Artikkel
Artikkel
Du lurer kanskje på hvorfor jeg ikke har publisert bilder fra denne ukas Burudonsdag. Jeg beklager at jeg ikke kan gjøre det, og det er rett og slett fordi jeg ikke var på Burud igår. Hvorfor var jeg ikke det ? - Jo, det var fordi jeg var en av fem gamle gubber å tur.
Det er kanskje ikke så interessant for deg at jeg var på tur. Men kanskje det blir litt interessant når jeg skriver om hvor denne turen gikk.
Vi hadde bestemt oss for at Saab museet i Trollhettan skulle være målet for turen. Det ble det også, men på vei dit passerte vi Skandinavisk Motorsykkel Center på Magnor. Noen av dere så kanskje reportasjen derfra på Norge Rundt sist fredag.
Dette er et senter bygget opp av MC entusiaster i løpet av de siste tre år med Øyvind Ånerud i spissen. På et av bildene ser dere Øyind på hans favoritt motorsykkel. En HD Knuckelhead fra 1946. En sykkel han kjører flere hundre mil på hver sommer.
Samlingen betsår pr idag av 195 sykler av ulik art og alder. Helt fantastisk hvordan disse folka har fått til dette. Et besøk her er voirkelig å anbefale.
På dag to av turen var det som nevnt Saab museet som sto på planen. For meg som har eid 12-15 Saab biler var det mye interessant bilhistorie å se. Ikke alle kan klassifiseres som veterankjøretøy, men definitivt i kategorien bilhistorisk i og med at fabrikken gikk konkurs og ble nedlagt for mer enn ti år siden. I museet kan en se alt fra de historiske to-takterne til de siste og mest moderne modellene.
Legg spesilet merke til motorrommet på en rød bil hvor det er montert en tverrstilt seks-sylindret totaktsmotor. Eller rettere sagt to stk tresylindrede. Dette var et forsøk på videreutviklingen av bilen med to-taktsmotor som ikke hadde alt for mye hestekrefter. Forsøket endte opp med innkjøp av Ford sin V4 motor.
Ellers en del "rariteter" av noen konseptbiler og mange fine historiske rallybiler med Per Ekklunds grønne V4 som han tok mage førsteplasser med.
Da overlater jeg resten til bildene.
God fornøyelse.
Tagger