Smånytt 2015. 2. halvår

Det snøger

Og hva passer vel bedre enn et bilde fra dengang menn var menn og biler var biler. Fra dengang ekstremvarsel var et ukjent ord, fra dengang vi ikke gjorde noe av fem centimeter snø, eller en meter snø. Fra dengang ungene ikke måtte bruke vernebriller da de brukte ostehøvelsen og onkel polti ikke syntes det var noe rart om du gikk gatelangs med ei øks. Verden går pokkern ikke framover, men denne ruggen av en Mercedes gikk framover. Svært lass i snøføyka.

Kjells universalverktøy

Kjell Thon anbefaler på det sterkeste dette supervektøyet som kan brukes til alt fra justering av stifter til pelsing av ælj og røyskatt. Bygg deg en i jula og prøv sjøl.

Kjell har mye rart og koser seg med alle sine duppeditter. Det gjør også en annen fyr. En fyr med det fantastiske navnet Colt Ford. Så tøft at man nesten driter på seg.... Se hvor artig man kan ha det med ting noen tror er skrot. Fram med dansefoten og en øl: 

Fram med campingutstyret

Det er jo pokkern meg samme været nå i desember som i juni. Ingen grunn til annet enn å finne fram sommerutstyret, barbere legger og bikinilinje både på seg sjøl og frua, og kaste seg ut i solsteika. Intet er som å kjøle ned milten og hypofysen med øl og akevitt i en lun adventstid. Bjørn Erik Lundstad har pelt fram vogna og har tenkt seg på Harry-tur til Ullared. Eller er tanken kanskje å etablere et lite asylmottak oppi skauen der han bor? Åkke som: 1958 SMV 8. 

Ekshibisjonist påstår redaktøren at han ikke er,

men han får stadig noen kommentarer om at han skriver om alle andre og ikke seg selv. Nå kan han ikke finne det noe særlig interessant å skrive om seg selv, men gjør her et sjeldent unntak. En lørdagskveld kan med fordel tilbringes i garasjen. Etter sterkt press fra ulike kanter er arbeidet igang med en 1961 Ford Anglia. I sin tid tilhørt redaktørens farfar, hans far og hans fetter før det altså ble nevnte redaktørs første bil. Artig å ha. Gleder seg.....

Vi har bytta kjerkesokn

Som alltid etter avsluttede jobber har vi besøkt Bakke kjerke. Så også denne gangen, men siden vi ikke så noe til formannen i den lokale Jesus-klubben valgte vi å se oss om etter andre muligheter. Derfor avla vi Haug kjerke et besøk også. Bakgrunnen for våre dragninger mot det åndelige var for kanskje å få begunstiget bussen vår med en ørliten velsignelse. Nå er det altså i orden igjen etter en ganske stor bremse- og akseljobb. Så når rådyra igjen raner borgerskapets hager for tulipanskudd, da drar vi på skrotsafari med dette nydelige kjøretøyet. Kjøretøyet som har fått karaokeanlegg og varmeapparat i tillegg til nye frontruter. Nedenfor er avbildet noen arbeidere, et persongalleri Kjell Aukrust hadde elsket.

Det spirer og gror

Er vel ikke akkurat sesong for spiring og grøde, men så er da heller ikke Norsk Motorhistorisk Senter noen vanlig plass. Pølsebua gror i ene enden. Det vil altså si at vi bygger på. Det er mange svære magar som skal serveres og det har vært litt plundrete til sine tider. Vår eminente altmuligmann Odd Arne "Mjongle" Syvertsen har påtatt seg også denne jobben. Og når vi først bygger på så bytter vi også taket på den gamle delen. Littegrann røtint for å si det mildt. Så den fine helgen 21. og 22. november var herrene Syvertsen, Persson, Torgersen, Finnerud, Lund og Sand Olsen igang med å rive og legge nytt tak. 

Kjent både før og nå

Vi husker vel Eikerstua mange av oss. En gang en kjent og kjær landeveiens pauseplass der man kunne fylle sin vom og tømme sin blære. Klubben har faktisk hatt noen årsfester i selskapslokalet i kjelleren der. Nå er det polisen som er mest opptatt av bygget og kanaljene som holder til der. Bare Hells Angels som spiser karbonader der nu.

Stuntshow i Kristiansand

Mange av oss husker vel de omreisende stutshowene på 1960- og 70-tallet. Hell Drivers besøkte flere ganger travbanen i Drammen. Her er en fin film fra tilsvarende show i Kristiansand.

 

https://www.youtube.com/watch?v=EIXJtpSdEZI  

Melodien Popcorn kan høres i filmen. Verdens første technomusikk. Hør den her: https://www.youtube.com/watch?v=NjxNnqTcHhg

 

Berømt og beryktet Cortina

Mange husker nok denne bilen. Fast innslag på Kubikken for noen år siden. Ganske mange år siden... Var nok noen unge piker som skvetta litt på seg i ren frykt både pga lyden og det faktum at bilen stort sett gikk sidelengs med en gærning bak rattet. Den gang var slik kjøring morsomt og litt tøft. Idag ryker lappen tvert. Hvem var så rebellen som var styrmann ombord? Jo det var formann i menighetsrådet Erik Martinsen. Mannen er stadig å se på Burud, fortsatt i blå Cortina.

To Forder og en Fiat

En D-Serie og en Cortina i Konnerudgata. En firkanta Fiat har sprengt idyllen ved å true seg inn mellom de to kvalitetskjøretøyene. Og jammen er det ikke vårt medlem, tidligere ordfører Erik Dalheim som med fare for liv og helse valser rett ut i trafikken. Rene stuntmannen den godeste Dalheim her.

Et skattekammer for menn

Mange har mye rart i kriker og kroker - mer eller mindre godt og oversiktlig lagret. Lenny over i Junaiten er en av dem som har et eget skattekammer noen og enhver kan misunne ham. Se denne herlige filmen

40 liter for 43 kroner

Tidene forandrer seg og prisene likeså. I 1958 kostet en lliter bensin kr 1,08, noe som tilsvarer 13,08 i 2014-kroner. Ergo er prisen omtrent den samme, men lønningene er nok noe større. Som man ser av kvitteringene var en A-registrert bil innom Hokksund Auto for å fylle suppe. Dengang var nok det en smule eksotisk. Var ikke hver dag man så en bil fra et annet fylke.

Det er jakttid

Om noen synes det blir litt pinglete å jakte ælj og lemen med rifle og hagle kan man leie et skikkelig våpen av klubben. 

Ungdomsgruppa fikk kurs i sveising

Som mange sikkert har fått med seg har klubben kjøpt inn et skikkelig sveiseapparat slik at vi har mulighet til å gjøre reparasjoner som krever sveising. I denne forbindelse sa Helge Andersen seg villig til å gi gutta i ungdomsgruppa en liten innføring i kunsten. Det var noen engasjerte gutter som lyttet og kikket og selv fikk sveise. En ubetinget suksess og en stor takk til Helge Andersen for at han øste av sin store kunnskap på området.

Fin omtale fra amcar-folket

 Følg linken og se: http://amcarlovers.weebly.com/burud.html

Delikat Fabrikker

Salater av ymse typer har i mange år blitt laget i Drammen. Alt som ble hakket opp, blanda med majones og puttet i boks kunne ikke spises i Drammen, og da måtte man selvsagt ha motorisert materiell. Denne vakre doningen av type Ford Thames Trader fra 1962 ble brukt til transport til det svenske markedet. Undermotorisert og tung brukte vogn og sjåfør halve formiddagen på å komme seg opp gamle Lierbakkene. Pen er bilen definitivt. Og som så mange nybygg fra utallige karosserifabrikker er også denne fotografert foran porten i Frognerparken.

Drammens Jern og Ford Thames 800

Fantastisk kombinasjon. Vår lokale produsent av ovner og masse annet rart Drammens Jernstøberi - også kalt landets største bygdesmie - leverte varer over det ganske land. Nedenfor er en Thames 800 fotografert i ei Oslo-gate en gang på 1960-tallet.

Miljøpartiet De Grønne på tur?

Om Volvo'en nedenfor er dyr, så er vel ikke dette heller særlig billig

Eller hva synes om en customisert Volga til den nette sum av kr 245.000 blanke norske kroner

Det er ikke tel å tru.....

......hva folk er villige til å betale for en halvgammal bil. Denne utgaven av spesialavfallsproduktet Volvo ble nyss annonsert på Finn til den nette sum av kr 200.000,- Solgt er den også, men hva salgsprisen endte på vet bare de involverte parter. Bilen ser jo unektelig fin ut, men påmontert noen fæle felger og en haug med juggel er den slett ingen originalutgave. Hver sin smak.......

Ambulanser fra Eiker

1980 Mercedes Binz-ambulanse og 1976 Range-Rover. Og den kjekke karen til venstre er en hyppig gjest på Burud: Pål Henry Enersen fra Mjøndærn.

Vikersundmobil

Paparazzi-foto av Kjell Thon som er på handletur i Vikersund i disse flomtider. Gutten sin som områr seg fort det gitt. Flott bil!

Fikk han solgt mange den godeste Carl mon tro?

Hvem vet mer om denne saken? Venter i spenning... Kan kjøres overalt står det. Javel?

Henry Ford var vel det vi på godt norsk kaller en jævla kødd

At Ford solgte 94 flymaskiner i 1929 var vel ukjent for de fleste av oss, men at Henry Ford var en lurvete fyr er intet nytt. Han var antisemittist, han var Adolf Hitlers støttespiller og ble kalt Mussolini of Detroit. At han i tillegg hadde sin egen sikkerhetsstyrke på 800 mann bestående av hardbarka kriminelle er vel heller ikke særlig ærefullt. Vi har et uttrykk på norsk som heter "å gå over lik". Henry Ford var en av de som mer eller mindre bokstavelig gjorde dette. Det er vel fortsatt slik at at om du skal komme langt her i verden må du være ganske kynisk og ikke la deg styre av følelser. Greit at vi er vanlige folk........... Les om Henry Fords mørkere sider her

Flere ulykker med gamle biler

Nordpå denne gangen. Hva er årsakene til alle ulykkene? Mer bruk av kjøretøyene? Uvørenhet? Tilfeldigheter? Lettere skader også denne gang får være trøsten.

Det nærmer seg brannbiltreff på Burud

Det blir spennende og se hvor stor oppslutning dette arrangementet får. Lørdag 29. august skal det altså skje. Det ryktes at det kommer biler fra Oslo-området, og folk fra Stavanger har sjekket ut overnattingsmuligheter. Også har vi jo noen fire biler i klubbens eie. En som helt sikkert kommer er Håvard Wam fra Sylling. Han eier en 1948 Diamond T. Mange kjenner til den bilen fra før. Sitt yrkesaktive liv hadde den i Drammens Brannvesen. Senere deltok den i mange veteranbilløp med nå avdøde Eyolf Aanesen bak rattet. Blir hyggelig og se bilen igjen.

Ulykker og branner

Det har gått med ganske mange gamle biler i brann i sommer. Om det er dårlig vedlikehold som er årsaken, eller etanolen i bensinen skal være usagt. Dog er det en kjennsgjerning at etanolblandet bensin spiser opp slanger og pakninger som ikke er konstruert for denne typen drivstoff. Derfor - fyll bensin hos Shell og Esso som fortsatt har 98 oktan uten tilsetning. Bruk dette på din moderne bil også slik at salget holder seg på et nivå som oljeselskapene finner regningssvarende. Så er det ulykkene. Forrige uke var en 1965 Buick innblandet i en ulykke med alvorlige personskader. Denne uken er det en 1930 A-Ford som har fått seg en real smell ved Randsfjorden, men med kun lettere personskade. Triste saker, og ikke minst farlige saker.

Glansen er i alle fall delvis forsvunnet

Tar vel ikke i om man påstår det. Lite glans igjen her. Kjent vogn for alle moinger, ja til og med vi som aldri har bodd der husker denne rusken. Husker redaktøren feil om han sier det var to slike? Opplysninger kom fra lokalt hold. Kjell Thon forteller: 

Det var onkelen min, Olaf Hellum, som fikk bygget opp denne MB 322 med firehjulstrekk, til kranvogn rundt 1965/66. Tror bilen var en 61-modell. Det var opprinnelig en grønn lastebil med tipp, eid av Gunvald Asbjørnhus på Snarum , så vidt jeg kan huske. MB-en avløste en ca. 54-modell Austin Loadmaster, en tidligere melkebil, som ble bygget om til kranvogn ca. 1961. Før dette igjen var det en 3tonn Blitz, opprinnelig bygget opp av Vikersund Auto, som ble brukt.

Biloppretting A!S v/ Bye og Finsrud brukte Mercedes-en i mange år. Til slutt ble den solgt til en kar som brukte den til å hente ved i skogen.

Ulykke med gammel bil - det vi alle frykter

Søndag 9. august var noen riktig uheldige på Romerike. En bil kom over i gal kjøreretning og det endte front mot front. Trist med bilen, vi får håpe det går bra med dama og barnet som ble alvorlig skadde. Antar de satt i den gamle bilen. Ut fra bildene ser det ut som den moderne Toyota'en er den ansvarlige, men det hjelper jo lite egentlig. En 1965 Buick Electra mindre her i verden

Fylla har alltid vært med, men sjelden ført til noe positivt

Her fra en kampanje der man nyttiggjorde seg kjendisen, langrennsløperen og politimannen Martin Stokken

Lågmilare heter det på svensk - har vi noe norsk ord?

Kortreist? Høres dumt ut..... Denne 1974 Ford LTD Country Squire er en skikkelig lågmilare. Gått gjennomsnittlig fem og ei halv mil i året. 225 mil på 41 år. Den godeste Mr Julson hadde vel intet behov å dekke når han kjøpte bil, men kanskje han syntes det var morsomt. For oss som samler på gamle biler måtte det jo være en drøm å få tak ei sånn vogn. Bilen ble nylig solgt på auksjon i California og oppnådd pris ble intet mindre enn 352.000,- norske kroner. Mykji peng, men så er dette et vakkert kvalitetsprodukt også. På samme auksjon ble det også solgt et etter sigende strøkent eksemplar av det kinesiske spesialavfallsproduktet Volvo 144 fra 1970. Den oppnådde den helt utenkelige sum av kr 45.000,-

Sikkerheten i gamle biler er så som så

Det skjedde stygge ulykker før i tiden også. De bilene vi gnikker og gnur på har ikke blitt tryggere, men trafikken har blitt tettere og raskere. Budskapet er selvsagt: Kjør forsiktig! Bildet er fra en dødsulykke for mange år siden og bilen er en NSU Prinz. 

Om du er litt sent ute så er det vel ikke så farlig,

......men er du på de trakter kan du jo sjekke om det finnes noen BP-stasjon og om det står noen krokete hvithårede bilselgere der. Dramco overtok lokalene i Rosenkrantzgata 17 etter at Drammen Motorkompani gikk konkurs i 1971. I 1984 fulgte Dramco samme ruten til skifteretten. Etter det overtok Bilforum - som også endte med bobehandling - deretter Drammen Bil som solgte forretningen til Kverneland Bil fra bedehusstripa på sørvestlandet. Så ga de opp og hestehandlet med Bilia i 2013. Ikke lett!

Noen lokale kjendiser har vært på handletur

Det ene fører ofte det andre med seg. En annosert vedkløyver på Finn førte også til oppdagelsen av en 1963 Massey Ferguson 35. Det ble handel med den også, og er redaktøren heldig får han bli med på en hente-ekspedisjon neste uke. Doningen har stått i omlag 30 år så det skal bli morosamt om den starter. Følg med i neste episode...

Oppgave for de eventyrlystne

Sommeren er endelig over oss og de vågale har allerede senket sitt legeme ned i såvel tjern som hav. I den  forbindelse kom det redaktøren  i hu en gammel historie fortalt av min far. Han er dessverre ikke blant oss lenger,  så jeg kan ikke få verifisert min hukommelse. Uansett, Kjell Thon og andre oppi bygdene på Modum kan finne  fram  dykkermaske og snorkel og dra på oppdagelsesferd. Ifølge gammelt utsagn skal det under en skitur på  slutten av førti-tallet ha blitt observert en gammel bil på isen. Noe lignende den som er avbildet her - altså en  Chevrolet fra tidlig/midten av 1920-tallet. Mener også å huske at den kom fra gården Nyhus. Nå  venter vi spent  på utfallet av sommerens mest spennende ekspedisjon. Alle som er bevandret i verdens geografi  har vel ved  studie av luftfotografiet allerede funnet ut at vi snakker om Sysletjenn.

Hvor har det blitt av denne bilen?

1939 Alvis - en bil som mange ganger dukker opp i Øivind Langelands bildesamling.  Øivind forteller at den på 70-tallet var eid av Svein Storsveen fra Asker. Ifølge Vegvesenets registre ble den avskiltet i 1981. Står den fortsatt ensom og forlatt et sted? Hadde vært interessant å vite. Det lange panseret som skjuler en 4,5 liters motor er håndarbeid utført av legendariske Arther Moe fra Skoger. Og han som på bildet beundrer kunstverket er ingen ringere enn tidligere proffsyklist og Telemarks førsteforfører, nå pensjonerrt kverulant og deltidsemmisær, vår alles kjente og kjære Oddleif Kvålseth. Bildet er fra 1975.

 

Per Løken satt på svaret: 
Alvis'n som Svein Storsveen gjorde en fenomenal restaureringsjobb på er dessverre solgt ut av landet for mange år siden. Den er nå lakkert sort og befinner seg i mellomeuropa, et eller annet sted....

 

-per