I garasjen hjemme hos Roger Bakken

Da presenteres tredje artikkel under overskriften i garasjen hjemme.

Denne gangen tok vi turen til Drolsum i Modum kommune. Her holder «bilmannen» Roger Bakken til når han ikke er i bilforretningen sin i Drammen. Noe mere bilmann enn Roger tror jeg en skal leite svært lenge for å finne.
 

Roger har en historie som rally kjører.                                                                                            

Noe som han startet med i 1989. Den første løpsbilen var en Ford Escort, og den siste ble en Toyota Celica som tidligere var kjørt av Petter Solberg. Roger var også den første i Norge som benyttet BMW M3 i rally. Han fortsatte bilsportskarrieren helt frem til 2007. Han har vunnet en hel masse rally og bakkeløp opp gjennom årene. Noe en kjempestor premiesamling han har plassert bak glass i garasjen tydelig viser.  Jeg tok med en kammerat til besøket hos Roger, Kjell Kaasa. Det ble vanskelig for meg å komme til orde i samtalen. Kjell er også tidligere løpskjører, og kjenner Roger fra lang tid tilbake. Det kom en del historier denne kvelden om mer og mindre vellykkede billøp. Ikke alle disse historiene egner seg på trykk.  Men noe fikk jeg da spurt om og skal forsøke å gjengi i denne artikkelen.

 

Fantastisk flott garasje og verksted.                                                                                                                                Vi var altså på besøk hjemme hos Roger i hans fantastiske garasje eller verksted eller hva jeg egentlig skal beskrive det som. Her var alt rent og pent. Bilene var mange og vakre. De var selvfølgelig skinnende rene alle sammen. Til og med gulvet så nesten ut som en nylakkert bil.

I denne bygningen oppbevarer han sine private biler. Ja biler, for det var en del av dem. De fleste skal jeg gjøre et forsøk på å beskrive.

 

En skinnende rød Lola T70.                                                                                                                                            Når vi svingte opp foran garasjen var jeg først litt i tvil om vi var kommet til en garasje eller om det var depotet på en racerbane. Men det manglet selve banen. Årsaken til dette førsteinntrykket var selvfølgelig Rogers store bilstolthet som han hadde plassert i den ene åpningen. En skinnende rød Lola T 70.

Dette er en Lola T70 MK 3 B fra 1970. Den er utstyrt med en Chevrolet V8 motor med et ukjent antall hundrede hk. Lyden forteller at dette ikke er noen motor som er veldig snill. Lyden var helt brutal. Bilen er da også laget for å være en fullblods racerbil. Lola T70 har vunnet mange store billøp. Den er kun produsert i England i rundt ett hundrede eksemplarer. De aller fleste er benyttet til løpsbiler.  De første bilene hadde Ford motor, men i 1968 gikk fabrikken over til å benytte Chevrolet motorer.

Den engelske Lola fabrikken som ikke lenger eksisterer, produserte kun racerbiler.

Roger sin Lola er den eneste i Norge. Han forteller at det er mindre enn ti eksemplarer world wide som er registrert og godkjent for å kjøre på vanlige veier, mens noen benyttes fortsatt til historisk racing.

Roger var så heldig og fikk kjøpt denne bilen av en norsk tidligere drag racing sjåfør. Den har kun vært i Rogers eie i noen få mndr.

 

Bruksbil.                                                                                                                                                                           Men Lola bilen er ingen bruksbil. Det er en bil som tas frem kun i spesielle anledninger. Roger må jo derfor selvfølgelig ha en annen bruksbil. Heller ikke denne bilen er en vanlig gubberacer. Det er en sort Porsche 993 fra 1994. Denne bilen fikk Roger overta fra en kompis tidligere i år. En bil han var med kompisen og hentet for 17 år siden. Men nå altså i Rogers eie.

 

3 Forder.                                                                                                                                                                  Samlingen av biler består også av 3 Fordbiler.                                                                                  

-En helt standard hvit original Escort 1300 som Roger har eid i 30 år.                                           

-En rød 1972 modell Escort MK 1 med 2 liters motor. Dette er en modifisert bil med utbygde skjermer og en hel del    ekstra utstyr.

- Den siste er en rød Ford Cortina. Denne bilen ble solgt ny i Åmot i 1966, og er pr i dag ikke kjørt mer enn 67.000 km

 

Aston Martin V8 Vanquish                                                                                                                                           Innerst i garasjen finner vi en grå Aston Martin med et interiør i lyst brunt skinn. En svært vakker bil fra 2007. Bilen er kun kjørt 32.000 km. Den ble kjøpt ny av Herman Frile og er nå altså i Bakken familiens eie. Dvs si Rogers sønn Håvard. Dette viser at historien om eplet som ikke faller langt fra stammen stemmer godt i familien Bakken.

 

Bakkken Bil.                                                                                                                                                                       Når Roger ikke er i garasjen eller verkstedet som han selv liker å kalle det, ja da er han å finne på Drammen travbane. Her driver han ikke med hest, men han driver sin egen bruktbilforretning Bakken Bil som han har drevet siden 1990. Oppstarten var på Sysle, men det ble altså Drammen etter hvert. Det dreier seg mest om brukte biler.  150 -200 biler går gjennom Roger hvert år. Det er nok mange som har kjøpt bil av Roger gjennom hans over 30 år lange karriere som bruktbilselger. Ikke alle bruktbilselgere har holdt det gående så lenge. Det betyr at han driver en seriøs og profesjonell virksomhet.  Han er også forhandler for tilhengere.

 

På veiene av MHKD takker jeg for at Roger tok seg tid til å snakke med oss.