Mobil-bank

før i tiden - nye opplysninger

Mobil-bank er i skuddet som aldri før, men med en helt annen betydning enn begrepet hadde for noen år tilbake. Dengang det fantes banker, dengang bankene sloss om å ha det beste kundetilbudet. Da brakte man banken ut dit folk bodde. Skoger Sparebank var en av bankene som hadde mobile banktjenester og som fra 1970 brukte en 1968 Ford 20M til å dra campingvogn innredet som bank. Idylliske tider da man ikke behøvde se seg over skulderen selv om man hadde mye penger med seg. Det minner redaktøren om da han hadde jobb i Postverket på slutten av 70-tallet og kjørte ut pensjonen til alle postkontorene i byen - 12 tror jeg det var. Pensjonistene fikk utbetalingskort og sto i kø den tyvende for å hente penger. Da kjørte redaktøren fra Norges Bank på Strømsø Torg med 20 millioner kroner bak i en Transit med vinduer. Alene! Var helt vanlig det....

 

Drammen og Oplands Privatbank hadde også sin mobile bank. Lakkert lyseblå og hvit ala Hellings busser og kjørt av bl.a. Arve Martinsen. En Bedford med karosseri fra ukjent hold. Kanskje noen sitter på opplysninger. Ved litt søking på nettet viser det seg at Bergen Privatbank hadde en buss noenlunde identisk med den som gikk i Drammen. Samme bussen, eller var det et slags innkjøpssamarbeid allerede på den tiden? Bedford er de begge.

 

Peder Danielsen har fra en av sjåførene Arve Martinsen har fått disse opplysningene: 

 

"Når det gjelder Bankbussen til Privatbanken (Drammen og Oplands Privatbank) startet denne i 1959

 

Det var som du ser på bildet en Bedford 53 el 54 modell ombygget til bank og innsatt med safe bl.a.

 

Den første som kjørte bussen var Haakon B. Røed og en av de første damene som var med var Ingrid Bermingrud.

 

Jacob Kollerud var tidlig ute å kjørte bussen, og jeg overtok etter Jacob i 1968/69  og var fast i bussen til den ble

innstilt og solgt i 74 el 75 da Strømsø-filialen ble åpnet. Under veis var det også noen andre som var innom å kjørte i bl. a. ferier etc.

Bjørn Gundhus, Øistein Selbo og noen flere jeg ikke husker nå.

 

På bildet kan det se ut som det er Jacob Kollerud som kjørte bussen. Han var som kjent veldig tidlig ute, så vidt fylt 18 år. Men det kan også være en yngre utgave av Haakon B Røed.

 

Bussen var ute hver dag untatt lørdager og søndager. Det var 2 timer på formiddagen og 2 timer etter lunch.

 

Jeg mener å huske at tidene var kl 09 – 11 og  kl 13-15.  Vi hadde faste holdeplasser hver dag og jeg mener å huske:

 

MANDAG    Merket  -  Brakerøya

TIRSDAG    Mads Wiels pl.  -  Stiboltsgate

ONSDAG      Skofabrikken  -  Hatleberg på Åssiden

TORSDAG    Merket  -  Brakerøya

FREDAG     Mads Wiels pl.  -  Stiboltsgt.

 

Jeg kan huske at bussen ble brukt som salgsbod på Bragernes torg en tid etter at vi solgte den."

I følge teksten til Bergensbussen skal den være fra 1954. Redaktøren har vært langt bak i det snuskete området i huet og fått det for seg at denne Bedford-bussen erstattet en Volvo, eller kanskje var det litt annerledes. Kan det være slik at Bedford'en etter bank-karieren ble kolonialbuss for den mobile dagligvaren til Hatleberg i Buskerudveien? Og erstattet Chevrolet'en nedenfor. Hyl ut du som vet.

På bildet under ser vi bankfunksjoær Henning Blomquist foran sin ekvipasje. Er vogna en Eccles?

Denne Ford'en var sikkert en god bil, men den hadde sine begrensninger. Konnerudbakkene på vinterføre var problematisk og bilen ble etter hvert byttet ut med en 1971 Land Rover 109. Med bensinmotor brukte denne fire liter på mila, men hva gjør det når man har eget hvelv. Vårt medlem Peder Danielsen, bilgal ung bankmann var så heldig å betjene denne mobilbanken. På spørsmål om ikke det var en super jobb så bekrefter han det.

På bildet til venstre ser vi Peder og hans søster Anne i Jarlsbergveien på Konnerud. I bakgrunnen Peders private 57 Mercedes. På bildet til høyre er det Åskollen som besøkes.

Siden det har vært bankbusser rundt om i det ganske land må vi jo selvsagt vise disse også.

Bankbussen til Lade Sparebank. Han som tegnet denne må ha fått slag mens han holdt på. Unektelig spesiell. Bygd på Volvo chassis.

Skien Sparebank med Opel Blitz

Trondhjem Sparebank. Austin eller Morris. Lars Petter Skau har en Ford Thames 800 han kaller for "Formloffen". Den her bankbussen ligner nok enda mer på bakverket.