Spiralløpet 2013

Takk til alle deltagere og funksjonærer som gjorde dette til en opplevelse

 Se resultatliste og link til 150 bilder nederst på siden

Hvor skal man egentlig begynne et referat når det er så innmari mye positivt å ta tak i? Været? Været var kanon-bra denne dagen og Parken ble fyllt til randen med kjøretøyer av ymse kategorier. Det eneste som manglet var noen motorsykler, busser og store lastebiler, ellers var det alt til beskuelse. Små biler, store biler, varebiler, lastebiler, enkle biler, den ypperste luksus. Trege biler, raske biler, biler med tak, biler uten tak. Nydelig restaurerte biler og velbrukte originalbiler. Ombygde biler, hot-rods. Førkrigs-biler og 1980-talls-biler. Kort sagt nesten alt mulig. Og det er fantastisk rett og slett!

Et oversiktsbilde fra Parken før start

Veldig gledelig å se så mange deltagere av den yngre garde. Og når sier mange så mener vi MANGE. Det var virkelig mange av dem vi har etterlyst i flere år. På bildene representert ved Maiken Lund i Triumph og Tomas Lyngroth i Ford F100. Og til dere unge: Vi drar igang ungdomsgruppa i høst. Med restaurering av klubbens biler - og kanskje det viktigste - skape et sosialt ungdomsmiljø på Burud. Vil du være med så kontakt Asle Wang, tlf 98220266 / asle.wang@mhkd.no

 

Årets Spiralløp gikk i hovedsak i Lier Kommune. Vi startet som vanlig fra Drammen Park, kjørte over Øvre Sund bru, ned til Holmenbrua og videre ut til post 1 på Biltilsynet i Jensvollveien. God plass, fin oppgave og ingen kø.

Det ble her plassert en staur bak bilen. Oppgaven var å kjøre 50cm fram. Avvik førte til innhogg i loddboka.

Vi kjørte videre på Vestsida i Lier opp til Egge Gård. Her var det litt antydning til kø. For å slå ihjel tiden var det noen som tok seg en røyk, noen studerte vegetasjonen i veikanten, noen ødela membran i bensinpumpa og atter andre lusket til skogs kanskje med den hensikt å befolke verden. Hvem vet.... Posten var av epleteoretisk karakter og svinaktig vanskelig. Men likt for alle. Nydelig gård der vi fikk se hvordan produksjon av eplesaft foregår. Egge Gård lager også drikke av sterk sort - vi smakte kun på den alkoholfrie. Den var til gjengjeld ikke mer enn noen minutter gammel. Artig lærdom.

Videre innover Lierdalen til Jutilen Gård i Sylling. Her ble vi servert svele og saft/kaffe og fikk høre et interessant historisk foredrag av gårdens eier. Oppgaven på post 3 var relatert til hva som ble fortalt. Her var hester og gamle hestevogner bl.a. Begge disse gårdene fortjener en stor takk for at det tok imot 150 kjøretøyer med et sted mellom 400 og 500 mennesker. Sporty gjort.

Lydhøre mennesker suger til seg kunnskap.

Noe for enhver smak: Mercedes, DeLorean, Buick og Folkevogn

Massevis av pickup'er deltok denne gang. Moro.

 

Vi snudde og kjørte nedover Lierdalen igjen. Ned Grøttegata og var plutselig på Liers østside ved Lyngås. Midtveis i Grøttegata fikk vi en oppgave av den finurlige typen. I alle fall for de som ikke hadde kvinnfolk i bilen. Sjå her:

Vi satte kursen ut av Lier mot Drammen igjen. Over Vestre Nøste og inn i Spiralen. Alltid en utfordring for oss med mer enn behagelig lyd på annet-gir, og for de av oss med litt begrenset bremsevirkning i forhold til moderne biler. Men det går alltid bra. Lurer på om Kjell Thon eier området på toppen av Spiralen. Han er i hvert fall alltid på plass der under Spiralløpet. Oppgaven her oppe var av den enklere sorten som man kunne lese seg til. Verre var det med gjetting av diameteren på bordet.

Brannfolk fra Sigdal skapte trygghet.

Diameteren på bordet var 89,5cm.

 

Så bar det ned hølet i fjellet igjen og rett i mål. Solen stekte fortsatt og deltagere og publikum så ut til å kose seg. En bråkjekk herre fra Hokksund-kanten anmodet red. om å bli fotografert fordi han etter eget utsagn var vinneren. Jaggu vant han ikke også!

Blid Ronald med mannskap og Plymouth

 

Da alle var vel kommet i mål ble det premieutdeling. Først til barna for deres oppgaver, deretter premier til svære mannfolk. Faktisk bare mannfolk blant de ti beste.

Premier til barna.

Eksklusivt Spiral-troll til de ti beste. Vinneren Ronald Andreassen ytterst til venstre.