Artikkel
Artikkel
Ruten Hønefoss - Åsa
Alle små og store historier blir til enten ved seriøs forskning, men veldig ofte ved en tilfeldighet eller flere.
Så er det med denne lille fortellingen om rutebileier Anders Burud. Det begynt med at red. fikk oversendt et par bilder fra Arve Wiborg. Bilder fra hans kones fotoalbum. Arve er krigshistoriker og en av de etter hvert få som kan fortelle om hva han selv husker fra krigens hverdager og ikke minst frigjøringen. Man kan neppe forestille seg hvordan det var for en guttunge å få hjem sine dypt savnede foreldre i maidagene 1945. En mor og far som begge satt i tysk fangenskap på grunn av sin deltagelse i motstandskampen
For å identifisere bussen på bildene var det nødvendig med litt hjelp fra en annen krigshistoriker. En noget yngre sådan. Erik Jostad har etter eget utsagn selektiv hukommelse, og den hukommelsen er spesielt rettet mot gamle kjøretøyer og særlig dem fra krigens dager. Kanskje var det faren Mads sin deltagelse i Tysklandsbrigaden som sådde spiren for disse interessene.
Så finner man litt i digitaltmuseum.no og litt på sporveismuseets sider.
Det skrives altså noen få ord om rutebileier Anders Burud. For oss i MHKD har navnet Burud en helt spesiell betydning. Om Anders Burud hadde noen tilknytning til stasjonsgrenda Burud vites ikke, men han fikk i alle fall konsesjon på persontransport mellom Hønefoss og Åsa. En strekning som i dag måler 12,5 km. Her kjørte han med sin 7-seters åpne Buick. Trafikkgrunnlaget må ha vært noenlunde bra ettersom Anders Burud en gang mellom 1935 og 1937 investerer i en skikkelig buss. En Opel Blitz 3,5 – 157. Kanskje har han hatt andre busser i mellomtiden. På bildene vi har mottatt fra Arve Wiborg ser vi at bussen er ganske fin og at den går med knott-generator. Med andre ord er bildene tatt i et av krigsårene. Kanskje et av de tidlige krigsårene siden den slett ikke virker medtatt. Legg merke til den stilige formen på hekken til bussen.
I 1953 fikk rutebileier Burud levert en buss i full størrelse. En Volvo B617 med hundre hestekrefter og 38 seter. Bussen var bygd av A.W. Iversen i Lierbyen og således lokalhistorie på øverste hylle. Bussen eksisterer fortsatt og eies av Lokaltrafikkhistorisk Forening.
Med den bussen kjørte han ruten Hønefoss-Åsa-Elviken, samt noen avganger til Sundvollen i korrespondanse med Oslo-ruten. Den var registrert som F-30102. Bare ett år senere solgte han de to bussene han hadde til AS Ringeriksruten og Engeseth Busslinjer, som var to av de fire selskapene som i fellesskap kjørte ruten Oslo-Hønefoss. Bussen fikk nå nummeret F-30062, og ble i noen år kjørt på hovedruten til Oslo, deretter på lokale ruter i Hønefoss-området.
I 1965 ble den solgt til Fossgårds Bilruter på Geilo og brukt der frem til 1973. Den ble så overtatt av en privat samler, og først i 1984 overtatt av LTF. Det skulle ikke forundre oss mye om den private samleren det henvises til er Arild Karlsen, alias Buss-Karlsen på Lierskogen.
Slik ble altså et par bilder til en liten historie. Tusen takk til alle bidragsytere.
Tagger