I garasjen hjemme hos Klaus Ulvestad

 

Denne artikkelen skal handle om et besøk hjemme i garasjen hos Klaus Ulvestad i Holmestrand. Ulvestad er mannen som sammen med en kammerat kjørte 75.000 km jorda rundt fra 2009 til 2011 på en 1938 modell Nimbus motorsykkel med sidevogn. Men siden Nimbus ikke lengre produseres innleder jeg denne artikkelen med

 

Historien om Nimbus Motorsykkel

Nimbus var en Dansk motorsykkel produsert fra 1919 til 1960 av Fisker og Nielsen i København. Fisker og Nielsen er faktisk de samme som til dags dato produserer Nilfisk støvsugere.

To basis modeller ble produsert, begge med en 750 ccm fire-sylindret motor. 

Den første Nimbus motorsykkel hadde en fire-sylindret rekkemotor på 746 ccm som  drev bakhjulet via en kardangdrift, og ikke kjededrift som var mest brukt på den tiden, og med en effekt på ca  10 hk. Toppfarten var på omtrent  85 km/t  med sidevogn. Sykkelen hadde fjæring  både på for- og bakhjul, og fikk raskt kallenavnet Kakkelovnsrør (“Stovepipe”). Dette pga det tykke, og runde røret mellom salen og styret som både formet en del av sykkelen og var bensintank. Ytterligere to sykler ble konstruert i 1919, men masseproduksjonen startet ikke før Fisker & Nielsen ble et registrert firma i 1920.

 

Skuffelsen over dårlig salg gjorde at Fisker stilte med Kakkelovnsrøret i alle  race han kunne. Da ofte med sidevogn montert. På den måten bygde han opp et godt rykte for sykkelen. Men introduksjonen av salgs skatt på motorsykler som ble innført i 1924 og en økonomisk resesjon resulterte i at produksjonen ble faset ut etter 1926 etter at kun 1300 sykler var produsert.

Sammen med sin sønn Anders startet Fisker med å designe en ny sykkel i 1932, og i 1934 introduserte de en helt ny Nimbus motorsykkel, Type C.  Dette er sykkelen som Klaus Ulvestad og hans kammerat Tormod Amlien benyttet til sin jorden rundt reise fra 2009 til 2011 da de tilbakela til sammen 75.000 km.  De beholdt kardangdriften, men kom med en helt redesignet ohv og ohc motor på 18 (senere 22) hk, og en ramme laget av stål strips naglet sammen som var formet til å ligge rundt bensintanken som på en presset stålramme på mange andre motorsykler i den samme tidsperioden. Frontgaffelen hadde teleskopisk fjæring selv om dette allerede var introdusert året før på BMW R12. R12 hadde hydraulisk demping ved introduksjonen, mens Nimbus forgaffel ikke hadde hydraulisk demping før i 1939. Sykkelens distingtive brumming gjorde at den fikk oppnavnet The Bumblebee”.

 

Den første kunden mottok sin Type C  sommeren  1934, og Bumblebee ble snart den bestselgende motorsykkelen i Danmark. Herrene Ulvestad og Amlien skaffet seg sine Nimbuser fra  1938  i 2000.  Valget av Nimbus hadde nok sine årsaker tilbake i tid da Amlien hadde mer eller mindre fått dette inn med morsmelka i og med at hans far var ivrig Nimbus entusiast.  I Danmark ble posten, forsvaret and politiet de viktigste kundene. I 1939 da andre verdenskrig startet, brukte den  Danske regjeringen  DKK 50 millioner på å  motorisere armeen og kjøpte mange Nimbus Type C.

Gjennom den tyske okkupasjonen fra 1940 til 1945 var det vanskelig for Fisker & Nielsen å skaffe materialene som var nødvendig for å opprettholde motorsykkelproduksjonen. Kun 600 sykler ble produsert i krigsårene.  

Rett etter annen verdenskrig ble det bygget og testet en mye forbedret ohv motor. Selv om man så at fabrikken ikke hadde noe problem med å selge alle syklene som ble produsert, ble det bestemt at ingen nye store investeringer skulle gjøres i nytt verktøy. Men mindre forbedringer ble gjort på eksisterende modell.

Det Danske Forsvaret kjøpte ca  20% av Fisker & Nielsen’s totale produksjon. Danish Postal Service kjøpte også mange sykler som ble benyttet helt frem til så sent som 1972  Dansk politi var også en stor kunde, men faset ut sine Nimbuser mye tidligere  i slutten av 1950 begynnelsen av 1960 årene når den ble for saktegående for å holde følge med moderne biler og motorsykler.  Topphastigheten på en sykkel var kun 120 km/t. Svært få sykler ble eksportert. Det er nok hovedårsaken til at det kun finnes 30 – 40 sykler i Norge i dag. Mens i Danmark regner man med at det finnes ca 6000 sykler bevart.

I 1950 årene ble det bygget noen prototyper  med fire-sylinder motor. Ingen av dem kom noen gang i produksjon. Mange  prototyper med bakfjæring og fjærende front gaffel ble også bygget.

Et stort antall detaljer på “The Bumblebee” ble endret og forbedret gjennom tiden da modellen ble produsert. Noen av de større endringene var f eks at man skiftet fra hånd til fotgear, større bremser og en forbedret front gaffel. Produksjon stanset i 1960, når den siste kontrakten med  det Danske Forsvaret ble levert. En periode med dansk motorsykkelproduksjon var over.

 

I garasjen til Klaus i Holmestrand

En meget entusiastisk, blid og utadvendt Klaus Ulvestad hadde forberedt seg godt til besøket fra MHKD. Det første vi møtte på var en mann med utstrakt hånd som tok oss imot og ønsket oss velkommen. Raskt gikk turen til bakgården der han hadde trillet ut to Nimbus sykler, begge med sidevogn. Den ene en «standard» sykkel, men den andre er nok verdens mest berømte Nimbus. Dette er Klaus sin jorda rundt sykkel. Helt autentisk bevart slik den så ut da han vendte hjem i 2011 etter sitt jorda rundt prosjekt.

 

 Hvorfor valget falt på Nimbus til dette eventyret av en tur forklarer Klaus med at det måtte jo være litt utfordrende. Nimbus hadde aldri noen offisiell importør til Norge. Dette hovedsakelig fordi danskene hadde selv behov for syklene de produserte. Videre fremhever han at det er ikke sikkert det hadde vært like enkelt med reservedeler til en amerikansk sykkel Russland eller en russisk sykkel i USA.  Men det ble på ingen måte mangel på utfordringer med Nimbusene heller. Siden de kjørte flere tusen km på til dels steinete og humpete grusveier sier det seg selv at det ble stadig ting som måtte utbedres. Ramme og gaffelbrudd ble sveiset med ulik suksess. Noen sveiser holdt helt frem, mens andre sprakk opp igjen etter kort tid. Klaus fikk også sprekk i motorblokka. En såpass alvorlig feil at ny motorblokk måtte skaffes frem når de befant seg i Syd Amerika. Importregler førte til at dette ikke var mulig. Sykkelen ble derfor skipet til Syd Afrika hvor en ny blokk fra Danmark lå klar og ventet. Her fikk syklene en skikkelig service for å være klar for kanskje den største prøvelsen på turen. Nemlig reisen nordover i Afrika til Egypt. Mye dramatikk som endte opp med at de ble arrestert og fengslet i Egypt. Også dette kom de seg ut av i god behold.

Det vil føre alt for langt å beskrive den fantastiske reisen deres i detalj her. For de som er spesielt interessert kan jeg sterkt anbefale boken «På Nimbus motorsykkel jorda rundt» som i detalj beskriver hele reisen med en hel masse fantastiske bilder.

 

Motorsykkel siden 1982

Klaus Ulvestad er en riktig «biker». Han elsker motorsykler og har kjørt siden 1982. Jorden rundt turen er på ingen måte den eneste langturen han har samvittigheten. Han har kjørt nær sagt over alt. Som f.eks fra Paris til Beijing. Han har kjørt i Australia og han har kjørt til Nordkapp. Han har arrangert tur for Lillehammer MC klubb til Thailand. Bare for å nevne noen.

Hans første motoriserte tohjuling var en Tempo Corvette. Sener ble den BSA – M33. Han har til og med fått det italienske firma Davida til å lage hans egen hjelm.

I tillegg til de to nevnte Nimbusene har også Klaus noen flere veteransykler.

 

-          Norton 16 H – 500, 1943

-          Sundapp K 750 med sidevogn, 1942. Har bl.a. deltatt i filmen om Max Manus og andre norske krigsfilmer.

-          Sundapp K 500, 1942

-          Dnepr 650 med sidevogn. Produsert i Kiev Ukraina i 1996

Klaus tenker seg om i tilfelle han har flere, men kommer ikke på flere i farten. Han har holdt sykler til omtrent alle norske krigsfilmer. Max Manus er nevnt. Den tolvte mann er en annen. I disse dager er han involvert med motorsykler i opptakene til filmen om Vidkun Quisling.

Ellers er han interessert i og medlem av en forening som dyrker hobbyen med gamle militære kjøretøy. Vi fant flere ute på gården bak verkstedet/garasjen hans. Men ikke alle var hans egne. En av hans egne vi fikk se var en Dodge WC 51, eller bedre kjent som kvarting.

 

Morsom for oss som kom i bil med stjerne på at vi fant en stjernebil også hos Klaus.

 

Men han var raskt frempå med informasjon om at denne bilen var ikke hans. Han skulle bare hjelpe et familiemedlem med å selge den. Ikke forstår jeg at han ville selge denne. Men han har vel nok kjøretøy tror jeg.

 

Alt i alt en veldig spennende og interessant formiddag i Holmestrand hvor vi også fikk se hans virksomhet hvor han er å treffe til daglig. Barstadveien bilvask. Et stort og moderne bilvaskanlegg med 2 maskiner og jeg tror det var 3 eller 4 selvvaskehaller. På veiene av meg selv og MHKD takker jeg Klaus for hans engasjement, gjestfrihet, åpenhet og fortellerglede.

Takk for at du tok deg tid, og lykke til med nye turer og prosjekter som jeg kan garantere at han kommer til å kaste seg ut i.