den ble reddet, og godt at gammel lastebil ikke alltid er synonymt med Volvo og Scania. Så da kan vi snart dra på tur med tre D-Serier. Blir moro. Også var dette et fantastisk artig bilde.

Oldsmobile

Feiende flott vogn denne bilen til Henrik Andresen. 1933 Oldsmobile Convertible Coupe - et karosseri som kan få noen og enhver til å sikle. Henrik Andresen var vaktmann på herværende Drammens Jernstøberi og Mek Værksted. Søkelyset på bilen eksisterer, resten er nok borte dessverre. Ganske sikker på at bildet er tatt i Konnerud-bakkene.

Med sogneprestens hjelp har det blitt båret mye penger inn her

Er nok ikke så få sparebøsser som har havnet her etter en innbringende konfirmasjon. Et velkjent sted for guttunger i alle aldre. Her fikk du kjøpt nye og gamle, mopeder og motorsykler, deler og utstyr. Ford 20M'en som står i veikanten eksisterer fortsatt, den bodde på Geithus for et par år siden - kanskje er den der fortsatt.. Buruds egen husrørlegger og altmuligmann Atle Opdal er oppvokst i nabogården og begynte som mekanikerlærling hos Motorsykkelomsetning i en alder av ca to og et halvt år. I butikklokalet får du nå kjøpt meitemark og fiskestenger, men bak i verkstedet kan du fortsatt få fiksa på den gamle tohjulingen din. 

Veteranstatus har'n ikke denne Skoda'en, men........

.......det var et fint bilde Ivar Engerud tok under et challenge-løp for et par uker siden. Steinar Ludvigsen kom på tredjeplass og var strålende fornøyd med det. Vi bøyer oss i hatten og gratulerer med medaljen.

Lett helgelitteratur: Reklame, et godt tips og bilde av Erik Martinsen

Et par nasjonalromantiske bilder

Det er ikke lenge før vårsola skal på jobb. Om et par måneder eller mer ser det kanskje ut som på det øverste bildet. Da skal de gamle ut igjen, forhåpentlig etter bedre lagring enn hva denne Mercedes'en var forunt. Det kan se ut som om tiden plutselig stoppet - det gjorde tydeligvis bilen om ikke annet. Egentlig et svinaktig godt bilde. Kan nesten høre at hestehoven jobber under dødt gras. Og se stolpene med de gamle isolatorene. Se på den tørre kvisten og kjenn varmen fra sola. Kikk på dette bildet et kvarters tid og du befinner deg plutselig langt inn i fantasiens verden.

Enda mer nasjonalromantisk er vel dette bildet fra ei eller annen setergrend. Fra tida før gjengroing og traktoregg entret arenaen. Dengang det var budeier og krøtter på setrene og folk og mjølk og ost og post ble fraktet med en fin International mjølkerute. Dengang spett, hesjestaur og ståltråd var en livsnødvendighet. Den gang man møttes på mjølkerampa om efta'n for å sladre litt og flørte litt. Dengang det ikke var fali å ta seg en røyk, dengang man virkelig kunne kose seg. Da man ikke behøvde å bekymre seg så mye over kolesterol og ebola og annet svineri. Kan diskuteres om verden går framover gitt.....

Og tøffere og mer vellykket moderne retro-lastebil kan vel ikke finnes enn denne Navistar International-vogna. En ser tydelig slektskapet. Ja takk, tar en sånn en også........

Da var pensjonsalderen nådd

Den velkjente Land-Rover'en går av med pensjon 68 år gammel. Ingen biltype har vel vært på så mange avkroker som denne bilen. Som bildet viser er det absolutt synlig slektskap mellom første og siste utgave.

 Mer Nytt gammalt om Tatra

Også Kjell Thon var der. Se nederst.

Like før jul ble det etterlyst en Tatra i Drammens Tidende. http://www.dt.no/nyheter/har-du-sett-denne-bilen-1.8676282 En bil som etter sigende skulle ha befunnet seg i Mjøndalen. Litt lenger opp i dalen befant seg et hoggeri startet av en verdensberømt Cadillac-eier. På samme sted som den like verdensberømte "Juger'n" holder til idag. Se hva Øivind Langeland skriver i Gammelbilposten nr 5 - 1974:

 

Spennende dette her - nye opplysninger 9. januar. Per Løken skriver i mail: 
  Jeg husker godt Tatraplan som stod på Dalegården. Den var ganske hel og fin, men det er ikke den bilen som etterlyses. Tatraplan var lillebror i serien, med 4 sylindret  motor. Den Tatra som etterlyses er en T-87, dvs en større bil med V8 motor. T-87 er i dag en meget ettertraktet bil! -per

 

Hvem vet noe mer?

 

Bildet til høyre viser en bil lik den som sto på Dalegården, bilen under er den etterlyste.

 Som fersk mopedfører i 1973 husker jeg at vi var tre kamerater som kjørte til Dalegården på skrotsafari. Jeg husker godt Tatraplan-en som stod nede i skogkanten. Den var tydeligvis annonsert som førkrigsbil, men var definitivt fra tidlig femtitall. Forløperen, som også var firesylindret, het "97" og ble produsert i få eksemplarer før krigen. Det var for øvrig denne som Volkswagen måtte betale erstatning for å ha kopiert i forbindelse med utviklingen av Bobla. 
Hilsen Kjell

Vi fortsetter i Skoger

Og viser et bilde av Arthur Moe's verksted. Kan se ut som om også han hadde en liten antydning til hoggeri i bakgården. Arthur Moe var blant de første i distriktet og landet forøvrig som begynte å interessere seg for ivaretagelse av gamle kjøretøyer. Bildet er tatt i 1962 og verkstedet står der fortsatt. 

Bilopphoggeriet på Stillerud i Skoger

Vi har fått en forespørsel som også har pirret reds nysgjerrighet. Har hørt at det lå et hoggeri på Stillerud i Skoger. På et sted som idag er midt i et boligfelt og like ved der vår alles betong-baron Kvålseth har holdt hus i mange år. Hvem kan fortelle noe om denne bedriften? Venter i spenning...  Noen som har flere bilder?

 

Øivind Langeland skriver: 
Joda, hoggeriet på Stillerud har jeg besøkt mange ganger i jakten på rimelige deler til mine forskjellige biler, den gang bilene var gamle og lommeboka "tynn".
Hoggeriet ble etablert på slutten av 1950-tallet og het "Svensk-Norsk Bilopphoggeri", -navnet fordi man den gang importerte bilvrak fra Sverige hvor tilgangen var stor og prisene lave.
Innehaveren var en hyggelig fyr på (dengang) rundt 40 år som het Hans Selbo, og som opprinnelig kom fra Jessheim\Gardermoen-distriktet. Han bodde på den tiden på Tuft i Skoger. 
Etter en tid ble området hvor hoggeriet lå regulert til boligformål, og Selbo fikk tildelt en erstatningstomt ved innkjøringen til søppelfyllinga på Lindum. Her fortsatte hoggerivirksomheten  i flere år inntil han avviklet det hele på siste halvdel av 70-tallet. Han flyttet da til Holmsåsen, der han hadde bygget seg en kjempevilla på en sydvendt tomt med panoramautsikt  utover Holmestrandsfjorden, og her bodde da Hans sine siste leveår. 
For å komplettere historien om Hans Selbo kan jeg nevne at han giftet seg med en dame (jeg tror hun het Marit?) som hadde en frukt- og tobakkforretning i Tollbugata 16 (ved siden av American Foto). Hun avviklet denne forretningen, men startet isteden en pelsforretning i nabogården -Tollbugata 14- i lokalene som tidligere hadde huset et meieriutsalg.
Hans Selbo var stadig å finne i pelsforretning i de årene denne eksisterte.

Senere kom det forøvrig et annet hoggeri i nesten det samme området litt nord for nedkjørselen til Lindum, som ble drevet i flere år av en kar ved navn Per Asbjørnsen. 

Godt nytt år alle sammen

Året som har gått var begivenhetsrikt på så mange plan. Hva dette medium angår så har det virkelig tatt av. 42103 besøk hadde mhkd.no i 2014. Og formidable 250.934 sider er blitt vist. Veldig hyggelig for redaktøren at sidene han har laget er blitt vist en kvart million ganger. Noen få av medlemmene kommer med litt stoff i ny og ne - Øivind Langeland er i en særklasse hva dette angår. Jeg tar gjerne imot mer fra dere alle. 

Som før kunngjort venter redaktøren på snø. I skrivende stund sitter han i hvite nydelige fjellheimen, men håper på et par meter i Drammen også. Da kan jeg kanskje vurdere å skaffe meg en A-Ford for ubrøyta vei.