Artikkel
Artikkel
Kommer'n tilbake?
Redaktøren har som mange andre hatt en håndfull biler og motorsykler han angrer bittert på at han solgte. En av disse er en 1966 Ford Zodiac. Nå er det ting som kan tyde på at bilen er på vei tilbake til MHK. Det hadde vært morosamt asså. På bildene under ser man samme bil, til venstre fotografert i 1999, til høyre i 2014.
Lokalhistorisk bil og lim
Vi tar det for gitt at denne bilen fra tett oppunder 1970 er levert av Ibsens Bilforretning i Bjørnstjerne Bjørnsonsgate i Drammen. Krystal Lim lå vel i Nedre Eikervei og var som navnet forteller en limfabrikk. Hva slags lim vet ikke red, men en fin ekvipasje er dette. Sjåføren heter Svein Frydenlund og bor på Gulskogen. Husker de også hadde en Thames Trader med en merkelig flat tank.
Fortsetter litt i traktorverdenen
Vår egen traktor- og lastebilreparatør Lars kom under vår frontrute-ekspedisjon til Trysil nylig inn i en diskusjon med lokalkjente Arne - også han traktorfrelst - om en Fordson traktor. Intet underlig ved det, men selv redaktøren som overhørte det hele - selv han med sin begrensede kunnskap om skogsmaskiner - skjønte at her var det sensasjoner i emning. Lars hadde nemlig bilde av en Fordson fra 20-tallet. Heller ikke det så underlig, men denne trakoren hadde påmontert belter med den ekstra akselen bak, ikke midt under som vanlig. Denne traktoren hadde gått i Arnes hjemtrakter i Trysil, men han hadde aldri sett bilde av den, kun hørt om den. Bilde ble høytidelig overrakt på Magnor. Verden er ikke stor.....
Drammenser i utlendighet
På traktormuseet på Stange står det en svært så lokal maskin. Dravn veihøvel av typen "Ormen Lange" bygd på Drammens Jern i 1950 og brukt av Skoger Kommune. Skoger Kommune ble innlemmet i Drammen Kommune i 1964.
Skumle psykiske problemstillinger
Redaktøren har sagt det før og gjentar det så gjerne: Det er mange triste skjebner som råker folk. Noen blir narkomane, noe bedriver selvskading og atter andre går til det absurde skritt å kjøpe seg et eksemplar av spesialavfallsproduktet Volvo. Om vår venn og Buruds dassvasker og sneipe-peller er narkoman tviler jeg på, men han har kjøpt seg en Volvo stakkar. En 1981 registrert 1982-modell i en ytterst velstelt tilstand. Som bildet viser er mannen med hatt, stokk og kamferdrops heldig som har gode venner som gjør alt for å lede synderen inn på den rette sti.
Det går mot høst og vi planlegger arbeid
Lastebilreparatør Lars mener bestemt vi skal gå på disse syv Cortinaene og storebroren deres til høsten når vi er ferdige med Drammensbilen. Problemet er bare at vi ikke finner lastebilen. Noen som vet hvor den står?
Som tidligere nevnt fyller Norsk Teknisk Museum 100 år iår
I den forbindelse ble vi forespurt om vi kunne stille med ambulansen vår 23. august for parade i Oslo. Red. ble også spurt om vi visste hvor det hadde blitt av Escort Cabrioleten til Bobbysocks. Med mange års fartstid i Ford anså jeg det som en enkel oppgave å finne ut noe om denne bilen. Men Ford Motor Norge klarte ikke å finne noen opplysninger. Imidlertid ble etterlysning lagt ut på Fords Facebook-sider. Med litt deling til diverse veteranbilsider ble mysteriet løst ganske så raskt. Bilen befinner seg på Bergens-kanten og er nesten ferdig restaurert tilbake til utseende fra Bobbysocks-epoken. Da vet vi faktisk reg-nummeret på tre av de fire Ford'ene Bobbysocks disponerte. Mangler bare Cargo'en. Hvem vet noe om den?
Redaktøren får kjeft
Tidvis kraftig kjeft for sine omtaler av spesialavfallsproduktet Volvo. Til sitt forsvar kan framlegges IQ-test samt nedenforstående bilde som beviser god produktkunnskap. Har eid denne materien en gang
Spenningen er helt uutholdelig
Passer de? Passer hva? Ja passer disse rutene i bussen vår? Om de gjør det så er det som å vinne i lotto. Følg med mine herrer - og eventuelle interesserte damer også selvsagt.
Har du en formue bak veggen? Eller for mye penger?
Denne Land-Roveren er til salgs for den nette sum av USD 150.000,- eller ca kr 900.000,- En tanke overpriset i forhold til norske markeder i hvertfall.
Bobil-nostalgi
På den åpne dagen rullet det inn på plassen en 1979 Toyota Hiace med campingpåbygg. Et artig innslag og enda en ny genre i vårt mangfoldige miljø.Med en smule erfraing med den type bil vil red. anta at den er både tørst og treg....?? Håper vi får se mer til den bilen.
Norsk Teknisk Museum feirer 100 år i år
Og i den forbindelse skal det 23. august kjøres en bilhistorisk parade fra Rådhusplassen, gjennom Karl Johan og opp til Kjeldsås. Der er vi forespurt om vi kan delta med klubbens ambulanse, hvilket vi selvfølgelig gjerne gjør. 1994 Ford E350.
De er også på jakt etter Escort-cab'en til Bobbysocks og en førstegenerasjons Sierra. Hvem kan hjelpe med opplysninger om disse?
1960 Volvo L430
Fikk denne hyggelige mailen forleden. Vi skal følge prosjektet.
Vi er en liten gjeng som er tilsluttet Rutebilhistorisk Forening Avd.Rogaland, som har satt i gang restaurering av en 1960 modell Volvo Buss, type L 430 - såkalt "Trygge". Ser dere har en nesten identisk L420 "Snabbe" av samme årgang, og samme V8 motor B-36.
Deres ferdig restaurerte buss med Lier karosseri er alldeles praktfull, med et unikt turbusskarosseri !
Vår buss er bygget hos O.C. Axelsen karosserifabrikk i Flekkefjord.
Så langt har vi plukket bussen ned, tatt ut motor, og stort sett skiftet ut og sveist opp nytt stenderverk o.a.
Motor skal nå forsøkes startet, og få målt kompresjon osv.
Som du vet er det mange spørsmål som dukker opp etterhvert, og tilgang til deler m.m. begynner &ari ng; melde seg.
Derfor henvender jeg meg allerede nå for å høre om dere har et kontaktnett eller kilder, som vi kanskje kan dra nytte av etterhvert som prosjektet skrider fram. Det være seg deler til motor, drivverk osv.
Akkuret nå er vi eksempelvis på jakt etter de originale profilerte stålbeltet i front, over og under grillen (på deres buss er de enten innekledd i karosseriet, eller helt utelatt).
Vedlegger et bilde som viser prosjektet vårt så langt.
Takker på forhånd for eventuelle tips i "saken", og ønsker dere en god sommer!
Og hann-bikkja Lars fikk utløp for sine drifter....
....og kjøpte sin utkårede Super-Dexta. Den som han satt fast i på en agurkåker i Lier... Lykken smiler til Hagavold. Hustruen er også strålende fornøyd må vi anta...... Han fikk med en ekstra gasspedal på kjøpet.
Hindustan Ambassador forsvinner
Alt har sin ende. Indisk-produsert Morris Oxford under navnet Hindustan har blitt produsert i 56 år, men 25. mai i år var det slutt. Fort deg og kjøp en. Den kan leveres med et brutalt diesel-kraftverk på 1,5 liter og 35,5hk. Førstemann opp Måbødalen! Det er også mulig å få den levert med sentrallås som tilleggsutstyr.
Se Bygdepostens flotte omtale fra Motorhistorisk opplevelsesdag
Stram idrettsmann........
Banditter på ferde
Olve Teigen, (Ståle Teigens sønn) som velvillig lånte oss hjullaster til dugnaden har vært utsatt for tjuver. Dette er hva han har lagt ut på Facebook (30. mai):
VW Golf 4 stjålet i fra Burud i natt. Den er hvit med sort tak. Reg.nr LH99047. Den er nok også fyllt opp med mye verktøy/maskiner mm.
Dusør utloves. Tlf 90570017, eller Politiet 02800.
1968 Volga
Fotografert i Hallingdal ca 1980. Bilen ble avskiltet i 1984. Hogd eller ikke? Har ikke peiling.....
Willys fotografert i 1979
Ble tilbudt en slik bil på denne tiden. Om det var denne kan jeg ikke huske, men den skulle koste kr 10.000,- og det syntes jeg var grisedyrt. Hadde definitivt godtatt ti lapper for denne idag.
Litt godt gammeldags sladder må vi ha nå
Under en utflukt for å skaffe materialer til dugnadsarbeidet fikk Lars Hagavold los på en Fordson Super Dexta. Sigdølingen oppførte seg som ei hannbikkje som hadde kommet over ei hubikkje i band. Det var omtrent ikke mulig å rive han løs. Han satt fast akkurat som bikkjer pleier etter parring. Misforstå ikke, Lars satt sømmelig i setet og drømte.
Og når vi først er igang så må vi også publisere noe jeg aldri før har sett. Museumsdirektør Kjell Thon med slips! Ser ut som han har dressjakke også. Ærre muuulig? Årsaken er at han ble forært kr 4000,- og en medalje av Modum Kommune for 25 års arbeide. Sikkert velfortjent. I midten bak står'n. Hadde vært gruelig moro å se deg i dress på Burud Kjell. Please......
Fin Chevrolet har bosatt seg i Skotselva
Per Christensen - lokal smed i Skotselv - har anskaffet seg en flott 35 Chevrolet. Om det er samme bil som ble fotografert i Drammen for over 30 år siden skal være usagt, men kanskje noen vet noe om den saken?
Vi stiller oss i rekken av gratulanter
Morten Syvertsen får til mye rart som vi andre ikke en gang tenker på å prøve. Nå er en av A-Fordene som brant opp på Eiker Motorshop på veien igjen.
Dugnadsarbeidere av udefinerbar kategori
Det er med MHK som alle andre foreninger - det er menneskene som gjør det interessant og hyggelig. Vi er jo velsignet med et stort antall originaler og det skal vi takke høyere makter for om slike finnes. Det skal ikke benektes at det på tirsdagskveldene nytes ulike former for stimuli og endog hallusinogener. Resultatene kan bli uforutsigbare.........
Opel'en til ungdomsgruppa får gratis setetrekk av HTS.
Helt supert!
Bilde fra en Ford-fabrikk under annen verdenskrig
Imponerende maskiner som bidro sterkt til vår frihet. Det blir selvfølgelig feil å romantisere krig, men denne filmen fra 2010 som viser vakre fugler, B17 og B25 over Hoover-dammen og Lake Mead akkompagnert med fin musikk gjør det til et flott syn. Fantastisk at det fortsatt finnes flyvedyktige eksemplarer.
Denne fantastiske Buick'en.......
.............befant seg rundt 1960 i Vikersund. Hvor ble den av? Kjell Thon forteller: '39 Buick-en du har vist et bilde av på hjemmesida, befinner seg visstnok på Hvittingfoss. Har hørt om
denne bilen siden jeg var guttunge, men kan ikke huske den. Kjenner eieren som hadde den på det tidspunkt da bildet ble tatt. Håper at jeg får se bilen en gang. Mvh, Kjell
1931 Graham Prosperity
Fint bilde med fine damer og fin bil. Bilen er hogd dessverre.
Dagen før frigjøringsdagen
Altså 7. mai var det ikke mange på Burud. Ikke så rart kanskje - det snødde på Konnerud idag. Men noen var der. På bildet ser man at en gjeng snålinger har parkert sitt svensk-kinesiske spesialavfall på rekke.
Priser er ikke enkelt å følge med på
På Finn står det nå annonsert en 66 Rekord Coupe. Skal ha gått bare 44000km og ser fin ut. Men kr 125.000,- må da jaggu være på drømmenivå?
Gammal er'n og dårlig er'n.....
.....så hva kan da passe bedre enn å montere emblemet til den svensk-kinesiske spesialavfallsprodusenten Volvo?
Back to the 70th
Tilbake til sent 70-tallet også, nærmere bestemt 1979 akkurat ble denne bilen fotografert på Konnerud. En slags byggebil kunne det nærmest se ut som. Reg-nummeret finnes ikke i noe register, men den kan jo eksistere likevel. Hvem vet? Tidlig 60-talls Austin Cambridge.
Kassereren vår har kjøpt seg ny bil
Intelligent fyr vår kasserer Stian som velger kvalitet når han anskaffer ny bil. Han har skaffet seg en 1965 Cortina GT fra det høye nord.
Jonny Hornbøll Olsen har blitt en moden mann
Definert i antall levde år i hvertfall. Vi gratulerer så mye med dine første 50 idag 22. april.
Siden det er påske kan det vel ikke passe bedre med et påskebilde........
En DKW fotografert på Geilo påsken 1981. Før var det flaut å kjøre DKW, nå er det snobbete..
Skal du bli bonde?
Da trenger du traktor. Denne her står i Lier og blir snart kjørt til spikerfabrikken. Bensinmotor. For skrapjernsprisen kan den sikkert bli din.
Dennis reddet i 1974
En liten smakebit: Har fått noen fine bilder av Øivind Langeland. De er tatt i 1974 i forbindelse med første gangen klubben fikk denne bilen som nå står på Burud. I løpet av påsken blir alle bildene lagt ut, så følg med. Et tankekors er det jo at klubben har blitt så gammel at vår egen historie er blitt svært så interessant. Under ser vi Fridgeir Normann, Kai Martinsen og Bjarne Holmen på prøvetur.
Campingvogn fra Drammen
Teksten er tatt ut av Digitalmuseum.no
Betegnelse:
Campingvogn (Betegnelse)
Campingvogn, Cesam fra 1936 (Alternativt navn - Ikke-kontrollert betegnelse (overskrift))
Campingtilhenger (Presisert betegnelse)
Cesam (Presisert betegnelse)
1936 (Presisert betegnelse)
Historikk:
Campinghengeren ble introdusert i 1935.
Den omreisende selgeren av vognen var skihopperen Birger Ruud.
Utstilt som månedens gjenstand sommeren 2000, og i campingutstillingen Campingliv og ferietid, sommeren 2001
Produksjon:
1935 - 1936
Produsent av mønster, tegning, kartong, trykkblok: Gedde, Johan
Produsent, sikker: Drammen Skifabrikk
Produksjonssted / Eksponeringssted (F), sikker: Norge, Drammen, Buskerud
Innskrift:
Skilt: "CESAM" ING. GEDDES MODEL FABRIKERES AV DARAMMENS SKIFABRIK
Skilt (registreringsskil): F-6273
Inventarnr.:
NTM 18043
Institusjon:
Norsk Teknisk Museum
Sjarmerende bruksbil
Nesten for fin og for gammel til å bli brukt daglig, men denne 1977 Ford Capri 3.0 dukket plutselig opp i Kongsberg. Ski på taket og greier..
"Ny" Chevrolet i klubben
Morsomt at noen tar vare på en amerikaner av den lille kaliberen. Otto Werner har kjøpt seg en 1980 Chevrolet Citation. Denne biltypen har det aldri vært mange av i Norge, og de aller fleste som ble solgt her var firedørs-utgaver. Dette er vel så interessant å se som en Mustang eller Corvette.
Gammel MHK-bil selges
1926 Morris som for mange år siden tilhørte Håkon Røine er nå til salgs i Larvik. Vognmerket fra MHK er fortsatt i fronten. Gjengir like godt teksten fra Finn:
Beskrivelse
1926 mod Morris Cowley doctor's coupe, flatnose med svigermors sete. Bilen vart funnen igjen omkring 1970 , den var da tippet ned i en fylling … restaureringen ble avsluttet i 1975 og den var med og åpnet motorvegbroen over Drammenselva i 1976.
Taket var sagd av og det manglet noen deler her og der. Karosseriet ble tatt av og ramme og understell ble sandblåst og behandlet. Ramma ble kaldgalvanisert så den holder i all evighet!
Clutchen består av to skiver som har korker innfelt og dette går i olje. Dynamo og starter er den samme motoren (dynastarter). Dette var den første Morrisen som hadde 4-hjuls
bremser, men de er ikke så veldig effektive. Den har i senere tid vært i eie på Sandane på 80 og 90 tallet. Og vart kjøpt inn i slekta vår i 2001. Etter sigende eneste eksemplar i Norge. Dette er ubekreftet, men forsøker å finne ut av det. Skal være 7 eller 8 igjen i verden av denne modellen hvis det som er blitt meg fortalt stemmer.
Mulig det er noen der ute som kjenner til denne bilen.
Selges fra et dødsbo, så vi har ikkje all verden med opplysninger om bilen.
Håper den kan få seg en god eier som er interesert i å ta godt vare på dette klenodiet av en bil. Starter lett og kjører bra. 3 gir og dynostart.
Skrekkfremkallende bilde
En del av oss var aktive rånere på 70-tallet og det å møte et slikt syn bak en sving førte ofte til høy puls og febrilsk leten i bakhuet etter en grei forklaring om man skulle bli stoppet. Det var den gang det var lov å sladde litt i gatene og man bare fikk beskjed om å roe ned lite grann. Nå ryker lappen om noen leker seg litt på en svær åpen plass. Vi lever i en idiotisk verden. Alt er farlig og forbudt nå.... Bildet viser en 1975 Peugeot 504, tre eksemplarer av spesialavfallsproduktet Volvo og er tatt i Holmestrand.
På Facebook er det mange energibunter
Eller hva skal man kalle dem som påstår at det ikke er noe problem å restaurere bl.a. de to som er avbildet under. Har en viss mistanke om at egne kunnskaper vurderes i overkant høyt, men vi ønsker lykke til med sløsing av arbeid og penger. IFA og Escort.
Et par Lien-busser fra 60-årene
Begge Mercedes-Benz
Moroa kan brått ta slutt
Det har det tydeligvis gjort for Drammens-russen. Tror det er fra 1962. Hjelp til A-Forden fikk de, men om det gamle hederlige kjøretøyet kom på veien igjen vites ikke........ Legg merke til at russebilen har reklame for Viking, men får hjelp av Falken. Kranbilen er 1947 Ford.
Har du ambisjoner og pågangsmot utover det vanlige?
Da bør du starte en retro bilfabrikk. Den gamle Packard-fabrikken i Detroit er solgt og eiendommen skal utikles til en blanding av boliger, industri og handel. Ikke noe i Detroit er dyrt for tiden, så husleien er neppe avskrekkende. Førstemann til mølla.........
Er nok ikke så riktig få produkter som har hatt navnet Master
Derimot er det nok ikke så mange lastebiler i området som har vært av merket Master. Den avbildede bilen er fra ca 1918 og gikk på Solumsmoen i sin tid. Kanskje noen skal begynne å lete i grøftekanter og bekkejuv - hadde vært artig å se en slik på veien.
Gammelbilposten som ble til Motorhistorikeren
Bjørn Sand er igang med den store og viktige jobben det er å skanne alle bladene klubben har gitt ut på snart 42 år. Alt kommer til å bli lagt ut her på hjemmesiden. Mye spennende lesning i vente. Et par smakebiter: Vi ser Per Gran Henriksen på 1943 BMW i 1974. Under ser vi deler av et referat fra et styremøte. Brannbilen vi dengang hadde overtok vi for andre gang i 2013. Heldigvis ble den aldri restaurert. Kontingenten på kr 10,- var riktig beskjeden. Tilsvarer kr 50,07 idag.
Først Hønemann, så Bresemann
Begge de nevnte herrer har eid denne vogna. 1937 BMW 320. På de gamle bildene ser man en glad Hønemann glede seg over slipejobb og tur ut i det blå. Nå står herligheten og venter på at Bresemann skal få ånden over seg og sette igang. Han er litt treg, så det spørs om ikke dugnadsgruppa må hjelpe til litt.....
Nydelig norsk håndverk
Modum Samvirkelag sin Dodge varebil med norsk karosseri. Dette var en utrolig stilig bil - tenk og hatt en slik idag, det hadde vært stas.
Skal vel mye til, men hvem vet nr 2....
Bildet fra Bragernes Torg viser nesa på en 1951-53 Dodge. Kan det være samme bilen som red. fotograferte mange år senere? Et sted på Loesmoen mener jeg og huske.
Skal vel mye til, men hvem vet nr 1....
Bildet fra Bragernes Torg viser en Morris pickup. Kan det ære samme bilen som red. fotograferte mange år senere? Et sted i Eiker-bygdene mener jeg og huske
Noen gullklumper sett på gata for litt over tretti år siden
Nå er det jo høyst diskutabelt om Fiat noen gang har vært sammenlignet med gull. Sjøl kråkesølv er vel mer edelt for mange av oss. Men mangfold er bra, og det er bra noen tar vare på disse lunefulle italienerne. Til venstre en 1100R Family. Avskiltet siden 1988. Til høyre en 1964 600D. Den har vært borte fra veiene siden 1984. Yppige stumper....
Knall film fra Saab-fabrikken
Legg spesielt merke til fyren som ligger på panseret under testkjøring. Tøff jobb. Ikke sikkert alle i lakkavdelingen husket navnet sitt heller. Se den her:
En gang var det 30-40 bensinstasjoner i Drammen
Idag er det bare åtte betjente bensinstasjoner igjen. Før i tida var det til og med en i Bingen.... Tidene forandrer seg!
Her skulle vi vært gutta
Oliver Jordan i Enid Oklahoma åpnet hoggeri i 1945. I 1953 stengte han portene og siden har ingen sluppet inn. Jordan døde i 2003, mens hans enke døde i 2013. Nå skal arvingene åpne portene og selge alt på auksjon. 250 biler fra 10-tallet til 40-tallet. Der hadde det vært moro og vært.
Påskebil i Hallingdal
1956 Borgward Isabella fotografert i påsken 1980 på Geilo. Bilen var registrert fram til 2004 og siste registrerte eier er en kar fra Radøy ved Bergen. Redaktøren undrer seg litt over at han tok bilde av en dengang 24 år gammel bil. Heldigvis gjorde jeg det, men jeg tar ikke bilde av 1990-modeller idag. Forholdet blir det samme. Må begynne med det - bilder av biler i daglig bruk er langt mer morsomme enn oppstilte nyrestaurerte vidundere. Synes jeg......
Hør trubaduren Stein Thorleif Bjella på besøk hos Sveinunggard Motorteknikk
Et artig lite innslag fra NRK P2 der de diskuterer topplokk. Hør på det her: https://radio.nrk.no/serie/salongen/sesong/201402/mktr02001514#t=37m29s
Roy Helge kjører Fiat i snøføyka
Bildet er tatt i 1994 og i teksten som følger står det at bilen har gått langt over 200.000km og går fortsatt. Også legg merke til den imponerende sveisen til sjåføren. Er han skremt siden håret står rett opp?
Vi skulle absolutt hatt et fly på Burud
Noorduyn Norseman, tilhørende Luftforsvaret. Interessant at det ikke er påmalt kjennetegn. Flyet er fotografert etter krigen, muligens i Horten. Det kan være testing av flotører som finner sted. Les mer om flytypen og bruken her: http://flyblader.com/onewebmedia/Nr%2013%20Norseman.pdf
Er den største idioten faktisk endelig født?
Red vet ikke helt om han skal ta denne annonsen seriøst. Totota Landcruiser er en tøff bil, men en million kroner? Er det mulig!!! Han som kjøper for den prisen må da tilhøre øverste divisjon blant idioter? Denne uoriginale bilen er vel i samme kategori som A-Forden til 540.000,- lenger ned på siden: Lakkert gullklump.
Siden alle mannfolk nærer erotiske følelser for bilmerket Ford viser vi noen flere bilder av høykvalitetsproduktet
Alle bildene er tatt tidlig på 80-tallet. 1967 Anglia Van, avskiltet 1987. 1983 Escort 1.6L, avskiltet siden 1997
Siden alle mannfolk nærer erotiske følelser for bilmerket Ford viser vi noen flere bilder av høykvalitetsproduktet
Alle bildene er tatt tidlig på 80-tallet. 1967 Anglia Van, avskiltet 1987. 1983 Escort 1.6L, avskiltet siden 1997
1961 Taunus 12M Super fotografert på Nesbru. Avskiltet 1988. 1977 Transcontinental, avskiltet siden 1986
Vi sper på med noen bilder av kvalitetsbilen Ford
Alle bildene er tatt rundt 1980. 1954 Consul er fortsatt registrert og har det forhåpentlig bra.
Zephyr'en tror jeg tilhørte Knut Horgen. Hvor er den nå? Svaret er her: Vårt medlem Jan Inge Jacobsen kjøpte bilen av Knut på 80-tallet og solgte den senere videre til en kar på Gol. Bilen er registrert og er fortsatt på Gol. Cortina'en fra 1968 høgg red. egenhendig på den tid, men jeg har noen deler fra den.
Et tilbakeblikk til jappe-tiden
Om MHK og medlemsmassen er aktive nå for tiden så var vi jaggu ikke borte i 80-årene heller. Under ser vi premiegrossist Jan Sandholt med sin Aud og barna i 1986. Den gang i 1927 Chevrolet.
Neste bilde er fra en særdeles fuktig buss-tur til Sverige. Red husker ikke hvor han var og det er jeg ikke sikker på om andre husker heller. Noen av oss var en god stund på Kings Arms pub før avgang Strømsø Torg. Årstallet var 1989 og vi kjørte Arild Karlsens dobbeldekker der det var et alvorlig lurveleven i annen etasje. Vi hadde det voldsomt moro på bekostning av noen vi døpte Slangen og Vindmålern. Og ikke å forglemme en seriøs herre fra Krokstadelva som gjerne ville ha med ei kasse øl på do og like så godt entret lokalet med hodet først. Alle som har utført sanitære oppgaver på en buss skjønner hvordan det gikk. Alt mens det gikk ekte svensk blåfilm på monitorene. Bildet må være tatt før vi passerte Asker. Ser pent og pyntelig ut med Jan Sandholt, Gunnar Kristiansen, avdøde formann Alf "Affen" Bryhn og Leif Petersen som spiller kort. Disse gutta gjorde vel ikke særlig annet hele uka....
Vi avslutter med nok et familiebilde. Noget betenkelig kanskje at den lille spretten som står der nå styrer klubbens økonomi. Stian Olsen med søster, mor Hilde og far Jan Roger - dagens formann i klubben. Bestandig lurt på om det er lett å bryte land når man har så lange bein. Er spett unødvendig?
Bondebiler fra tidlig 80-tallet
Her følger noen bilder tatt ca 1980. Alle av bondebiler, dvs biler fra Modum og distriktene rundt. Regner med at dere ovan'te der kan fortelle hvor vognene er idag. Anglia'n var registrert helt fram til 2003.
Husk på alle filmene
Det ligger 53 filmer fra Norge og verden forøvrig i nær og fjern fortid her. Alle handler om kjøretøyer. Artig underholdning. Koble deg til tv'n og ha en helaften med god film.
Noen får kanskje minner fra skoledagene ved synet av denne bilen? Den tilhørte i alle fall en...
... så vidt jeg vet populær lærer ved navn Jensen på Strømsø Skole. 1962 Plymouth Valiant st.v. Stilig vogn med rekke-sekser på 2,8 liter. Bilen var bruktimportert og første gang registrert i Norge i 1970. Bildet er tatt der det nå heter Gyldenløve Brygge i 1980. Siden 1985 har den dessverre vært borte fra veiene.
To stk traktor og to stk Lars
Begge er gamle lastebilreparatører, begge koser seg i snøhaugen med hver sin traktor, den ene er fra Sigdal, den andre har skjegg. En kjører Ford og en kjører Ferguson. Lars Hagavold på Bråtan og Lars Petter Skau på Konnerud.
1962 Simca Montlhery Z-4523
Det øverste bildet av denne bilen er tatt på Burud i 2012. Det nederste bildet er tatt av red. i Veslebakken i Drammen i 1980. I Bilkalenderen 1964 er Arild Løvold på Konnerud oppført som eier. Nå går bilen i Hønefoss-traktene. Artig sammentreff.
Studebaker Champion tilhørende Mattis Kinnerud på Konnerud
Noen av oss husker nok Mattis Kinnerud på Kinnerud Gård på Konnerud. Gården er idag overtatt av Drammen Kommune og er nærmeste nabo til SIF-hytta. 1955-modell av den enklere sorten. Mathis var kjent i sin bil, ikke minst fordi han kjørte store deler av året på kjettinger. Bildet er tatt i 1983, bilen eksisterer og er registrert fortsatt.
En av Eiker-bygdenes største har fått seg ny bil
Jan Sandholt har kjøpt seg Chevrolet. 1951-modell. Maken til Steve McQueen sin. Samme fargen også. Nydelig kjerre det skal bli moro å se glide inn porten på Burud. Ikke i 2014 påstår Jan...... Det skyldes å gjøre oppmerksom på at bildet ikke er tatt i Jans hage. Vekstvilkårene for palmer er ikke de aller beste i Krokstadelva.
Kan ikke en eller annen kjøpe denne perlen?
1933 Lincoln V12. Ikke hver dag en slik bil er til salgs i Norge. Det var den jækla lotto'n som aldri går inn da........
Ta deg en tur under havoverflaten
Skipet Thistlegorm er et vrak fra annen verdenskrig som ligger utenfor Egypt. Mye rart ombord og et yndet objekt for dykkere.
Lese om Thistlegorm kan du bl.a. gjøre på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Thistlegorm
Ungdomsprosjektet blir drosje
Noen av oss må være mye rikere enn vi tror
På Finn står det nå til salgs en A-Ford for den nette sum av 540.000,- norske kroner. I følge teksten restaurert til original tistand. Det er i beste fall en misforståelse, i verste fall reint jug. Egentlig trist at en bilforhandler som selv karakteriserer seg som seriøs kan tilby en vare som ikke er hva den utgis for å være og i tillegg ekstremt overpriset. Og som atpåtil skriver i annonsen at de ikke vil snakke med folk som "tror" de har greie på veteranbil. Håper ingen lar seg forlede til en handel.
Halvgammal raritet
Bildet er tatt på Billingstad i 1983 og viser en dengang relativt ny Dutton Sierra. De var tidligere ute med Sierra-navnet enn Ford. Imidlertid er det masse Ford i denne bilen. Hele drivlinja bl.a. Dører og frontrute er fra Escort MkI. SUV er ikke noe nytt...
Noen gamle bilder til dere som er hekta på Opel-misbruk
Helling-familiens 1914-modell. Bildet er tatt i 1983, men bilen står fortsatt et eller annet sted i Drammen. Synd den aldri er ute. Bilen ble restaurert og fikk nybygget karosseri ved Lier Karosseri i 1962.
Denne varebilen sto på Konnerud, men er borte for lengst.
1966 Rekord. Må være en av de mest vellykkede salige Adam Opel har etterlatt seg. Sannsynligvis borte den her.
Gammal Opel fotografert på delemarked på Vinterbro. Ukjent skjebne.
Vi har også medlemmer som lider av Vauxhall-syndromet
For å li
Tagger