Artikkel
Artikkel
Hverdagsbilene blir borte
Vi samler på alle 'fine' biler. Også samler vi på alle hippe biler. Men vi samler for lite på de kjedelige hverdagsbilene. Talbot Samba ble aldri noen storselger i Norge, men det var ingen sjelden bil heller. Nå er det en igjen på skilter. En cabriloet. Av søstermodellen Peugeot 104 er situasjonen adskillig bedre. Av disse er det hele to registrerte. Var ikke noen bestselger den lille 104 heller. Simca/Talbot Horizon derimot var en bil det gikk mange av. En bil med god kjørekomfort og svært moderne for sin tid. Av denne biltypen er det tilsynelatende også bare en registrert igjen i Kongeriket Norge. Volvoer, Mustanger, Corvetter og Folkevogner fra samme tidsepoke renner det over av derimot. Rare greier. Hvorfor skal alle ha de modellene det er mange av, mens de mer sjeldne blir borte? Moralen er altså; ta vare på de litt kjipe hverdagsbilene.
Stilfull er.....
.....en Opel Rekord. Selv med skistativ. Nå var ikke utforming av A-stolpe og frontrute det mest praktiske, men det var jaggu ikke vindusvalget på huset i enden av Havnegata i Drammen heller. Modernisering er ikke alltid vellykket. Kåken står der fortsatt, men ser ørlite bedre ut i dag. Trolig har huset høyere verdi enn bilen....
Zim et sted på Modum
Zavod Imeni Molotova. Amerika-inspirert sovjetisk slodde oppkalt etter han som oppfant Molotov-cocktailen. Fæl fyr. 70-80 slike biler ble solgt som drosjer her i landet 1955-57. Landsfader Einar Gerhardsen fikk to slike biler av Nikita Khrutsjov - han som slo med skoen på FN's talerstol. Var vel en slags monkeybusiness disse karene bedrev. Hadde sikkert kvalifisert til korrupsjonsanklager, kjøttskam og tvungent psykisk helsevern om dette hadde skjedd i disse dager. Men det hadde vært svinaktig moro om en av dere der ute kommer på Burud med ei slik ei vogn. Lukter sikkert spesielt i disse som i alle andre russerkjerrer.
November er en jævlig måned
Hva passer da bedre enn et tilbakeblikk på sommeren. Helst skulle vi sett noen barmfagre og brunstige budeier som gjorde seg lekre i timoteien, men de er jo flotte disse to karene her også. Og ikke minst er er de verdige representanter for alle de fargerike folkene vi har i klubben vår, herrene Paulsen & Holm. Skal prøve å lure dem til et tilsvarende vinterbilde på samme sted og i samme antrekk.
Volvo, uvær og møkk
Vedlagte bilde er motorhistorisk og viser Viker´ns Volvo Duett på Vestlandsturen jeg nevnte i minneordet om Øivind. Men samtidig verifiserer bildet at vi faktisk spiste lunsj i en møkkakjeller, om noen skulle tvile på sannheten i historien.
Bildet viser Viker´n i gang med å dekke bordet, mens jeg befinner meg bak kameraet.. Det er onsdag 5. juli 1972 ved 11.30 tida,,og stedet er oppe i Eikesdalen på Sunnmøre.
mvh Øivind Langeland
Fantastisk tidsbilde
For noen få år siden var det ingen som gadd snu seg etter et gammalt påbygg for transport av is. Men nå, tenk om man nå hadde hatt denne 1955 Opel Blitz med det fine påbygget. Sikkert ikke noe aggregat i dette, heller stappfullt av tørris. Bilen var registrert på Drammens Iskremfabrikk - eller Drammens Is som vi kjenner bedriften som. Bildet er tatt utenfor den kjente Flykafeen på Barkåker. Hvem har et South State-skilt å gi bort? Et slikt skulle vi absolutt hatt på kiosken vår. Går fint med et annet merke også.......
En halv million takk
Haha.....det er umulig å få for en Bedford CF. Eller Opel Blitz som den het i enkelte markeder. Man får vel ikke det for en 1969 Folkevogn Transporter heller kanskje, men noen prøver. Når så vi en slik bil sist? Ble bygd fra 1969 til 1988. De første hadde et riktig så moderne dashbord. De hadde en diger enhet tredd ned på rattstammen, ikke ulikt dagens skjermer som ser ut som de er dytta ned i dashbordet. Røde Kors-bilen fra Drammen gjorde sikkert nytten sin den gang den var i drift.
Politiets dag
Det var Politiets dag i Drammen 31. august. Om hensikten med arrangementet var å rekruttere nye banditter vites ikke, men det var masse unger med potensiale der. Hyggelig er det uansett at vi blir forespurt om bruk av klubbens to politibiler. Folkevogna har vi jo i sin tid fått av kammeret i Drammen og Transiten er ikke ulik bilen som var i bruk på 1970-tallet. Politihistorikerne Torbjørn Pettersen og Jon Vegar Haugaasen tok seg av den historiske delen av arrangementet. Etter folkevrimmelen å dømme må det hele ha vært en suksess.
Også vi som trodde Juritzen hadde regjert på Gursken i alle år
Eller Gulskogen som de fine sier... Men altså, det har vært en fyr der som het T. Magne som solgte motorsykler for hundre år siden. Hvem vet noe mer om dette?
Venter i spenning på meldinger. Her er så mye kunnskap lagret blant folk at dette finner vi ut av.
Det står at sykkelen er både elegant og driftssikker. Man må anta at de påstandene så absolutt kan være gjenstand for diskusjoner......
Fint å kunne bade i sommervarmen
I disse dager da termometeret kryper over tretti varme trenger noen og enhver en avkjøling. Ole Thoresen gjorde noe med dette behovet for mange år siden. Vi har tidligere vist et dårlig bilde av badekarbilen hans, men her er et bedre et. To stk badekar montert på bunnplata til en 1954 Folkevogn boble var i sin tid en velkjent kreasjon i Drammen. Tror verken Bilsakkyndige eller Politiet var særlig begeistret for kjøretøyet, men så er ikke eieren en mann som lar seg pelle på nesa av autoriteter heller :) Bilen er dessverre borte. Synd, god lokal motorhistorie dette her.
I bakgrunnen skimtes ei hel boble, en Taunus 12M og en Peugeot 104. Sistnevnte det verste red. noengang har vært borti. Verre enn Skoda tilogmed......
Iherdige folk er gull verdt
Vedlikehold er viktig. På Burud som alle andre steder. Denne gang er det Hokksunds gamle drosjebu som har fått seg en grundig overhaling. Gammel maling er fjernet, og ny er påført. Den gamle lurvete døra er byttet ut med en ny, og som kronen på verket er det montert takrenner rundt hele. Takk til Otto, Odd Arne og Finn som helt uoppfordret har gjort jobben. Er det flere som ønsker å gjøre slike jobber så nøl ikke med å melde fra.
Mye styr for en biltur før i tida
Dette bildet som er tatt under krigen eller umiddelbart etter forteller mye om hvor enkelt alt er i dag. Vi ser Kristian Ellingsen fra Sysle med det som må være en canadisk Ford. Aner ikke når europallen ble oppfunnet, men det kan se ut som gutta på bildet har laget en variant. Brukt som takgring og elegant planta rett oppå pergamoidtaket. På forhånd av turen har gutta vært på skauen og høgd ved. Gjerne or, og produsert knott til drift av generatoren. Et par sekker drivstoff ligger sammen med teltet på biltaket. Svær brenner bak produserte gass. Såpass dau ble motoren ofte at passasjerene måtte ut og dytte i motbakkene. Eller det ble forsøkt med rygging fordi reversen ofte var litt lavere gira enn første gir. Et godt tidsbilde dette her.
Førstekonsulent Terje Roger Tveten
Også kjent som yrkeskverulant, kols-kameraten Pes og kloning av Ole Ivars-vokalisten Tore Halvorsen, ja han har vært ung en gang. Da kjørte han DKW, men også Fiat 128 Rally. Det var ei ganske grom vogn i sin tid. Om unge Tveten dro mye damer med den bilen forteller historien intet om og om noen ble født på grunn av aktiviteter i baksetet her får vi håpe ikke skjedde, men bilen selv ble født i Torino i 1972. Og i 1989 ble den ekspedert over til de evige jaktmarker. Som ny veide den 830kg, ferdig rusta kanskje halvparten? Førstekonsulenten med bakgrunn fra NSB - nå Vy, eller Fy som det blir på tysk - har nå blitt en fornuftig herre og rider en utgave av høykvalitetsproduktet Ford. Etter først å ha prøvde diverse riskokere og et eksemplar av det kinesiske spesialavfallsproduktet Volvo. Det var mye lys på Fiaten gitt. Erta sikkert på seg bilsakkyndigene Ludvigsen og Lysenstøen, konstabel Kleverud og andre småkonger i sin tid.
I trafikken går det dessverre ikke alltid bra
Forleden greide Drammens Tidende å fomidle en kjempenyhet. Svane kjørt ihjel. Om det hadde særlig almen interesse kan vel diskuteres. Adskillig mer alvorlig skade ser det ut til at en Chevrolet greide å forvolde på Ytterkollen en gang for lenge siden. Kan se ut som det er en dødsulykke som er foreviget. Kjør pent folkens!
Noen biler får et godt liv
Spesielt moro er det når en bil man har fulgt hele dens liv dukker opp på Burud. 1984 Granada 2.8L. Kampanjemodellen som Ford i Norge kalte for Lincoln. Det likte ikke Ford USA, så det måtte de slutte med. Kjøpt ny på Dramco, Drammens Ford-forhandler som gikk konkurs senere i 1984. Kjøperen var Rolf Edman som bodde bare noen kvartaler unna. Edman var en ulastelig antrukket herre som drev tobakksforretning i Konnerudgata 10. De siste utgaver av en modell er ofte de beste, og denne bilen er intet unntak. Med bare drøyt seksti tusen kilometere bak seg er bilen fortsatt omtrent som ny, og bor nå i Mjøndalen. Innmari moro å se. Vi var så heldige å få låne denne bilen til Ford Motor Norges femtiårs jubileum i 2010. Da fikk vi også låne bilen til en annen markant innbygger i Drammen. Postverkets bilsjef og Ford-entusiast Kjell Sandberg-Nielsen. Han kjøpte ny Scorpio 2.0CL - uten servo - i 1986. Denne bilen var også nærmest prikkfri i 2010. Er nå avregistrert med ukjent tilstand.
Det er ingen overflod av gamle varevogner
Dyrkingen av Folkevogn Transporter har nådd de mest vulgære høyder, mens andre biltyper er både bedre og ikke minst mye billigere. Frank Tommy Haugens bilde fra det som kanskje er en ferietur viser en sjarmerende Austin A40 Van. Ikke mange å se av disse i dag dessverre. Noen kan kanskje se av bildet hvor vi befinner oss?
Posten skal fram - i Sverige også
Selv om Sverige antagelig har en noe mindre komplisert geografi når det gjelder veier og framkommelighet vinterstid, kunne det nok by på visse utfordringer der også, spesielt i "gläsbygdene" og i de litt nordligste landsdelene.
Men ordtaket "posten skal fram" har sin gyldighet også i nabolandet i øst, og for å møte vinterens prøvelser ble derfor denne Scania-Vabis satt inn i trafikken i 1923.
Og med beltedrift bak og ski under forhjulene kom den da også fram med sin verdifulle last av pakker og brev
Øivind Langeland
Er det for sent - eller kan kvinnefronten lage noe spetakkel her mon tro........?
Ringnes-Expressen. Harley Davidson. Fyren bak styret het Trygve Myrvang og han fikk jobben fordi han var pen. Snakk om diskriminering. Knud Ringnes søkte etter en mann med fordelagtigt udseende og valget falt altså på Trygve. Han fikk kallenavnet Fabian og hadde som eneste oppgave å kjøre rundt i Oslo som levende og mobil reklame. I all slags vær var han ute. Historien forteller ikke hvor lenge dette eventyret varte, men det skulle ikke forundre noen om han ble skikkelig lei av å kjøre motorsykkel etterhvert. Stilig ekvipasje var det. Og som mange vet stammer folkene bak Ringnes Bryggeri fra Ringnes i Krødsherad.
Pepita-ruter må det være
Fra introduksjonen av Cortina Mark 2 høsten 1966. Her i GT-versjon uten Minilite og annet ræl som folk setter på bilene i dag. Klærne derimot er det ingen som har. Dere som er så heldige å ha en slik Cortina og endog ei sømkyndig kjerring, dere må sette i gang umiddelbart. Hadde jo vært knalltøff bekledning på tur. Racerbilen Cortina GT gjorde null til hundre på 13,5 sekunder, hvilket betyr at den blir slått av de fleste varevogner i dag. Det ble skrytt av at varmeapparatet var en liten genistrek. Og med rette. Man finner ikke en eneste bil i 2019 som har et så godt varmeapparat. Ingen man med stor glede kan dra sidelengs gjennom svingene heller for den saks skyld. Heldige er vi som har kunnet holde på med sånt uten at messingen brød seg nevneverdig.
På ski i tåka
Vi har tidligere sett Guldlistefabrikkens selger på tur i Ålesund. Her er det salgsfolket hos Drammens Skifabrikk som er på markedsføringstur. Må vi anta. Er det selgeren vi ser ulastelig antrukket i shorts, sportsgenser og gummistøvler? I et skikkelig ufyselig vær ved Fossli Hotell på toppen av Vøringsfossen. Trekkvogna er kanskje en Chrysler, bussen er en Dodge og ved siden står en liten Opel Cabriocoach. Vi ser også en Strømmen-Dodge i det fjerne og rompa på en Ford V8. Og litt av hvert annet.
Før måtte noen ha med seg delebil på byturen
Det kan neppe bety noe annet når to eksemplarer av spesialavfallsproduktet Volvo står etter hinannen. Stakkaren som kjører den første sleper nok på delebilen sin. Ellers er bildet fra Sankt Olavsgate i Drammen et godt tidsbilde. Foruten de to nevnte Volvo PV ser vi en Opel Super Six på vei nedover gata, mens et knippe Folkevogner og et par Mercedeser står parkert med beste samvittighet uten å ha brukt parkeringsapp. Eller parkometer. Dette var nok lenge før yrket parkeringsvakt var oppfunnet. Ut fra Øvre Torggate kommer en 1937 Ford med norsk hytte. Bak bilen ligger Avholdshospitset. I det bygget er det mange år siden det har vært noe som har minnet det aller minste om avhold. Dickens Pub råder grunnen nå. Ellers ser vi rompa på en Skoda 440 og en snørrunge på sykkel. Uten hjelm. Koselig bilde.
I disse tider med beinharde strømpriser......
......må det tas tak der hvor det er mulig. Klubben har kjøpt inn ei diger varmepumpe som skal erstatte en gammal strømsluker i verkstedet. I løpet av et par år skal den investeringen være inntjent. Rolf Maurseth har sveisa ei ramme og fått buksert hele stasen opp i taket. Vi som digger alt gammalt må ha det moderne !!!
Engelskmann fra Drammen
Hillman Minx MkVII og VIII ser vi ikke mye til. Flere grunner til at de ikke er ivaretatt. Var i sin tid en helt alminnelig bil ingen snudde seg etter. Da de begynte å bli interessante var det gjerne for sent. Rammeløse biler fra femtitallet hadde oftest som sin aller beste egenskap i det å ruste. Disse bildene vi har fått av Frank Tommy Haugen viser nettopp en slik Hillman. Nyvasket og pen med registreringsnummer F-877. Bilen er nok sikkert borte og huset med adresse Svelvikveien 47, som på bildet ser velstelt og ordentlig ut, det står nå ubebodd, forfallent og til nedfalls. Tidene forandrer seg.
Det ligger i menneskets natur å være nysgjerrig
Kvinnfolk og bikkjer er vel det mest nysgjerrige som finnes på jord, men vi andre lurer ofte på ting vi også. Bildet under setter i sving mange tanker. Han som har beordret en testkjører til dette stuntet hadde sannsynligvis mindre omtanke for sine artsfrender enn sjølveste donaldtrumpen kan fremvise. Hvordan føltes landinga? Fikk stakkaren komprimert ryggsøyle og deformert halebein, høl i huet, utslåtte tenner og knuste kneskåler? Ble han forskningsobjekt for amerikanernes egen sadistiske lurifaks ala tyskernes Josef Mengele? Og hvordan i hælsinga fikk de jernklumpen av en Canada-Chevrolet til å hoppe såpass? Et digert hopp utenfor bildet sannsynligvis. Og hvor mange sprett gjorde vogna etter første landing? Nå om dagen blir militært personell tiltalt for voldtekt og stilt for krigsrett bare de kikker på rompa til en kvinnelig korporal. Kanskje er det likevel bedre enn å leike Wirkola med Chevrolet.........??? Mye man kan lure på gitt.
Commer og BP og bensinstasjonen på Sysle har noe felles: Borte vekk !!!
Begynner å bli langt mellom bensinstasjonene. Første februar stengte også stasjonen på Sysle etter drift i flere mannsaldere. På Arnt Berget sitt bilde øverst ser vi første fylling på det nye anlegget i 1964. Et par tankvogner måtte til da selvsagt. Begge av merke Commer. TS3 av siste utgave, som står til venstre på bildet hadde en totakts diesel der stemplene arbeidet mot hverandre. Og lagde et usannsynlig lurveleven der den kom. Den andre, HCVC, er vesentlig mer moderne og ble også solgt som Dodge. Sjåføren til høyre er Oddmund Bolstad, som altså leverte drivstoff i sin egen hjembygd. På neste bilde ser vi Trygve Johansen fra Drammen levere på Rundtom i 1968 med en annen Commer HCVC. Sto en slik bil inni skauen mellom Elverum og Trysil for ikke lenge siden. I fall du har bruk for ei tankvogn, så hør av deg.
Stadig noen som bytter bil
Ryktene forteller at Cecilie i pølsebua skal selge en av Corvettene sine og kjøpe den avbildede vogna. Det gjøres med tanke på at sola har begynt å varme og at det bare er en måned eller halvannen til pølsesesongen 2019 starter. Et kvalitetsprodukt fra Ford Deutschland GmbH må til for å få varene trygt fram til rett tid. Vi kan ikke risikere hungersnød på Burud nei.
Facebook er artig, men humor er alvorlige saker
Utbrent 1934 Strømmen-Dodge på Elverum i 1940 var jo ikke særlig hyggelige saker, men selv alvorlige ting kan tåle en spøk nesten åtti år senere. Med mindre man er svensk da. Svensken la ut et bilde og Erik Jostad. sønnen til en av MHKD's stiftere traff spikeren på huet med en ovanligt bra kommentar. Det likte ikke svensken. Haha. Humor på sitt aller aller beste synes redaktøren.
Huen tute !!!
Dette bildet er som et apropos til dagens kaos på veiene. Det gikk ikke alltid bra før heller. Å kjøre A-Ford på blankslitte sommerdekk var nok til tider ulidelig spennende. For karen fra Hamar-kanten - tar det som en selvfølge at det var en kar - gikk det gæli, men han fikk nå ordna seg med litt ved om ikke annet. Hadde han vært fra Modum eller Sigdal denne uheldige sjåføren hadde han kanskje ropt 'huen tute' av full hals. Huen var et annet navn på en fyr vi støtt påkaller. Mer vanlig kalt faen. Vi som er lokalhistorisk interesserte bør jo banne med velvalgte gamle ord, så herved oppfordres det til å skrike 'huen' eller 'hinmannen ta deg' når sterkt sinne og langvarige frustrasjoner skal utløses offentlig. Løkke te.
Hva som er verst kan alltid diskuteres
Vi får vel anta at bilene på bildet er borte. Og synd er det. Amerikaneren med rompa til i Amtmand Blomsgate, fra slutten av trettiårene er ikke lett å identifisere. De var jo noenlunde like de fleste merker, men det er vel ikke helt fjernt å tippe at det er en bil fra GM-konsernet. At bilen i Nedre Torggate er en Rockne er det ingen tvil om. En bil fra Studebaker markedsført under eget navn. Bilen var oppkalt etter Knut Rokne fra Voss. Han var for snart hundre år siden like vellykket fotballtrener som Ole Gunnar Solskjær er i dag. Men vi snakker om amerikansk fotball selvsagt. Ca 30.000 Rockne ble bygd fra 1931 til 1934. Lastebilen kan være en GMC. Men kanskje er det verre at bygningen er borte enn bilene. Drammens Folkebibliotek er en av bygningene i Drammen aldri skulle vært revet. For å bli erstattet av platt dusinvare. Utviklingen kan vi ikke stanse, men at både biler og bygninger var penere før er nok manges oppfatning.
Fritidsreiser med avgiftsfri bil
Ingen kode for beskatning av denslags reiser må man anta. Siden redaktøren nå har klart å gjøre seg upopulær med sine utsagn om at tjue år halvgammalt ræl ikke bør få fritak for engangsavgift passer det godt med bilde av en ordentlig gammal bil. Ford TT tilhørende H. Jensen & E. Martinsen i Børsemakergata 3, Drammen. Bilen gikk i kjøring for Drammens Jernstøberi & Mek Værksted. Allerede den gang var transport outsourced som det heter på godt norsk. Hele gata på tur, og mange av dem sitter på gamle kuskekrakker kan det se ut som. Sikkert hyggelig. De røyka og drakk sikkert også. Den største pjokken i døra deltok senere i kamper mot tyskerne i Eggedal, og ble senere purk. Sikkert noen av våre eldre lesere som har blitt arrestert av ham.
Handelsreisende var engang et yrke
Ikke så mange igjen av den sorten, men noen farter fortsatt land og strand rundt. Gjerne med tittel salgskonsulent eller andre påpyntede navn på stillingen som selger. .Disse karene var nok før i tiden ikke alltid sokneprestens favoritter. De fartet land og strand rundt og var ikke de mest ukjente med verken spiritousa, kortspill, dans eller lemfeldig omgang med det annet kjønn. Nå vet vi intet om karen som reiste for Drammens Guldlistefabrik. Han var godt mulig et dydsbilde helt uten en eneste moralsk plett. Åkke som så var han på langtur med sin Chevrolet der han er fotografert et sted på Møre i trettiårene. Les litt om fabrikken her: https://www.drammen.kommune.no/Books/made%20in%20drammen/files/assets/basic-html/page31.html
Alle har vi gjort tabber
De fleste av oss har sagt og gjort mye rart i fylla. Som man gjerne angrer litt på dagen etter. Men sånt blir glemt. Verre er det med de kjøretøyene man en gang hadde, men som av en eller annen grunn ble solgt. Som aldri skulle blitt solgt. Slikt glemmes aldri. En bil lik den på bildet hadde vårt langtunnaboende medlem Bjørn Erik Lundstad en gang for lenge siden. 1934 Graham. Skikkelig nydelig stasvogn importert fra Portugal av alle steder. Nå skal den befinne seg i Sverige.
Veteranbil ble det på et blunk
For noen så er en tretti år gammel bil veteranbil. For mange av oss er det bare en halvgammal bil. Men det spiller så liten rolle hva andre mener så lenge vi selv har noe vi synes er artig og interessant. Bilen på bildet er en 1989 Ford Fiesta 1.4iS. Da den var ny var den et sprekt, men billigere alternativ til XR2i. Etter dagens standard går den som ei bøtte møkk, men den eksisterer fortsatt. Har gått 63000km og skal kanskje få skilter igjen dette herrens året 2019. Bygningen bak er definitivt veteran. Drammens Jernstøberi's arbeiderbolig i Hans Tordsensgate 10 på Merket. Bygd som bildet viser i 1875 og inneholdt et stort antall leigligheter på et rom. Bebodd av det vi i dag ville kalle store familier. Alle dørene hadde samme nøkkel og alle beboerne måtte gjøre sitt fornødne på rekker av utedasser i bakgården. Bygningen står fortsatt, men vi kan vel konkludere med at levestandarden har endret seg til det bedre i løpet av de siste hundre årene.
Tagger