Artikkel
Artikkel
Her kommer mere historie fra en av klubbens "Grand old men".
Dette er første del i en serie hvor han forteller om Drammen brannvesens aller tidligste bilpark.
Dette kapitellet handler om den aller første bilen i brannvesenet, men etterhvert kommer også historien om Dennis'en (som vi kjenner godt fra Burud) og restaureringen av denne. Spennende! Følg med!
Året var 1922 og Drammen kommune hadde besluttet å anskaffe et «selvgående» brannkjøretøy. Hestene hadde inntil nå gjort jobben, men tiden var på en måte gått fra hestedrift, selv om de var veldig godt likt av folket.
Bil nummer én til Drammen Brannvesen var en 1919 modell Stutz som fikk registreringsnummer DB-1.
Bakgrunnen for denne anskaffelsen er som følger:
I det herrens år 1920 var en meget pengesterk russisk grevinne på gjennomreise i Norge. Bakgrunnen for turen vites ikke, men mest sannsynlig var hun ferie/biltur, noe som jo ikke var så vanlig på den tiden. Under sin ferd rundt i Norge havarerte imidlertid Stutz'en. Den pengesterke grevinnen reiste imidlertid bare videre og bilen ble hensatt og overlatt til tilfeldighetene. Hvordan damen kom seg videre vites ikke, men det har jo ikke så mye å si for historien om Stutzen og det som etterhvert skulle bli Drammens første brannbil.
Etter en tid tok firma Carl Heffelmeier i Oslo tak i kjøretøyet og ville prøve å få bil av vraket igjen.
Dette var i utgangspunktet en åpen 5-seters Touring-modell, men bakparten var så skadet at man besluttet å bygge opp bilen igjen som Pickup-modell.
Bilen ble så på våren i 1922 solgt til Drammen kommune som befals- og slangebil for Drammen Brannvesen, og fikk registreringsnummer DB-1.
Etter mange år tjeneste i Drammen Brannvesen ble Stutzen pensjonert og stuet vekk, før den noen år senere dukket opp igjen som russebil for blårussen i Drammen. Bilen var da blitt kostemalt blå.
Under et russe-arrangement på Torp flyplass utenfor Sandefjord fikk bilen motortrøbbel, og ble tauet tilbake til Tangen i Drammen hvor den ble lagret.
Ingar Evensen, sønn av Skraphandler Ingvar Evensen, fikk nyss om bilen og kjøpte den som restaureringsobjekt. Han restaurerte bilen tilbake til anstendig stand og brukte den i mange år i veteran-mljøet i Drammen og Oslo.

Ingar & Bjørg Evensen i den ferdigresaurerte Stutzen. Den var da gul med røde felger.

Sommeren 1958 var Stutzen blitt lakkert helsvart.
Ingar solgte bilen videre til kjøpmann og veteranbilentusiast Kay Minge fra Trøgstad. Han hadde bilen i mange år før han solgte den videre til USA.
Stutzen er pr. i dag restaurert tilbake til original stand, det vil si en 5-seters Touring modell, og kan beskues i all sin prakt på et Automobil-museum i USA. Jeg vet ikke hvilket, men legger ved et bilde av en original 1919 Stutz 5-seters Touring fra Stutz-muséet i Indianapolis, USA. Hvem vet, kanskje dette er bilen som for 100 år siden var branbil i Drammens gater.......

Historien er skrevet av Frode Holm, og han fortsetter med del 2 om ikke lenge. Det vil handle om blant annet DB-2 (som står på NMS Burud). Følg med!
TrBj/For Frode Holm
Tagger