I garasjen hjemme

 

Hva er interessant for leserne ?

Som ny redaktør, eller informasjonsansvarlig som det kalles nå, har jeg tenkt mye på hva som kan være interessant for leserne her på nettsiden. Jeg stilte sprsmålet allerede på årsmøtet den dagen jeg ble valgt. Senere fulgte jeg opp med et innlegg på Facebook hvor jeg oppfordret til å komme med forsag og ønsker. Jeg har pr dags dato ikke mottatt et eneste ønske eller kommentar på ideer til hva som burde prioriteres.

Vel vel, folk er opptatt med sitt, og jeg forstår godt at det ikke er så enkelt å få mange innspill på dette. Det er kanskje min oppgave å finne ut av dette selv.

 

En ide

En ide har kommet frem hos meg. Jeg vi forsøke å lage en serie med innlegg som vil komme under overskriften "I garasjen hjemme".  Her vil jeg med jevne eller ujevne mellomrom legge ut artikler skrevet på basis av et besøk hjemme i garasjen hosen av dere. Jeg vet at det er en lang rekke personer som har spennende og interessante prosjekter eller ferdige restaurerte eller kanskje til og med urestaurerte biler.

Her kommer den første I garasjen hjemme. Tilfeldigheter gjorde at jeg i den første saken havnet i Asker kommune.

 

I garasjen hjemme

 

Forsommertur endte i garasje i Asker

En fin formiddag i begynnelsen av mai var en kammerat og jeg ute og luftet cab’n.

Turen førte oss til et hyggelig rødt hus like ved et vann i Asker kommune.  I tillegg til selve huset fant vi rikelig med garasjeplass. Såpass rikelig at det var rom for flere biler. Biler av veldig interessant karakter. Til sammen 3 veteranbiler var å finne i garasjene. Garasjene fordi det var to av dem.  Vi hadde kommet til Vidar Ingebretsen. Mange kjenner Vidar fra Burud og har sett det meste av Vidar sine kjøretøy som f. eks hans sorte Adenauer Mercedes og en grønn boble cab. 

 

Restaureringsprosjekt                                                                                                                                                       Men i den bakre garasjen fant vi et prosjekt som Vidar med god grunn var tydelig stolt av. Et prosjekt han startet i begynnelsen av oktober med full demontering.

Bilen det dreier seg om er en hvit original Porsche 356 cab. Fra 1958. Bilen ble som ny levert i California USA hvor den ble brukt frem til 1987 da den ble eksportert til Tyskland. Men egentlig til Norge. Årsaken til at den kom til Tyskland var at den måtte være 30 år gammel for å få den inn i Norge som veteranbil. Det ble også enklere med alle godkjenninger i Norge når den først var godkjent i Tyskland. I 1988 kom altså bilen til Norge.

 

Fant den i nabolaget                                                                                                                                                        Vidar hadde lenge jaktet på en slik bil og fant den faktisk i nabolaget. Men det tok lang tid før han fikk kjøpt den fra tidligere eier.  Etter en tid bestemte han seg for å gå på en fullstendig restaurering av bilen. Når jeg skriver fullstendig så betyr det virkelig fullstendig. Alt ned til minste skrue er restaurert eller i enkelte tilfeller byttet ut til nye originaldeler. Men Vidar vil helst restaurere eksisterende deler før han eventuelt går til innkjøp av nye deler.

 

To uker med demontering                                                                                                                                                 Etter to hektiske uker med demontering var karosseriet klart for videre renovering. Verkstedet skulle  utbedre noen  rustskader og rette opp en del gamle skader skikkelig uten kilovis med sparkel. Men siden bilen hadde gått i California var det minimale rustskader.

 

Restaureringsverksted på Tynset                                                                                                                                    Vidar var kjent med et spesialverksted på Tynset med navn T1 Motor. Dermed ble det en tur til Tynset for å levere 356 karosseriet til renovering og lakkering. Vi kunne med egne øyne se at valget av T1 Motor for å utføre karosseriarbeid og lakkering var et korrekt valg. Resultatet er helt fantastisk fint.

 

Så litt mer om bilen.

Den er utstyrt med en 1600 motor som er lett trimmet. Også dette har Vidar fikset selv. Motoren er installert.  Vi tok en titt under motorlokket, og det vi så der fikk meg til å tro at det var en helt ny motor. Men også her hadde Vidar valgt å restaurere den originale motoren frem for å skaffe en ny.

Seter og interiør beholdes også originalt. Men dette så vi ikke da det ikke er installert enda.

 

På veien i sommer                                                                                                                                                           Vidar startet altså på restaureringsjobben 1. oktober i 2021 og planlegger at den skal være på veien i sommer. Det betyr en fullstendig restaurering til meget høyt kvalitetsnivå på langt under ett år. Det må jeg si er svært imponerende. Tror nok ikke Vidar har hatt tid til så mye annet i denne perioden. Men seng, det hadde han ikke i garasjen.

Det skal bli morsomt å se det ferdige resultatet som jeg regner med kommer på besøk på NMS Burud på ettersommeren.

 

Til slutt takker vi for at Vidar tok imot oss og lot oss legge beslag på et par timer av hans tid som ellers helt sikkert ville vært brukt på Porschen.