Reiserapport fra Motormesse i Bologna 2025

 

Fra Sverre J. Dahl har vi fått en fin reportasje fra en Motormesse han og 3 andre kompiser (deriblant sammen med MHKD-medlem Dag Syvertsen) var på. Nyt reportasjen og bildene, og samtidig oppfordrer vi alle andre av våre lesere til å sende inn stoff/bilder fra messer/treff/turer/garasjetreff dere er på. Stoff til hjemmsida/Facebook-sida er kjærkomment.

 

 

Auto e Moto d´Epoca, Bologna 2025

 

Tekst og foto: Sverre J. Dahl

 

Beretning om fire bensinhoder som forvillet seg til veteranbil- og motorsykkelmessa i Bologna.

 

“Cinquecento ventidue” sa jeg til den hyggelige damen i resepsjonen. Og jeg mente

ikke å si noe i tilknytning til det lille sjarmtrollet Fiat 500. Jeg skulle ha romnøkkelen min på

Hotel Palace sentralt i gamlebyen av Bologna etter nok en hyggelig middag på restauranten

rett ved der vi bodde. Selv om gata hotellet ligger i heter Via Monte Grappa, hadde vi ikke

tilsjasket oss med grappa, bare hygget oss med husets rødvin, Limoncello på huset og en av

de 32 nydelige istypene som ble tilbudt i baren på den andre siden av gata.

 

Når jeg skriver «vi» mener jeg fire godt voksne gutter som er mer enn gjennomsnittet

interessert i biler. Ingen av oss har entusiastbiler av italiensk opphav. Vi kjører henholdsvis

Mercedes, Porsche, Mazda og Mustanger. Men vi har ingen ting imot å nyte fantastisk

italiensk bildesign og det gjør ingen ting om vi i tillegg kan få litt kulturelt påfyll i form av for

eksempel by-sjarm, god mat og vin. Opp gjennom årene har vi vært på messer i Paris,

Birmingham, Essen, Stuttgart og Bremen og gjentatte ganger på den flotte messa i Padova,

men vi hadde ikke tidligere besøkt denne messa etter at den flyttet til Bologna. Denne

gangen fløy vi til Bologna med Lufthansa med mellomlanding for overgang til Air Dolomiti i

München på vei ned og Frankfurt hjem. Det går tog fra flyplassen inn til sentrum (€9), men

siden vi var fire ble det billigere med taxi til ca. €25.

 

Bologna er sentrum i provinsen Emilia-Romagna og er blant annet kjent for sitt

universitet og som et kulinarisk senter. Du har vel spist Spagetti Bolognese? Universitetet i

Bologna skal ha blitt grunnlagt i 1088 og regnes som verdens eldste. Det har i dag nesten

100000 studenter. Nicolaus Copernicus studerte jus og astronomi i byen rundt 1500. Han er

mest kjent for i 1543 å ha utformet den moderne formuleringen om det heliosentriske

verdensbilde, hvor jorden og de andre planetene roterer rundt solen. Han utfordret derved

den geosentriske modellen, som plasserte jorden som midtpunkt i universet. Den

heliosentriske modellen er en av de viktigste vitenskapelige hypoteser i historien. Galileo

Galilei (han med det astronomiske teleskopet fra rundt 1600) var professor i Padova, men

hadde også blitt tilbudt professorstillingen ved universitetet i Bologna. Byen har bevart mye

av det gamle bymiljøet, med lange gatearkader, palasser og gamle kirker og er svært trivelig å

vandre rundt i. Dessuten tilbyr Italia på denne tiden av året en siste rest av sommer.

 

I Bologna har Lamborghini og motorsykkelprodusenten Ducati sine hovedkontorer.

Lamborghini har et museum i Sant'Agata Bolognese, mellom Modena og Bologna. Det andre,

Museo Ferruccio Lamborghini, ligger like utenfor byen. Og i Modena ligger et av

Ferrarimuseene. Der er det for tiden en «Supercars» utstilling som står ut 2026. Der var vi

også, men fortellingene derfra får bli en annen gang. Men å komme seg rundt i Italia med tog

er svært enkelt. Det er selvbetjente automater på alle stasjoner. Men i Bologna er det viktig å

sjekke nøye hvilket spor toget går fra og kanskje spørre noen lokale. Det finnes for eksempel

ett Spor 3, ett Spor 3 Est (øst) og ett Spor 3 Ovest (vest). Toget til Modena går fra Spor 3

Ovest.

 

Messa, som finner sted på Fiere di Bologna, ligger litt nord-øst for byen ca. en halv

time med buss. Det er 14 utstillingshaller over 235000 kvadratmeter og over 5000 biler er

utstilt. Til sammenligning er Oslo Motor Show på ca. 40000 m2. I Essen var det normalt litt

under 3000 biler. Så messa i Bologna er STOR. De lengste hallene er omtrent 300 m lange.

 

Som rimelig kan være, er det overvekt av italienske biler på messa. Masse Ferrari av

forskjellig typer, Fiat, Alfa Romeo og nesten uventet mange Lancia, inklusive klubber,

deleforhandlere og folk som tilbyr dokumentasjon. Bildene gir et inntrykk av hva som var å

se. Har man en eldre Lancia og mangler brukerhåndboka eller venstre baklys er det

overveiende sannsynlig at man vil finne det her.

 

Fordi det er 75 år siden det første FIA førerverdensmesterskapet i 1950, hadde man

utstilt en fin samling F1-biler fra hele perioden.

 

Av de mer spesielle objektene var en Ariel motorsykkel med motor fra Lancia Ardea

som ble produsert i perioden 1939–53. Det er en 903 cc V4 motor på 26 bhp @ 4600 rpm.

Motorsykkelen er en Ariel Square Four MKII fra 1953. Den er kjent for sin unike firesylindrede

motor med to veivaksler, som på denne sykkelen altså er erstattet med en Lancia motor av

en entusiast som på plaketten takker sin kone og en venn for tålmodigheten de utviste under

ombyggingen. MKII-modellen fra 1953 er et ettertraktet samleobjekt på grunn av sin

ingeniørkunst og klassisk britiske stil. Produksjonen av Ariel Square Four MKII ble avsluttet i

1959, noe som gjør modellen fra 1953 sjelden.

 

Og slik kan man holde på å vise den ene bilen flottere enn den andre, men jeg foreslår at du

skanner QR koden og tar en titt på nettsiden der det er lagt ut en rekke bilder fra messa. Og

hvis du fortsatt lurer, bodde jeg på rom 522.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   https://www.dahlbjune.no/bil/2025_bologna.htm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TrBj/ Tekst & Foto: Sverre J. Dahl