I garasjen hjemme hos Holm Jacob Matheson

I garasjen hjemme hos Holm Jacob Matheson

Tirsdag 31. januar ble en veldig spennende dag. Jeg var på besøk hos en virkelig bilsportslegende, Holm Jacob Matheson. Eller bedre kjent i bilsportsmiljøet som Mathis. Jeg bruker betegnelsen legende, og det er det virkelig god dekning for å benytte om denne karen. Les bare her:

Antall billøp han har deltatt i:                 532

Pallplasser:                                                371, tilsvarende 70 % av alle starter

1. plasser:                                                   199, tilsvarende 37 % av alle starter

2. plasser:                                                   113

3. plasser:                                                     59

Bakkeløp:                                                    278

Rally:                                                           134

Baneløp:                                                      114

Totalseiere:                                                   21

 

Jeg forsto veldig raskt at Mathis har kontroll på hva han har drevet og fortsatt driver med i en alder av 73 år. For han har ikke tekt å gi seg enda. Han har full kontroll på alt han har deltatt i. Han forteller ivrig at han har 7 -8 ringpermer som er stapp fule av resultatlister helt fra han startet for 43 år siden. I tillegg til tusenvis av bilder og film.

 

 

 

 

I garasjen

Eller rettere sagt i en av garasjene. Mathis har to. Eller mer presist. Han har en garasje og ett verksted. Vi ble mottatt med kaffe og boller i verkstedet. Her sto en av hans i alt tre Ford racerbiler. Dette er en rød Ford Escort BDG fra 1971. Bilen har deltatt i 391 billøp. Altså hovedparten av løpene oppramset ovenfor. Mattis har vært på pallen i 75 % av alle løp han har kjørt, og altså mesteparten med denne røde Escorten.

Her er Escortens merittliste:

Antall billøp:      391

Pallplasser:       291 - 75 %

1. plasser:         161 – 41 %

2. plasser:           84

3. plasser:           47

Bakkeløp:         203

Rally:                122

Baneløp:             65

Totalseiere:         18

 

Bilen står på fire bukker og  fremstår som helt strøken. Men han innrømmer at det har vært noen bulker også. Skulle bare mangle etter 391 løp fra 1983 og frem til i dag. Bilen er utstyrt med en BDG motor på to liter og ca 265 HK.

Dersom noen kjenner til en løpsbil eller for den saks skyld en person med mer omfattende merittliste, ja da håper jeg virkelig dere tar kontakt. For da vil jeg besøke vedkommende

Men jeg tror ikke det blir veldig mange slike besøk. Detaljene over understreker vel ganske tydelig hvorfor jeg benytter ordet legende. Det kan virkelig forsvares i dette tilfellet..

 

Kjører billøp av ren glede

Stort sett skrur Mathis bilene selv.  Men spesielt to personer har betydd mye og har vært helt avgjørende. Åsmund Lislien fra Kongsberg og Jørgen Nordli fra Bjørkelangen.

Mathis er en riktig entusiast. Han kjører billøp av ren passion og glede. Han har ikke sett noen grunn til å satse internasjonalt. Når jeg spør han om Rally Monte Carlo Classic som nylig startet fra Oslo, ser han på meg og drar på smilebåndet. Jeg er en sprinter og må ha action, er ikke laget for å kjøre løp over mange dager og mange mil.

 

Gode minner

Det er derfor blitt ekstremt mange historier gjennom 50 år som «fortkjører».

Leangen Travbane i Trondheim og «Trondheim Grand Cup» med førere fra Norge, Sverige og Finland var årets store begivenhet på 70 tallet. Racet i 1975 ble en tøff affære. Her tok jeg min første store seier i harde fighter med Nils Gustav Wiik fra Finland, Kjell Gudim og ikke minst Martin Scanche i en Opel Rallye Kadett. Den seieren smakte godt! Kan fortelle at jeg og Martin tok førerlisens samme dagen på Dalsland Ring i Sverige. Dette var høsten 1972.

 

 

 

 

 

 

Kjørte i 2011 Västkustloppet i Falkenberg. Med hele 29 biler til start ble dette et race jeg aldri glemmer. Var raskest på kvalifiseringen og sto i «pole position» i første racet. Etter en halv runde måtte jeg dessverre bryte i ledelse grunnet en «møkkafeil». Dette resulterte i start som 29. og siste bil i andre racet. Svensk TV4 sendte direkte fra dette siste racet og fikk oppleve en rød BDA Escort som i løpet av 16 runder kjørte seg opp gjennom feltet og inn til en pallplass. Jeg har aldri kjørt et bilrace med så fandenivolsk attack! De svenske TV kommentatorene ble plutselig oppmerksom på en rød Escort med en nordmann bak rattet etter 7-8 runder med følgende kommentar:  «Varifrån kom denne norrmanen, der här är imponerande körning»?

 

Det har blitt mye kjøring i Skandinavia gjennom årene, Norge, Sverige og Danmark. I Sverige er denne røde BDA Escorten like kjent der som i Norge.

 

Du blir ikke god før du har rulla femten ganger

Ikke ukjente Kjell Gudim sa en gang til Mathis i hans tidlige karriere,  «du blir ikke en god racerfører før du har rulla femten ganger»! Mathis er unntaket som bekrefter regelen. Han ble veldig god, men har rulla kun tre ganger.

 

Utviklingen innen bilsporten

Mathis har opplevd mye med bilsport, og levd i den i et langt liv. Han har sett dette fra innsiden og i høy grad vært en del av det selv. Han har sett endringer og utvikling underveis. I denne forbindelse kan det nevnes at han var Sportsjef i Norges Bilsportforbund fra 2007 og frem til 2020 med ansvar for talentutvikling. Fokus var unge lovende førere.

Frem til en stygg ulykke på Bjerke Travbane i 1970 kunne nær sagt hvem som helst løse lisens og delta i billøp. Etter hvert kom det krav om debutantkurs og deltagelse i debutant løp. I dag er det nok litt mer som kreves for å stille på start.

 

Festningsløpet på Kongsvinger

Vi som har levd en stund og er interessert i bilsport husker godt Festningsløpet. Et bakkeløp som gikk opp til festningen i Kongsvinger.  Mathis har deltatt i 22 Festningsløp. 4. juni i år kjøres det et nytt Festningsløp, sett av i kalenderen for Mathis skal kjøre!

 

 

Legendariske biler

Jeg håper dere som leser dette forstår og er enige med meg i at Mathis og hans røde Escort er legendariske innen norsk Motorsport.
Men Mathis har flere biler. Ford selvfølgelig. Ute på gårdsplassen står det en hvit og en rød Ford. I og for seg ikke noe spesielt. Dette er nok han og kona sine bruksbiler. Men litt lengre nede i hagen finner vi hans andre garasje.  Når porten åpner seg kommer det til syne to virkelige billegender. Begge disse bilene er ex Ford Motor Norge racerbiler som Trond Schea har kjørte på 60 og 70 tallet. har Mathis har restaurert og bygget opp igjen begge bilene etter et tøft liv som racerbiler.  Alle merittene til disse bilene kan jeg ikke ramse opp her. Kanskje ved en senere anledning. Men at de er vel kjente og vel brukte er det ingen tvil om.

Den ene er en Lotus Cortina fra 1965. Modellen kom først i 1963. Denne bilen er en av kun 51 biler som ble ferdig håndbygget på Lotus fabrikken i England som gruppe 2 bil. Ford Motor Norge bestilte en slik bil til Trond Schea som ble levert mars 1965. Dette var etter datidens standarder en helt ekstrem løpsbil med f. eks masse karosserideler i aluminium.  Bilen kom fra fabrikken med en Cosworth trimmet Twin Cam motor på 150 hk. Med en vekt på 820 kg ble dette en riktig vinnerbil noe Trond Schea beviste gang på gang med bilen frem til 1967. Deretter ble bilen overtatt av Odd Moseby. Senere flere andre eiere. Mathis fikk kjøpt bilen, eller kanskje rettere sagt det som var igjen av den i 1981 og startet på en omfattende oppbygging.

Restaureringsjobben ble Mathis ferdig med i 1985. Siden den gang har den vært i hans eie og er benyttet jevnlig til «terapikjøring» og isbanekjøring.

 

Tikka Escorten

Den andre bilen i garasjen er en blå og hvit Escort Twin Cam. Denne kom til Ford Motor Norge i september 1968 og ble omgående bygget opp som en gruppe 2 banebil til Trond Schea. Hovedsponsor på Escorten var TIKKA piggen, derfor blå og hvit farge. I 1972 ble Escort homologert med en BDA 16 ventilers motor og Scheas Escort fikk en slik motor under panseret. Schea kjørte den bilen helt til 1974 og ble hans mestvinnende bil.

Trond Schea ble født i 1930 og gikk bort i 2014.

 

Mattis fikk bilsport inn ved dåpen

Han fikk ikke bilsport inn med morsmelka, men ved dåpen! Årsaken til at han spøker med dette er at Mathis skulle døpes i Aurskog Kirke en sommerdag i 1949 hvor presten kom for sent til Gudstjenesten. Presten kom helt fra Gardermoen og uheldigvis ble Gardermoracet arrangert samme dag med ekstremt mange tilskuere tilstede. Mao fullstendig trafikkaos på veiene. Dette var omtalt i prestens preken denne dagen. Det kan virke som guttungen (Mathis) kan ha blitt påvirket av presten!  

Selv om det er en stund siden han debuterte som racerbilsjåfør har han i en alder av 73 år ikke noe planer om å gi seg.
Som han selv sier, han eier, skrur og kjører selv og har stor glede av å kjenne adrenalinet bruse i blodet.

 

MHKD takker

Som informasjonsansvarlig har jeg laget noen «I garasjen hjemme hos» reportasjer. For å få til det er vi avhengige av positive folk som gidder å bruke tid på å snakke med oss. Holm Jacob Matheson er et glimrende eksempel på en slik fyr. Det var veldig hyggelig å besøke Mathis. Han har så mye opplevelser vi kunne snakke og skrive om at her tror jeg en hel bok burde være mulig.

Tusen takk for at du tok deg tid.