Artikkel
Artikkel
Noen som kjenner sjåføren?
Ivar Skretteberg har sendt bildet og skriver følgende: Fikk et artig bilde fra min fetter som er innfødt «Sysling» som meg selv. Husker vi kalte biltypen «PappDKW» i min barndom. Bilde er tatt på Sysle ved «kroken» som er i nærheten av hjemstedet mitt. Må være fra krigen eller litt etter. Huset i bakgrunnen var okkupert av Tyskerne og ble muret inn som en slags festning. Vakttårnet sees i bakgrunnen. DKW`n er nok sjelden i dag som varebil. De fleste er vel råtnet bort. Sjåføren er ukjent for meg.
Svaret..
satt orakelet Kjell Thon på: Dette bildet er tatt på Sysle, ca. 1- 1,5 km nord for Statoil-stasjonen. Huset ligger der du kjører
inn til Skretteberg på Sysle, og noen husker kanskje at det ofte er blitt solgt jordbær der i krysset om sommeren. Som man ser, var det bygget et tårn på eiendommen i bakgrunnen. Det var det tyskerne som bygde, da det visstnok var en lyttepost på stedet, som jeg mener gikk under navnet "Stalingrad" på folkemunne.
Bilen er DKW varebilen til Brødrene Løver i Geithus, og jeg tror det er David Løver som står ved siden av. Han drev forretning med elektrisk og sportsartikler, men også med bil- og MC-salg. I tillegg distribuerte han aviser, var en meget aktiv fotograf og hadde en finger med i det meste som foregikk i Geithus, blant annet Furumo Sommerteater, som hadde besøk av "alle" de store stjernene fra den gang.
Topp fra Iversen Karosseri?
Bildet kommer derfra og da er det vel nærliggende å tro at toppen på bilen er bygd i Lier. Ca 1923 Fiat 501. Kan synes som om døra er litt i smaleste laget for en røslig bilfører.
Hardstappa purk leiker cowboy og indianer i skauen
I hvertfall han ene tjukken er godt stappa. Han har nok brukt skojern for å få på seg uniforma. Vil tro han hadde problemer med at bandolæret gled opp. Også så alvorlige karer! Bildet er jo ellers veldig artig da det ikke bare viser en gammal bil, men også veistandard, Sherlock Holmes-mote og uniformshistorie. Fyren til høyre ligner en vriompeis på kammeret i Drammen. Er det bestefaren? Er bilen en Chevrolet fra siste halvdel av 30-tallet mon tro? H-94? Etter veiskiltet å dømme er bildet tatt ved Saggrenda utenfor Kongsberg.
Vi har egen detektiv i klubben. Helge Djupvik har oversendt bildet under. Chevrolet med reg.nr A-94. Sikkert samme bilen.
Myndighetene er sabla snåle
Som redaktør benytter jeg meg av en redaktørs rett til å ytre personlige meninger: For ikke lenge siden ble det ryddet unna bilvrak og deler både hos Bergh og Jugern i Øvre Eiker. I miljøets navn. I Bergh's tilfelle var det tvilsomt om det forelå noen forurensningsfare, og det var helt sikkert at det visuelle ikke plaget en eneste sjel. Paradokset er at Øvre Eiker Kommune nå vil la lokale selverklærte kunstnere forurense en rekke rundkjøringer med skrapjern, en førti meter høy stabel med betongringer og en tjue meter høy stabel med gamle bildekk. Sjøl om det skal stå en A-Ford på toppen av dekkstabelen så kan da dette umulig bli annet enn skjemmende. Fordelen må være at de som måtte ha gårdsplassen full av bilvrak heretter må kunne anse seg som fredede siden det offentlige dumper møkk midt i gata. Kan ikke påstå jeg gleder meg til å se denne "kunsten" på min vei til og fra Burud.
Folk er ganske rare...
Denne 1977 Pontiac TransAm har blitt solgt i Las Vegas. Ingen bilmodell har vel noen gang fått drahjelp i nærheten av hva denne Pontiac-modellen fikk via filmen "Smokey and the Bandit". Denne bilen ble brukt til å markedsføre filmen, men har ikke vært på lerretet. Ca 3,4 millioner norske kroner var kjøpesummen. Til sammenligning er en maken bil til salgs i Mandal for kr 180.000,- Fordi Burt Reynolds på en måte kan relateres til bilen er altså verdien så skyhøy. Skjønn det den som kan........
Hvor blir det av snøen?
Sikkert ikke alle som er enige med redaktøren som savner en meter eller to med hvit ren snø. Åkke som så er det da stemningsfullt med gamle biler i snøhaugen. Når så du sist en Cortina flyvende over isen? Eller en Volvo lastebil med kjettinger på forhjula? Skal vedde på at Opel Olympia'n i bakgrunnen også går på kjetting. Pent er det - i dobbel forstand.
Noen som kjenner til en Tatra i Mjøndærn?
Red. kan faktisk huske en slik bil som gikk på Konnerud. Men at den fortsatt skal befinne seg i området helt anonymt ville vært rart, men kanskje er det så? Meld fra om du vet noe. Les artikkel på dt.no. m
Så her ser det altså ut............
........når en gjeng herrer møtes i Åssiden kirke den første mandagen i måneden. Det er ikke så mye prat om Noas ark eller avsynging fra Landstads Reviderte når vi møtes. Vår egen pastor og formann oppnår lydhørighet av sine disipler ved prat om viskositet, årstall og bruk av grisepikk. For å nevne noe. Den som ikke har vært der anbefales herved om å møte neste gang, mandag 5. januar 2015.
Takk og pris at ikke Fylkesmannens Miljøvernavdeling har vært her
En utrolig god og stemningsfull film fra et sted vi alle gjerne skulle vært.
Mye rart her i verden - noe finnes på finn.no
Denne bilen er jo i utgangspunktet rar. Akkurat dette eksemplaret er også godt slitt og etter selgeren syn verdt sin vekt om ikke i gull, så et annet edelt metall. Kr 95.000,- forlanges for herligheten. Det mest morsomme er vel at annonseteksten er skrevet på et fremmed språk og tilsynelatende oversatt av et dataprogram. Noen som skjønner annonseteksten nedenunder?
Bare i !! 1953 split vindu Citroen HY van, bensin, motor ikke er blokkert og kjører, bremser ikke blokkert heller, generelt i meget god form vil være i Norge før jul, alle papirer i orden. kan se dårlig, men veldig rett kropp, har chassis ingen rust og kroppen med svært lite rust, her i Norge klar på veien
Jaja - mer spennende enn Folkevogn Transporter i hvert fall. Og denne krever definitivt sin mann når den skal rettes og sparkles......
Hva annet kan man så få for nittifem tusenlapper om dagen? Jo, de to perlene her. Det hadde ikke blitt Cirtoën tror jeg.
Det er fyringstid
Så også i 1950 da Aass fikk sin første tankbil. Bygget på et Chevrolet chassis fra 1938 (?). Nydelig byggverk. Som sagt i så mange andre sammenhenger: Denne skulle man hatt.
Skikkelig veteranbil
Norsk Gejer blee laget mellom 1926 og 1930. Vi siterer Stora Billexikonet: AS C. Gejer & Co, Oslo. Dette firmaet var en velkjent karosserifabrikk som startet produksjon av busskarosserier i 1921. På slutten av 20-tallet ble det montert et mindre antall - færre enn tyve - personbiler med Lycoming-motorer og hydrauliske firehjulsbremser. Den største modellen hadde rekke-åtter på 65hk og akselavstand på 323cm. Det ble også laget en firesylindret bil. Såvidt red. er kjent med skal det eksistere rester av en bil på Gol. Hadde vært ekstremt moro å se den rulle inn porten på Burud.
Purken breska seg i grøftekanten før også
Hva som foregår vites ikke. Det som er mye mer spennende enn de messingdraperte karene er tømmerbilen. 1929 Chevrolet lastebil med et ganske realt lass. Hengeren er tydeligvis laget av en annen gammel bil og er helt sikkert uten bremser. Var sikkert spennende å kjøre i utforbakke med denne ekvipasjen. Bildet er muligens tatt i nedre del av Numedalen.
Et par lange å undre seg over
En Hanomag Henschel F55 møbeltransporter med real akselavstand og voksent skap. Er visstnok 12,4m lang. Kunne brukes til mye rart denne. Står oppi en dal på østlandet.
En Transit som nylig sto annonsert på Finn. Her har man i hvertfall ikke sløst med akselavstanden. Kretsmester i overheng?
De gærne har det godt - eller kanskje ikke?
Denne 1970 Land Rover står nnå annonsert på Finn. Ikke så underlig det. Men prisen, ja prisforlangende er 345.000,-. Ja du leste riktig; trehundredeogførtifemtusen 00/100. Bilen skal ha gått bare 25000km, men er likevel rammeløftet og totalrestaurert. Også har den visstnok stått inne hele sitt liv. Høres jo unektelig litt rart ut. Litt trist også at en profesjonell bilhandler gjør sitt for å drive prisene i været i et marked først og fremst skapt av oss hobby-folk. Håper inderlig bilen blir stående og støve ned. En eventuell kjøper ønskes god bedring og anbefales å slutte med dop. Fin er'n, men fanken heller.......
God design og mange bruksområder på slike kvalitetsvarer
Og da fikk vel redaktøren LMK på nakken igjen......??
Det går mot hvitere tider
Heldigvis, synes noen av oss som er lei mørke og våte dager. Vi vil ha masse snø, og hva passer vel da bedre enn å vise et skikkelig vinterbilde. Tatt ved Handelslaget på Geilo. Hva slags bil kan dette være? Imponerende lysutstyr har i alle fall bilen. Mannen som ligger under er ikke dau - han reparerer. Iflg Kjell Thon er dette en 1934 REO eid av Sverre Haugen på Geilo.
Hvor har det blitt av denne
En gang tilhørt redaktørens tante Gudrun Ruud. 1957-modellen ble solgt på slutten av 70-årene og var dengang utrolig fin. Avdøde Tore Woldstad eide den en gang, men hvor er den nå?
Løp og kjøp Mustang
I disse tider er det mer vanskelig enn noen gang å skjønne seg på markedet. En opprusta Folkevogn Transporter koster mer enn en Rolls, Jaguar eller Cadillac. Verden er klin gærn. Men i stedet for disse blikkboksene som stiller i klasse med spesialavfallsproduktet Volvo bør leseren kanskje vurdere å kjøpe seg en Mustang. Av utgaven P-51. 1940-modell og operativ. Pris? Ca 15.500.000,- Moms og litt annet småtteri i tillegg må nok påregnes, så sluttfakturaen kommer nok på drøye 20.000.000,- Men det er den jaggu verdt. Det tilsvarer 1.183.432 filetkoteletter av svin på Kiwi eller 200.000 pakker røyk....
Griseværet er hjertelig tilstede og vi gleder oss over noen bilder
1936 Ford V8 fotografert i regnvær på Magnor i sommer og Hønemann sin Ford Scorpio klargjort for møkkavær med hjemmegjort plog, Funker etter sigende...
Et foto fra tidlig 80-tallet tatt i Øvre Storgate dengang det ble lagt til rette for at folk kunne sette fra seg bilen sin i byen. Tidlig 70-talls Moskwitch, 1971 Mazda 1300 Coupe og Mazda 616.
I disse etanoltider....
.....da 98 oktan forsvinner fra bl.a. Statoil og vi sitter igjen med drivstoff som kan skape store problemer for våre biler fant red. dette oppslaget på en Shell-stasjon. Så herved oppfordres det til å fylle 98 også på moderne biler, og gjør det hos Shell.
Renault de Hokksund
Det er bare å ta av seg hatten og bøye seg i støvet. Atter en gang... Den godeste Odd Runar Holm har på nytt bygd bil av en haug med skrapjern. 1939 Renault med tidligere liv som limousin. Angivelig kommet til Norge sammen med tyskerne under krigen. Senere bygd om til pickup og hensatt bak et uthus på Åmot. Odd Runar brakte vraket hjem og det var neppe mange som misunte ham bilen. Grillen har han lagd av en gammel tørketrommel, påbygget har sittet på en Willys Jeep som har vært brannbil i Gausdal. Med fingerferdighet og kreativitet kommer man langt. Gratulerer. Se bilder før og etter.
Et par gamle bilder
Begge bildene er tatt rundt 1980. 1939 Studebaker er fotografert på hoggeriet til Arne Bråten. Dessverre må vi vel anta at denne bilen er blitt spiker for lengst. Hvor Peugeot 403 fra 1963 er fotografert vites ikke, men bilen ble avskiltet i 1985. Helst spiker den også nå kanskje?
Gratulerer
Tatra til salgs i Skotselva
Tatra er ikke akkurat dusinvare her i landet. Bilen på bildet var til salgs i Skotselv i sommer. Kanskje den står der fortsatt?
Hvem vet noe om denne?
Bildet stammer fra Konnerud og Skoger Historielag. Sidevogna er jo et kunstykke av snekkerarbeid. Men hva slags sykkel er dette? Eller enda bedre: Hvem eide denne sykkelen og hvor er bildet tatt?
Th Marheim
Jernvareforretning i Drammen fraktet sine varer med denne 1945-modell Dodge. I 1964 var bilen registrert på Harald Haugerud, Frydenlund i Lier.
Redaktøren er en snåling sies det
Sannsynligvis er det helt korrekt. Det er mange som higer etter små biler der det ikke er plass til magan og der uvær lander rett i skallen på sjåføren. Hver sin smak...., men det er dette mangfoldet som gjør MHK til en så sjarmerende klubb. Dersom red. vinner i Lotto til helga skal han kjøpe bilen på bildet. En erotisk nytelse å se en sånn bil. 1977 Ford Transcontinental.
Samarbeidet mellom svenske Svedala og norske Dravn...
....var nok tettere enn red. visste fra før. Den siste veghøvelen som Drammens Jern bygde hadde typebetegnelsen Dravn EH1. Den er tilsynelatende helt lik Svedala EH. Hvem som hadde æren for hva i denne konstruksjonen vites ikke. Imidlertid hadde redaktøren for noen år siden besøk av en eldre hedersmann på sitt kontor, der han fikk se et innrammet bilde av Dravn EH1. Hvorpå hedersmannen spontant utbryter som følger: Å faen - de der var jeg med på å bygge, noen jævla dritmaskiner......
Biltest fra Skien
På sælatøyet skal storfolk kjennes
Og vårt svært så aktive medlem Lars Petter Skau har redsapen i orden. Etter sigende hadde han pallegaffel bak og kjøpte sukker da han besøkte Konnerudsenteret idag.
Noen som vil bli trailersjåfør?
Men mangler plass til vogntoget. Bygg noe sånt som dette. Tøffere bil skal man lete en stund etter...
Så innmari blid blir man av å kjøre gammal bil
Se gleden man kan oppleve over ikke å få bilen i gear...
Tenk om det skulle finnes en gærning i klubben som vil kjøpe denne
AEC Matador er til salgs. Siden det på kveldens møte ble gjort et stort nummer av "problemer" med parkeringen på Burud så hadde det jo vært framifrå morosamt om denne vogna kom rullende inn. Håper noen setter bilen istand.
Falken i arbeid
Unger var mye sterkere før! Tenk om dette bildet hadde vært tatt idag. Da hadde fotografen og sjåføren og foreldrene fått besøk av Barnevernet, Arbeidstilsynet, Biltilsynet, Småbrukarlaget og gud veit hvem som ikke ville mene noe og skrive ut gebyrer og vedtak om omsorgsovertakelse. Det var vel noe tungt som hang i bommen og wiren var tjukk så det gikk nok helt fint. Et flott dokument fra tiden da ikke alt var farlig og fra den tiden det var vanlig med skrubbsår på knea. Bilen er en Ford sannsynligvis bygd opp i ei eller annen bygdesmie. Bilen skal bl.a være sett i Sigdal under berging av en buss på 50-tallet. V8 bensin. God plass og inngang bak...
Bussen under ble dratt opp av Falkens Ford i samarbeid med en annen av datidens tungbergere.
Til det kjedsommelige må det skrytes
Redaktøren hadde ikke anledning til å møte på Burud onsdag 20. august for å dokumentere fakta. Det regna og var ufyselig, men oppmøtet med folk og biler var så stort at folk inne på området måtte søke om tillatelse til å komme ut. Det var faktisk slik at enkelte ikke slapp inn på første forsøk, men måtte kjøre seg en tur for at det skulle bli frigjort litt plass. Kan det bli bedre? Fortsett slik folkens - også utover vinteren. Som alltid legger jeg ut et bilde av Erik Martinsen. Tar med en annen Erik også. Likheten er slående. Snakker vi om en lausunge her?
Bilpriser 1954
Funnet inni et gammalt skap som nevøen til Lars H har kjøpt
Trond Schea er død
Trond var en bilsportlegende som ikke trenger noen utdypende presentasjon. En jovial mann som var like god til å fortelle som han var god til å kjøre bil. Red. har kjent ham gjennom mange år, og han var alltid blid og hyggelig og glad i å slå av en prat. Han avgikk ved døden natt til 16. august. Han ble 84 år gammel.
Etterkrigs vårbilde
1938 Chevrolet. Vaktmann på Drammens Jern Henrik Andresen til venstre, til høyre Trygve Aannestad. Bilen vi bare ser bakskjermen på skal være en Oldsmobile.
Lenge siden vi har sett handling av den mer spenstige sorten nå
Denne maskinen er til salgs. Hadde vært innmari moro om en eller annen i klubben tok fram noen svartekroner og kjøpte'n. Curtis C46D.
Markedsføring før i tiden
I en eller annen sammenheng på 1930-tallet passerte denne fine lastebilen med norsk førerhus Rådhuset i Drammen. Kreativ reklame for Drammens Lampefabrikk. Legg merke til at det er mennesker inni "pærene". Er bilen en Chevrolet?
Ford M-Treff på Gol
Både Per Egil Tufte og Ivar Hagavold var der i helga. Vi serverer noen bilder. Litt Granada, Capri og Escort hadde også sneket seg inn. Går du med planer om en reise inn i evigheten så skal det nevnes at den svarte rustne bårebilen av type 17M visstnok er til salgs. Burde holde med egentransport-løyve på den........
Litt øl-nostalgi
Til glede for sekretær Svein Hansen som også er medlem av Drammensølets Venner og andre........ Aass Bryggeri sin 1961 Volvo L430 med V8 bensin lik motoren som sitter i bussen vår. Er bare kort tid siden denne merkelige kreasjonen ble ekspedert over til de evige jaktmarker. Trur eg........ En Bedford i bakgrunnen. Skimter også en 70-talls Mercedes.
Behov for litt vind i barten etter en knallheit juli måned?
Da kjøper du denne nydelige saken her.
Redaktøren er hjemme og klemmer i vei med litt sommerbilder
Tyrifjorden utforskes fra Schwimmwagen. Den alltid entusiastiske Kjell Thon ses i baksetet. Antar at Adolf Hitlers soldater ikke var så velfødde som disse gutta her. Lavt fribord.... Den samme Thon har vært i det dype hjørnet, malt et flott skilt og hengt det opp utenfor et villmarkskapell på Gol. Mye sannhet i visdomsordet!
Lisbeth og Knut Horgen har utforsket vestlandsfjorder i følge med en hel haug andre gærninger i Austin Healey. Her et bilde fra ei lokalavis vestpå. Blide er dem...
Redaktøren er på ferie
Derfor er aktiviteten på siden litt lavere enn vanlig. Er i fjellet og har betalt det hvite ut av aua for å fart på nettet - nettopp for å servere dere medlemmer noe å kose dere med. Imidlertid er det slik at penga flyr fortere med denne megabite-handlinga enn når man står i en bar. Derfor litt lite fart på sida, men kommer sterkere tilbake. Lar dere kose dere med dette bildet som for meg er noe bortimot porno. Å se spesialavfallsproduktet Volvo i sitt rette element er jo noe i nærheten av en orgasmisk nytelse. Fortsatt god sommer.
Stasjonsmester'n sin bil
Stasjonsmester Reime på Geilo sin 1962 Ford Zephyr 6. Nå overtatt av sønnen. Foto P E Tufte
Grusomheter på Gol
Per Egil Tufte har vært på bilcross på Gol og fikk til sin store forundring se denne Anglia'en fra slutten av 50-tallet. Dette er jo så sørgelig at det ikke finnes ord. Bilen var fin i karosseriet - så lenge det varer.....
Hvilepause på Rotneim
Hyggeligere er derimot Per Egils bilde av to stk Messerschmidt som har pause på Rotneim. Kjørt fra Fredrikstad, på vei til Aurland, Geiranger, Dokka og hjem igjen. Den turen står det respekt av.
Tagger