Burud får sitt historiske monument

Til glede, ettertanke og nytte

 

 

Som nevnt i en annen artikkel var et par av oss nylig på ekskursjon til de dype skoger for å se på vrak. I seg selv er slikt en stor opplevelse.

 

Nå får turen hyggelige konsekvenser. Til glede, nytte og ettertanke.

 

Skogsvrakenes tid er snart forbi. Dessverre mener mange av oss. Derfor er det hyggelig å kunne fortelle at vi helt gratis får en 1936 International lastebil. En bil med såkalt patina i massevis. Den har stått utendørs i rundt femti år. Det har selvfølgelig satt sine spor. Sjarmerende spor. Den er rusten, hullete og mangelfull. Et ekte kulturminne som ikke skal pusses på, ei heller vaskes i annet vann enn det som kommer ovenfra. De neste femti årene skal denne bilen stå ved pølsebua på Burud. Til glede for alle besøkende.

 

International'en skal ikke bare være et monument. Den skal også være til nytte. Vi har ei oppslagstavle på vekstedveggen, men mange har etterlyst en bedre, større og mer iøyenfallende løsning. Der lasteplanet en gang har vært bygger vi nå ei oppslagstavle i cirka fire meters lengde. Ute på bilens venstre side. På ei hylle under vil man finne fire meter med sennep, ketchup, løk og syltetøy. Vi får med andre ord en gøyal og nyttig løsning med ei oppslagstavle som ingen kan unngå å se.

 

Inne på chassiset vendt ut mot bilens høyre side vurderer vi å bygge en liten scene. Som skal kunne brukes av f.eks speaker under arrangementer, eller andre taletrengte som trenger oppmerksomhet. Danseoppvisning og boksekamp for den saks skyld. 

 

Siden vi nå har fått anskaffet en Datsun veteran dieseltruck i nydelig original tilstand, med god løftekapasitet vil monumentet vårt være flyttbart. Til vanlig vil bilen stå til venstre for pølsebua. Med hylle og oppslagstavle vendt mot pølseserveringen. Ved arrangementer vil den kunne vendes med langsiden og scenen ut mot plassen, mens pølsetilbehørshylla fortsatt er tilgjengelig på baksiden. 

 

Hva vi trenger - og som vi håper noen av leserne har er bl.a. et moderne lite glassfiberskap. Videre trenger vi noe gammel grånet og værbitt trelast, presenninger i canvas og ei radiatorkappe til 1936 International.

 

Dette blir et spennende prosjekt som på enda en måte setter Norsk Motorhistorisk Senter på kartet.