Amerikanske presidenter

og deres tilknytning til motorhistorien

 

Med historisk ukorrekt skråblikk.

 

Slett ikke sikkert at alt dette som nevnes kan tilskrives oppkalling etter presidenter, men navnene er i alle fall identiske. Ispedd litt humor og fantasi. 

 

Commander in chief George Washington (1732-1799) var som kjent USA’s første president (1789-1797). Han har fått et av verdens sterkeste maktsentrum oppkalt etter seg. Gamle George var født i Virginia og Washington DC grenser til den staten. Med staten Maryland på andre siden. Washington DC er et føderalt område som ikke tilhører noen av de femti statene. Ved to ulike anledninger har det blitt bygd biler med navnet Washington. Første gang 1909-1911 av Carter Motor Corp i nettopp Washington DC. Senere flyttet de til Maryland ikke langt unna. Neste gang Washington prydet radiatoren på en bil var i perioden 1921-1924 da Washington Motor Co., Middletown Ohio forsøkte seg og bygde 35 biler. En helt vanlig bil satt sammen av komponenter fra en rekke underleverandører. Bl.a. motorer fra Continental.

Etterfølgeren John Adams (1735-1826) og USA’s sjette president John Quincy Adams – begge fra Massachusetts fikk også navnet sitt stemplet i panna på uheldige stakkarer som ble påkjørt av biler med nettopp navnet Adams. To ulike fabrikanter i USA og en i England. I New York og Ohio foregikk det mellom 1905 og 1914. I England fra 1903 til 1906. Til og med V8-motor var en kort periode tilgjengelig for de få som ville handle biler med et navn som med litt godvilje kan relateres til the holy bible.

Nestemann Thomas Jefferson (1743-1826) – også han fra Virginia - derimot ser det ikke ut til at noen har ofret tanken på å oppkalle ei vogn etter. Derimot har også han fått en by. Med egen jernbanestasjon og rockebandet Jefferson Airplane. Og Jefferson University, Jefferson Bank og Jefferson Memorial Hospital.

 

 Enda en president fra Virginia, James Madison (1751-1836). Madison Motors Co fra Indiana bygde noen ytterst få biler mellom 1915 og 1918. Også disse var satt sammen av deler fra ulike underleverandører. Også ble det på 70-tallet laget kitcars på Folkevognplate i England.

Vi fortsetter med herrer fra Virginia. James Monroe (1758-1831) kom også derfra. Bilen Monroe fra 1914-1924 var ganske populære biler, bygd i Michigan og Indiana. Både åpne og lukkede modeller kunne tilbys. Salige James Monroe var kan hende også forfar til den moderne verdens aller første sexbombe, Marilyn Monroe. Og kanskje til støtdemperfabrikken Monroe…….

 

Andrew Jackson fra Tennessee satt i to perioder og fikk foruten en by også oppkalt en bil etter seg. Kanskje. I alle fall ble det bygd Jackson-biler mellom 1903 og 1923 i byen Jackson i Michigan. En slik bil hadde vi gleden av å se på arrangementer i klubben for mange år tilbake. Tror Karl Henrik Henriksen på Tranby fortsatt har sin Jackson. Den vil vi gjerne se igjen. Jackson bygde til å begynne med også dampdrevne biler. På slutten var det samproduksjon mellom Jackson, Dixie Flyer og National.

Martin Van Buren høres unektelig nederlandsk ut, men presidenten var født i New York  i 1782 og holdt åndedrettet i gang til 1862. Et bustehue som sikkert vaska seg minst en gang i året. Kanskje derfor ingen har oppkalt noen bil etter han. Men to berømte søstre på motorsykkel bar hans navn, og en kommune i Iowa har han fått.

President nummer ni William Henry Harrison fra Ohio var ikke den som har satt størst spor etter seg. Naturlig nok. Han rakk å sitte i trettien dager før han døde av lungebetennelse i april 1841, 68 år gammel. Harrison var en svær firesylindret vogn med over tre meters akselavstand som ble bygd i Grand Rapids, Michigan fra 1905 til 1907.

Den tiende presidenten i rekken, ja han kom fra Virginia han. John Tyler satt en periode, fra 1841 til 1845. Noe kjøretøy oppkalt etter han har det ikke vært mulig å finne, men et stort IT-firma, sangeren Bonnie Tyler og en gitarist dømt for seksualforbrytelser bærer hans navn i dag. Dog ble det i England på tidlig 1920-tallet bygget noen mc'er og mc-biler ved navn Metro-Tyler.

James Polk fra Tennessee (1795-1849) satt også en periode. Vet ikke hvordan det hadde vært å si at ‘jeg har en Polk’, men kan man skryte av spesialavfallsproduktet Volvo, ja så kunne man vel skrytt av en Polk også. Den godeste Polk har blitt tilgodesett med mange byer og ikke minst den høyt ansette høytalerfabrikken med hans navn.

 

Zachary Taylor, general fra Virginia døde på post i 1850 etter et år i stolen som president. Kallenavnet Old Rough and Ready forteller kanskje at dette var en tøffing. Kanadieren Henry Seth Taylor bygde allerede i 1864 en slags dampdrevet bil. Likeså bærer en berømt gitarprodusent hans navn, samt en by i Texas, et universitet i Indiana og en æreskirkegård i Kentucky.

Resten av perioden til Taylor satt fattiggutten og visepresidenten Millard Fillmore (1800-1874) fra New York. Heller ikke han har fått noe kjøretøy oppkalt etter seg så vidt vites, men en amerikansk animasjonsserie og ei bittelita bygd med 603 innbyggere i staten New York er han blitt tilgodesett med. I tillegg finnes noe som heter Fillmore & Western Railway der det ruller tog kjent fra film og tv.

 

Demokraten Franklin Pierce fra New Hampshire kan det sies mye om. Han har både fornavn og etternavn som også er bilmerker. Og herren var en rett så stilig fyr som helt sikkert hadde vært mer ettertraktet enn Trond Giske på et diskotek. 49 år ung da han ble innsatt som president. Franklin fra Syracuse New York var et merke som i forhold til alle tidligere nevnte solgte godt. Mellom 1901 og 1934. Franklin bygde store luksuriøse vogner med luftkjølte motorer. Selv om bilproduksjonen opphørte i 1934 fortsatte produksjonen av motorer helt til 1975. Spesialisert på lette motorer til fly og helikoptre. Vårt medlem Svein Burvald på Spikkestad hadde Franklin som han stadig deltok i løp med for mange år siden. Den bilen befinner seg nå i Danmark. Pierce og Pierce-Arrow var prestisjemerket framfor noe i USA tidligere. Fra 1901 til 1938 ble den lagd, bilen som gikk langt utenpå merker som Lincoln og Cadillac. Pierce-Arrow gjenkjennes ved sitt særpregede lyktearrangement foran. Med delvis integrerte lykter liggende på forskjermene. Mye brukt som president-biler.

 

Demokrat var også James Buchanan fra Pennsylvania. Han satt fra han var sekstiseks år gammel og fire år framover til 1861. Han er ranket som den hittil verste presidenten i USA’s historie. I 1959 og 1960 ble det solgt MG og Singer chassiser i Australia under merket Buchanan. Chassisene ble påmontert egne glassfiber-karrosserier.

 

Abraham Lincoln trenger ingen stor presentasjon. Han kom fra Kentucky. Men familien kom fra Virginia !!! Han ble skutt i Ford’s Theatre (!) i 1865 få dager etter at han fikk slutt på borgerkrigen, og han har gått inn i historien som en av statenes aller største president. Bilmerket Lincoln som i sin tid ble lansert av Henry M Leland i 1920 og oppkjøpt av Henry Ford i 1922 lever den dag i dag i beste velgående som Ford’s prestisjemerke. I vår klubb har vi vært heldige å ha blant andre Per Bakke sin 1930-modell – som nylig ble solgt – og Ove Loen sin flotte 1938-modell, foruten ganske mange moderne utgaver.

 

President nr 17 Andrew Johnson (1808-1875) fra Tennessee satt fra 1865 til 1869. Bilen Johnson (1905-1912) fra Wisconsin var opprinnelig en 30hk dampbil, men fra 1907 gikk de over til bensinmotor på femti hester. Når får vi se en Silent Four dampvogn på Burud?

 

Republikaneren og generalen Ulysses S Grant kom fra Ohio. Han var lenge ansett som en av de verste presidentene, men har i nyere tid blitt tillagt mer ærefulle karakteristikker. Såpass at han fikk et hangarskip oppkalt etter seg. Også ble bilen Grant bygd i Michigan og Ohio mellom 1913 og 1922. Fabrikken var av de aller første som kunne tilby vintertopp til åpne biler.

Rutherford B. Hayes hadde skjegg. Som de fleste andre så langt. Han kom fra Ohio og hadde roret i statene mellom 1877 og 1881. Hayes ble i 1904 navnet på en karosserifabrikk som produserte bl.a. for Ford. Imidlertid bygde de også karosserier av aller ypperste klasse. De holdt det gående med disse aktivitetene til langt utpå 50-tallet, men bedriften besto fortsatt med andre produkter i katalogen. Gjennom oppkjøp og salg eksisterer foretaket den dag i dag og beskjeftiger nesten tusen mennesker i produksjon av buss-seter. Til høyre en nydelig Cord med karrosseri fra Hayes.

ames A. Garfield (1831-1881) fikk bare syv måneder som president. Da fant Charles J. Guiteau ut at han skulle skyte landets leder. Han fant fram sin pistol av typen British Bulldog og gjorde som planlagt. Stakkars president Garfield fikk ikke tid til å sette sterke spor etter seg. Ikke er det noen som har beæret ham med transportrelaterte produkter i ettertid heller. Tegneserie-katta Garfield – Pusur på norsk – er dog en særdeles godt kjent og godslig figur.

Tjukkebolla Chester A. Arthur overtok etter Pusur. Også denne fyren var fra samme området som mange andre. Født i Vermont og oppvokst i New York. Som sin forgjenger og tidligere sjef har heller ikke Arthur fått noe bilrelatert ettermæle, også han er husket på det kunstneriske planet. Gjennom Dudley Moore’s komedie Arthur fra 1981. Om presidenten var like forfylla som filmens hovedperson vites derimot ikke.

 

Grover Cleveland imidlertid satt eksosspor etter seg. Han er en av to presidenter som har sittet to perioder usammenhengende, med fire års pause mellom første og andre periode. Både biler og motorsykler har rullet rundt med Cleveland i emblemet sitt. Vårt medlem Bjørn Erik Lundstad hadde i sin tid en motorsykkel på ca 370ccm om ikke huskes feil. Hvor er denne i dag tro? President Cleveland kom fra New York og levde helt til 1908. Ergo fikk han oppleve biltrafikk i Big Apples gater. Minst seks ulike fabrikanter har brukt navnet Cleveland på sine biler. Alle fra Cleveland Ohio, så navnene relaters nok snarere til hjembyen enn til presidenten. Enkelte av bilene var etter dagens syn svært politisk korrekte. De ble nemlig drevet av dildomotor, dvs. elektrisk batteridrift. Alt i 1899 så denne bilen dagens lys. Helt fram til 1926 ble det lagd biler av merket Cleveland. På slutten var de en mindre utgave av Chandler.

William McKinley var så vidt begynt på sin andre periode som sjef da anarkisten Leon Czolgosz plasserte to kuler i magan på presidenten. Han døde uka etter av koldbrann som følge av skuddskadene. McKinley har fått en kleskolleksjon som bærer hans navn. Og han hadde også et fjell i Alaska. Mount McKinley på 6190m over havet var faktisk oppkalt etter presidenten. Etter sterke ønsker fra befolkningen ble det i Obamas tid besluttet å endre navnet til det gamle. Så nå heter fjellet Denali igjen. William McKinley var den første amerikanske presidenten som kjørte i en bil. Han kjørte faktisk i bil to ganger. Første gang var han invitert av brødrene Stanley på en tur i deres dampdrevne bil. Under tvil ble tilbudet akseptert, men etter prøveturen konkluderte presidenten med at bilen aldri kunne erstatte hesten. Noen gjesteopptreden som klarsynt i ‘Åndenes makt’ hadde han nok ikke fått gamle McKinley….. Andre gang han kjørte bil var umiddelbart etter at han ble skutt. Da ble han kjørt til sykehus i en elektrisk drevet ambulanse. Der var han nok forut for sin tid. Så på sin måte har president McKinley også satt sine spor i motorhistorien. For de som måtte lure så var William McKinley fra Ohio. Og på tross av mangelen på Nissan Leaf og Tesla så var 38% av alle biler i Amerika elektriske i år 1900.

De som påstår at USA er selve definisjonen på demokrati må muligens tenke seg om en gang til. Familiebånd, bekjentskaper og ikke minst penger er avgjørende for å få bekle plassen bak skrivebordet i det ovale kontor. Theodore Roosevelt Jr var førstemann fra den familien. Republikaneren fra New York overtok 43 år gammel da McKinley ble skutt, og han satt til 1909. Theodore Roosevelt er sammen med George Washington, Thomas Jefferson og Abraham Lincoln udødeliggjort ved at deres ansikter er hugget ut i fjellsiden på Mount Rushmore. Han var også mannen som fikk satt i gang byggingen av Panama-kanalen. På slutten av sin andre periode jobbet han aktivt for at hans gode venn William Howard Taft skulle bli president. Og han lyktes med den oppgaven. Bilen Roosevelt var faktisk oppkalt etter presidenten. Bilen ble bygd i årene 1929-31 og var den minste bilen til Marmon Motor Co. i Indiana. En stilig bil med rekke-åtter og linjer som Peerless og Stutz. Ingen dårlig vogn å ha navnet sitt på.

USA’s 27. president ble som nevnt William Howard Taft (1857-1930) Fra Cincinnati, Ohio. Han har i ettertid blitt ansett som en president helt på det jevne. Etter presidentgjerningen gikk han tilbake til sin jobb som professor ved Yale University der han beskjeftiget seg med politikk og fredsarbeid. Ikke unaturlig har en president og professor fått oppkalt noen skoler etter seg. Samt sko og støvler. I bilverdenen er det en modell som bærer hans navn. I den sammenhengen er det neppe presidenten det henledes på; Daihatsu Taft.

 

Demokraten Woodrow Wilson fra New Jersey satt sine åtte år fra 1913 til 1921. Han ledet USA gjennom første verdenskrig og har i ettertid blitt ansett som en av landets beste presidenter. Han fikk slag i oktober 1919 og var formelt fortsatt president, men var ikke i stand til å utføre sin gjerning. Han døde i 1924. Såpass anerkjent var president Wilson at det endog i Norge var et antall guttebarn som fikk fornavnet Woodrow. Det meget vanlige navnet Wilson brukes av alt fra et norsk rederi til produsenter av sportsutstyr og elektronikk. Biler med navnet Wilson har vært tilgjengelig i flere perioder. Alle fra England. Blant annet el-biler som i 1935 gikk seksti kilometer mellom hver lading. Produksjonen av elektriske varebiler pågikk helt fram til 1954. 

Wilsons nydelige Pierce Arrow må jo vises...

Warren Gamaliel Harding fra Ohio ble innsatt som president i 1921. For oss med litt smussig fantasi kan man si at han levde opp til sitt navn. Sjarmøren utnyttet sin stilling til å bemektige seg erotisk omgang med det annet kjønn både her og der. Enklere fortalt så hadde han flere elskerinner. Skulle bare mangle – er man president så er man president. Han anses som en av landets verre sjefer. Han fikk hjerteinfarkt under et besøk i San Francisco og reiste ut blant stjerner og planeter midt i sin eneste periode. I 1923. At han har gitt sitt navn til harding-fela er neppe historisk korrekt, men for alt vi vet kan han ha hatt en tilknytning til Harding Motor Car Co. i Cleveland i hans hjemstat. En av de første bilene med tolv-sylindret motor. To seksere ble satt på ei felles veiv i seksti graders vinkel. Svært få, kanskje bare en ble lagd i 1915-16.

Calvin Coolidge ble brått president da Harding like brått døde. Han kom fra Vermont og Massachussetts og satt i en halvannen periode fram til 1929. Han fikk etter sigende ikke utrettet så mye, han var lite snakkesalig og hadde en tørr form for humor. Men såpass velansett var han at han fikk oppkalt en luksusdamper etter seg i 1931. SS President Coolidge. Den skuta gikk på miner utenfor Vanua i Stillehavet under troppetransport i 1942. Den ble kjørt på land og bare to omkom. 5340 mann overlevde……for senere kanskje å bli kulefangere på Guadalcanal. Båten, stappfull av biler og annet materiell ble dratt ut med tidevannet og sank. Havariet skapte store logistikkproblemer for de amerikanske operasjonene i Stillehavsregionen.

President Herbert Hoover styrte fra 1929 til 1933. Etter det var han pensjonert president i hele 31 år. Hoover var usedvanlig aktiv og synlig i sin gjerning. Han har mye av æren for at utbredelsen av radioen og han var med på å legge forholdene til rette for det som ble moderne luftfart. Presidenten skal ikke ha noe slektskap til den kontroversielle FBI-direktøren John Edgar Hoover. På sin måte er Hoover også plassert i motorhistorien. Som rullende reklamemateriell for et av husmorens største velsignelser. Støvsugeren.

 I 1933 kom Franklin Delano Roosevelt fra New York til makten. Ironisk nok samtidig med at Adolf Hitler overtok styringen i Tyskland. De to døde med to ukers mellomrom i april 1945. Førstnevnte gikk dessverre glipp av freden, sistnevnte ville ikke oppleve den. FDR var seksmenning til tidligere president Theodore Roosevelt og gift med Eleanor som var Theodores niese. FDR er den eneste som har vært president i mer enn to perioder. Han døde 63 år gammel av hjerneblødning elleve uker ut i sin fjerde periode etter å ha vunnet valget i 1944.  Ekteparet Roosevelt hadde en samlende rolle på folket under krigen, og Eleanor Roosevelt har i ettertid blitt ansett som blant de ti høyest ansette menneskene i verden på 1900-tallet. Bilmerket Roosevelt er presentert litt tidligere i artikkelen. FDR hadde helt sikkert mange flotte biler til disposisjon, så det er fint å se at presidenten og hans hund nyter å være på tur i en folkelig A-Ford.

Visepresident Harry S. Truman måtte overta presidentembetet da FDR døde. Truman som var fra Missouri ble gjenvalgt i 1949 og er blitt rangert som en av USA’s beste presidenter. Han satte Marshall-planen ut i livet. Programmet som skulle få Europas økonomi på fote igjen etter krigen. Også vi her i Norge nøt godt av Marshall-hjelpen. Truman er foreløpig den første – og forhåpentlig den aller siste – som har godkjent bruk av atomvåpen i krigføring. De to bombene som ble sluppet over Hiroshima og Nagasaki satte et endelig punktum for annen verdenskrig. Truman har altså etterlatt seg et godt ettermæle, men noe kjøretøy har han ikke fått oppkalt etter seg. Derimot et 102.000 tonn tungt hangarskip. USS Harry S. Truman ble sjøsatt i 1996 og kan ha med seg inntil nitti fly. Imidlertid var Truman ikke uvant med biler. Allerede i 1912 hadde hans far en bil av merket Stafford. 315 eksemplarer av dette merket ble bygd mellom 1908 og 1915.

I 1953 vant en republikaner for første gang siden Hoover vant i 1928. General Dwight David «Ike» Einsenhower satt også to perioder. Han ble under krigen fem-stjerners general og var delaktig i så vel felttoget i Nord-Afrika som frigjøringen av Frankrike og invasjonen av Tyskland. I 1919 var Ike med en kolonne å nesten hundre militære kjøretøyer som skulle kjøre USA på tvers. Fra Washington DC til San Fransisco. Noen ytterst få av disse bilene ble sponset med dekker av Harvey Firestone. Han ønsket å overbevise om at luftfylte dekker var mye bedre enn kompakt gummi. Eisenhower har også et hangarskip seilende med sitt navn på. En god amerikansk langrennsløper har også samme navn. Om et evt slektskap vites intet.

I 1961 kom John Fitzgerald Kennedy fra Massachusetts til makten. Kjent for alle, mye pga Cuba-krisen – det nærmeste vi har vært global atomkrig -  men mest fordi han selv ble drept i Dallas i 1963. Sannsynligvis verdens mest berømte mord. Han insisterte på å bruke åpne biler om det var mulig. Dessverre ble baksetet på en Lincoln Continental hans siste plass i en bil. Selvsagt har også JFK et hangarskip oppkalt etter seg. Og en flyplass i Queens i New York. USA’s travleste flyplass. Minst fire produsenter har hatt biler ved navn Kennedy. Alle i perioden fra 1907 til 1918. To engelske, en kanadisk og en amerikansk bil het Kennedy. Sistnevnte en liten fire-seter med radiatoren bak motoren. Derfor lignet den også på en Renault.

Da John F Kennedy døde rykket visepresident Lyndon B Johnson opp. Han kom ikke fra amerikas nord-østre hjørne. Han kom fra Texas. Hjemme hjalp han flere millioner til å komme over fattigdomsgrensen, ute hadde han hendene fulle med på det meste over en halv million mennesker involvert i Vietnam-krigen. Med et så vanlig navn som Johnson skulle man tro det florerte med bilfabrikker som het nettopp dette. Kanskje var navnet for vanlig, i Georganos billeksikon finner man kun Johnson Service Co fra Wisconsin som bygde dampbiler fra 1905 til 1912. Og nordmannen som bygde motorsykler. President Johnson har intet hangarskip, men dog en diger ubåt med sitt navn.

President nr 37 ble Richard Nixon fra California. Den foreløpig eneste som har trukket seg. Ellers hadde han fått sparken. Pga Watergate-skandalen. Et kjent klokkemerke bærer navnet Nixon. Det nærmeste vi kommer i bilverdenen er indiske Tata Nexon.

 

Peanøtt-bonden Jimmy Carter fra Georgia overtok så i 1977. Han er den presidenten som hevet pensjon lengst etter at jobben var unnagjort. I 38 år har han fått pensjon. Så langt. Carter het en bitteliten engelsk motorsykkelbil i 1913. Og i 1908 ble det bygd en svær rusk av en bil med to motorer, montert ved siden av hverandre. Forgassere med navn Carter derimot finnes det adskillig av. Jimmy Carter jobbet i sin tid som billettselger på Atlanta Motor Speedway og har i ettertid vært interessert i bilsport. Også……finnes det en ubåt som heter USS Jimmy Carter. Of course.

President nummer førti ble California-guvernøren og skuespilleren Ronald Reagan. Han huskes først og fremst fordi han og Mikhail Gorbatchev fikk slutt på den kalde krigen og gjorde verden til et bedre sted. En kald krig et par hønsehuer gjerne gjenoppretter ser det ut til. I likhet med noen av sine forgjengere ble også Reagan skutt, men han overlevde. Ingen bil heter Reagan, ikke Ronald heller. Men det gjør formannen i Kongsberg-klubben. Kjekk kar det også. Presidenten kjørte blant annet Jeep CJ6, også flyter det et digert hangarskip som heter USS Ronald Reagan da.

I 1989 entret texaneren George Herbert Walker Bush arenaen. Han styrte mens Berlin-muren falt og Sovjet-unionen opphørte å eksistere. Bush Motor Co fra Chicago var forløperen til dagens nettbutikker. De solgte kun biler på postordre og kjøpte spesifisert produksjon hos Sphinx, Pullman, Piedmont, Norwalk, Crow-Elkhart og Huffman. Ferdige biler fikk Bush-merket på radiator og hjulkapsler. Ingen vet nøyaktig, men hundretalls, kanskje tusentalls biler av merket Bush ble solgt mellom 1916 og 1925. Bush betyr jo også foring, så slik sett er Bush-sporene uendelige i teknikkens verden. Også er det – gjett hva. Jo, et hangarskip som heter USS George H.W. Bush.

Etter Bush kom William Jefferson Clinton, eller Bill Clinton som vi kjenner han som. Clinton var en fabrikk i Canada som vesentlig produserte lastebiler for lenge siden. Finnes ingen kjente bilder av de bilene, så vi får nøye oss med å nyte synet av moderne panser-Caddy’er.

I oppramsingen vår har vi nå passert år 2000. Bush Jr faller inn under sin fars omtale, Obama fra Hawaii har ingen bil eller motorsykkel med sitt navn på, og den sittende presidenten unnlater vi å omtale.

 

I våre hjemlige trakter er også mye i orden. Siv Jensen har nok tjent gruelig mykje peng på bilmerket av samme navn. Prime Minister Erna er kanskje stemor til rallybrødrene, hun eier kanskje Ford-forhandler Solberg Bil i Skien, og det skal jammen ikke forundre oss om de store saftige og blå bærene, solbærene også er oppkalt etter henne. De er nok det. Audun Lysbakken er blitt velsignet med en hel haug bakker rundt i landet, mens stakkars Støre heller ikke på denne fronten lykkes. Men han har jo allerede lommeboka stappfull, så han får ingen medlidenhet nå.

 

Klubben har sin egen humor-gruppe med egen president. Gruppa heter egentlig vanføregruppa pga presidentens noe uheldige spasering etter feiring av trygdemottak. Presidenten sitter til en annen gjør seg fortjent til embetet. Dagens president har intet bilmerke oppkalt etter seg. Det nærmeste er H.A.G. En tysk bil med en liten motor med overliggende kamaksel. Fra 1922 til 1927. Fabrikken ble overtatt Gastell, en produsent av jernbanevogner. Passer jækla bra ;)