Busshistorisk utveksling av opplysninger

Besøk hos Team Tour

 

Redaktøren gjentar det muligens til det kjedsommelige, men mangfoldet innenfor hobbyen vår er enormt. Stadig får man oppleve noe nytt og spennende. På den siste dagen i januar det herrens året 2020 var denne skribent så heldig å bli invitert til å være flue på veggen når to av byens selskapsreise-størrelser møttes for første gang.

 

Hos Jan Såtvedt og Team Tour AS på Gulskogen. Jan driver nevnte selskap som disponerer 12-15 turbusser av ypperste klasse. Team Tour er en direkte fortsettelse av Knut Horgen sin far Henriks foretak Eiker Turist. Knut hadde med seg ei sånn veske som kontorsjefer før i tiden hadde matpakka si i. Litt finere enn hva arbeideren på gølvet hadde.  Denne veska skal vi komme tilbake til.

 

I Jans store ryddige og ikke minst rene garasjer skulle vi få en spennende reise i tid og hans personlige interesser. En imponerende samling av gamle bensinpumper åpenbarte seg både her og der. Noen var slitte av tidens tann i all slags vær, men mange flere var restaurerte til perler. Lakkert og pusset opp til en utrolig fin kavlitet. En avdeling som skapte en smule angst og ukontrollerte skjelvinger hos Volvo-hateren Knut var noen hundre kvadratmeter med ulike modeller fra fabrikken som Gustav Larsson og Assar Gabrielsson anla i Göteborg i 1927. Her var cabrioleter, Bertone-versjoner og et par limosiner for å nevne noe. Blant annet bilen til Dronning Sonja og Kong Harald. Jan sa han snart skulle gå av med pensjon så han kunne stelle med alle disse bilene. Han har litt å holde på med. Men vi hadde jo bare sett litt av samlingen.....

Vi beveget oss videre inn i bussavdelingen. Her sto første versjon av Setra. Og noen nyere versjoner av samme merke. Vi ble opplyst at denne hyggelige storsamleren har en versjon av hver eneste Setra-serie. Noen vil gjerne ha alle utgaver av en myntserie f.eks, andre vil altså ha alle utgaver av busser. Tar litt mer plass...... Her står også F-1000, den nydelige turbussen som Nedre Eiker Kommunale Bilruter kjøpte på tidlig 60-tall. Og når man først har plass så er det jo naturlig å låne bort noen kvadratmeter til gode venner og kjøpe seg et svært delelager. Artig er for svakt ord, men artig er det virkelig å se sånt. Men det stopper jo ikke der heller. Ute står et ikke ubeskjedent antall gamle busser av ulike utgaver. Blant annet Norges første leddbuss - et atten meter langt beist som ble hentet nordpå en plass og kjørt hjem. Turen medførte bare sytten motorstopper, en punktering og et eksosanlegg som falt av. Slikt tar en ekte entusiast med den største sinnsro.

Det egentlige formålet med besøket var det som lå i kontorsjefveska til Knut. Gamle bilder fra Eiker Turist sin storhetstid. Reklamemateriell, turplaner, diplomer og sangbøker. Det er moro å være flue på veggen og se på voksne mannfolk vise oppriktig glede over alle disse tingene og samtalene rundt dem. Selvfølgelig var det komplett umulig for en redaktør ikke å engasjere seg. Kaffe og skolebrød fikk vi også. En utrolig hyggelig fredags ettermiddag hadde vi i dette flotte anlegget til Team Tour. 

 

Jan tar sikte på å dokumentere hele historien fra slutten av 1940-tallet og opp til i dag. Håper vi alle kan få se dette når det er ferdig. Les mer om historien i denne lenken til Team Tours nettside: https://teamtour.no/om-oss/  Og dere; dere som skal på tur og trenger buss med sjåfør, dere kontakter selvsagt Team Tour.

 

Noen bilder fra dagen kan man se her:

Bildet her til slutt er ikke av Fritz Wepper, sheriff-assistenten til Derrick. Nei det er Vespa-Knut for et par år siden. Pen på håret...