Hele historien om NMS Burud

 

 

I samarbeid med Erik Dahlheim er det blitt skrevet hvordan NMS Burud ble til. Her kan du lese hele historien om forhandlingene med Øvre Eiker kommune og alle andre involverte. For mange er sikkert dette kjent stoff, men kanskje ikke alle. Derfor denne detaljerte informasjonen om senterets tilblivelse.

Artiklen legges nå ut på oppslagstavla, men vil etter hvert bli flyttet til fliken NMS Burud.

 

 

Norsk Motorhistorisk Senter.

Fra en intensjon i Øvre Eiker kommune i 2007 til en organisering som stiftelse i 2018.

 

 

 

Det startet i 2007

Våren 2007 hadde Øvre Eiker kommune benyttet seg av sin forkjøpsrett og ervervet et anlegg  forsvaret eide på Burud. Anlegget hadde et areal på 11 mål med 3 store garasjebygg, verkstedbygg m/spiserom og 2 kontorbygg. Garasjebyggene var oppført i 1954 på betongfundament.    Bygg A er på 730 m2, bygg B på 768 og bygg C på 537 m2.  I C-bygget er det innredet lagerdepoter med trapp opp til fellesrom på ca. 145 m2. Hele arealet er inngjerdet.

 

Drømmen om hjulet

Intensjonen med kjøpet var fra rådmann Jostein Barstad og Øvre Eiker kommune sin side å etablere et prosjekt med arbeidstittel: ”Drømmen om hjulet”.  Et opplevelsessenter for 50-60-tallet  med hovedvekt på de velferdsdrømmene folk flest hadde på denne tida, nemlig det å få seg en bil. Bilen som så etterhvert skulle virkeliggjøre mange menneskers drømmer om mobilitet og frihet.

Så var utfordringen, før man gikk videre, at man måtte finne et miljø som kunne bidra til dette. Barstad kontaktet Erik Dalheim, som han kjente som tidligere politiker med interesse for veterankjøretøyer. Erik hadde et miljø å henvise til, nemlig Motorhistorisk Klubb Drammen.

Med kart og bilder fra området møtte så Erik til medlemsmøte i klubben våren 2007. Klubben sa umiddelbart ja til tilbudet. Men internt var det usikkerhet knyttet til om det ville være mulig å stille nødvendig dugnad fra klubbens medlemmer. Usikkerheten skulle raskt vise seg ubegrunnet. En fruktbar prosess for utvikling av prosjektet startet opp.

Opplevelsessenteret

Målet var et opplevelsessenter som skulle tilby presentasjon/lagring av kjøretøyer,    verksted- muligheter og møtelokaliteter for mennesker med veterankjøretøyer som hobby. Dette kombinert med  ”De små gleders vei”: Et prosjekt for å skape opplevelser i kulturlandskapet, ligge i ei blomstereng og se skyene drive over himmelen, besøke et gårdstun , i det hele tatt – ”leve sakte”. 

 

Samarbeidet med Øvre Eiker kommune

Samarbeidet med kommunen ble første gang formalisert gjennom vedtak i kommunestyret 19.09.07. Med bakgrunn i dette vedtok formannskapet 13.02.2008 følgende samarbeidsavtale mellom Norsk Motorhistorisk klubb – Drammen og Øvre Eiker kommune:

I samarbeidet mellom ”Norsk motorhistorisk senter” Burud i Øvre Eiker og Motorhistorisk klubb Drammen etableres det et motorhistorisk senter. Senteret skal tilby presentasjon/lagring av restaurerte kjøretøyer og objekter for restaurering. Det tilrettelegges for verkstedmuligheter og møtelokaliteter for mennesker med veterankjøretøyer som hobby. Klubbens medlemmer og de ressurser klubben disponerer vil medvirke til realisering av hovedprosjektet bl.a. gjennom utstillinger og som transportører på ”De små gleders vei”. I tilknytning til Norsk motorhistorisk senter på Burud utvikles et interaktivt opplevelsessenter med tidsbilder fra 50-60-tallet med hovedvekt på de velferdsdrømmene folk flest hadde på denne tida. Det etableres utstillinger, som med tekster, filmsnutter, gjenstander, musikk og bilder formidler et tilbakeblikk på en epoke som representerte velferdsgjennombruddet i det norske samfunn».

En Styringsgruppe for senteret ble konstituerte 16.04.08 med følgende medlemmer: Jostein Barstad og Terje Kristiansen fra Øvre Eiker kommune og Erik Dalheim som sekretær.  Jan Roger Sand Olsen og  Arnt Ivar Lund fra Motorhistorisk klubb Drammen (leder og nestleder).

En samarbeidsavtale ble underskrevet av partene 21.04.08 og forlenget i kommunestyrets møte 03.02.2010 til 20.04.2019

 

Senterets økonomiske fundament

Opprusting av bygninger og anlegget til formålet ble i utgangspunktet finansiert med bevilgninger fra Buskerud fylke og Øvre Eiker kommune. Fylket med totalt kr 1.150 000 og en bevilgning fra Øvre Eiker kommune i 2011 på kr 250 000. I tillegg kom en vesentlig dugnadsinnsats fra medlemmene i Motorhistorisk klubb Drammen. Ut over dette har kommunen støttet senteret indirekte med betaling av strøm og de avgifter som følger eiendommen, beregnet til ca kr 100 000 pr år.  For 2010 ble det også bevilget statlige midler til miljøtiltak, rydding av kulturlandskap, opparbeidelse av rasteplasser langs ”De små gleders vei” i Bingen.

 Øvre Eiker kommune har i alle sammenhenger vært en praktisk samarbeidspartner.

Senterets drift baseres i dag på dugnad fra medlemmene i Motorhistorisk klubb Drammen, private gaver og inntekter fra driften.  Med en timepris på kr 250 representerer dugnaden en årlig verdi på ca kr 300 000,-

Senterets utvikling

Verkstedbygningen er opprustet og utstyrt med nødvendig verkstedutstyr. Det er installert nye toaletter og et kjøkken med nødvendig nytt utstyr. Kontorbrakka er opprustet til senter for en rekke merkeklubber. Bygget har nytt tak, to toaletter, et for rullestolbrukere. En bygning ved innkjøringen til senteret er ombygd til «Bensinstasjon» .

Opplevelsessenteret i «eneren» er utvidet fra 225 m2 til 350 m2. Med dette er det også tilrettelagt et ”loft” over dette på ca 300 m2 til lagring av gjenstander. Det er etablert et eget museum med historiske brannbiler og effekter. I opplevelsessenteret er det i tråd med intensjonen i opprettelsen av senteret, skiftende utstillinger av motorhistoriske kjøretøyer kombinert med interiører og effekter spesielt fra 50-60 tallet

Gateløpet mellom eneren og toeren er planert, fortau med granittkantstein er etablert. Det hele er overdekket med  ”asfaltslip”.

Drosjebua fra Hokksund stasjon er renovert og malt. To veterankjøretøyer i senterets eie, en turbuss og en lastebil utstyrt for transport av kjøretøy, er restaurert frem til godkjent registrering. Sentret har mottatt en veiskrape fra ca 1930-tallet, produsert av Drammen Jern. Over denne er det montert et overbygg ved opplevelsessentret.

«Drammens bilen» fra ca 1985 og et par av de tidlige elbilene er under restaurering.

De tre tidligere lagerbygningene, nå betegnet «enern», «toern» og «treern» med totale arealer på 2035 m2 har fått nye takplater. Bygningene er malt, fasader og dører er satt i tidsriktig stand. I treern er et møterom på 170 m2 fullisolert og utstyrt med bord og stoler til ca 75 personer. Rommet har også nødvendig utstyr til møtevirksomhet. Dette er delfinansiert med bidrag fra NAF med avtale av 01.07.2013.

 

NAF avdeling Drammen og Opland har i avtale med senteret etablert en minibane og lokaler i tilknytning til dette for trafikkopplæring av barn.

I verkstedbygget er det bygd nye toaletter og anretningskjøkken med nødvendig utstyr. Verkstedet er utstyrt med løftebukker og nødvendig verkstedutstyr. 

Luft til luft varmepumper er installert.

Det ble i 2014 skiltet frem til senteret med ”Brune Skilter” fra R134 Langebru og R35  (nå 350) fra Lerberg og Knivedalen. En markering av at NMS nå er et kulturhistorisk treffsted på linje med andre kulturaktiviteter i kommunen.

Kiosksalget knyttet til arrangementer i senteret har utviklet seg til en vesentlig inntektskilde. Med bakgrunn i dette ble kiosken renovert og utvidet vinteren 2015-2016.

«De små gleder vei» var i senterets tidligere år begrenset til turer i Bingen. I 2016 ble det med bistand fra kulturetaten i kommunen og lokale sponsorer, tilrettelagt for fire opplevelsesturer i Øvre Eikers kulturelle mangfold med utarbeidelse av et nytt kart .

 

Parkeringsarealer for besøkende er opparbeidet og utvidet i 2021

Fra samarbeidsprosjekt til stiftelse

NMS ble opprettet ved intensjonsavtale 17.10.2007. Denne ble avløst av en samarbeidsavtale av 21.04.2008 gjeldende til 20.04.2019. NMS ble i denne periode ledet av en styringsgruppe bestående av to representanter fra Øvre Eiker kommune og to fra Motorhistorisk Klubb Drammen.

Høsten 2017 ble styringsgruppens konklusjon, at de mål som var formulert for oppbygging av NMS var oppfylt. Senteret burde dermed gis en permanent organisering. Etter en prosess ble konklusjonen en stiftelse.

Stiftelsen har som formål å være et kulturverksted for bevaring av, forståelse for og kunnskap om motorhistoriske kjøretøy og de tidsbilder som knytter seg til disse.

Stiftelsens grunnkapital består av en kiosk med fast inventar til en verdi kr 100 000.

Stiftelsen overtar de avtaler og forpliktelser som er inngått av Motorhistorisk Klubb Drammen eller Øvre Eiker kommune og som er knyttet til driften av senteret.

Styret har medlemmer slik det fremgår av §2 i stiftelsens vedtekter.

 

 Stiftelsen skal ha følgende vedtekter:

§1 Formål

Stiftelsen Norsk motorhistorisk senter har som formål å være et kulturverksted for bevaring av, forståelse for, og kunnskap om motorhistoriske kjøretøy og de tidsbilder som knytter seg til disse.

Stiftelsen Norsk motorhistorisk senter skal være lokalisert i Øvre Eiker kommune.

§2 Styre

Styret skal bestå av fire representanter. To representanter skal være valgt av Øvre Eiker kommunestyre, eller den kommunestyret bemyndiger. To representanter skal være leder og nestleder i Motorhistorisk Klubb Drammen, eller utpekt av disse.

Styreleder velges av og blant representantene fra Motorhistorisk Klubb Drammen.

Styret er beslutningsdyktig når minst 3 av medlemmene er tilstede. Ved stemmelikhet er styreleders stemme avgjørende. Styret kan invitere andre til å ta del i møtene med tale- og forslagsrett, men uten stemmerett.

§3  Grunnkapital

Stiftelsens grunnkapital består av en kiosk med fast inventar, til en stipulert verdi av kr 100.000,-.

§4 Retningslinjer for stiftelsens virksomhet

Styret vedtar nærmere retningslinjer for Stiftelsens virksomhet, og kan endre disse.

§ 5 Forholdet til annet regelverk

Stiftelsen er undergitt de bestemmelser som til enhver tid gjelder for stiftelser med ideelt formål.

§ 6 Årsberetning og regnskap

Styret skal avgi årsberetning og revidert regnskap. Disse skal sendes Øvre Eiker kommune og Motorhistorisk Klubb Drammen til orientering.

§5 Oppløsning

Ved en avvikling av stiftelsen, skal stiftelsens disponible midler og gjenstander overføres til en ideell virksomhet med beslektet formål i Øvre Eiker kommune.

 

Motorhistorisk klubb Drammen fattet følgende enstemmige vedtak i ekstraordinær generalforsamling 05.02.2018:

«Motorhistorisk Klubb Drammen oppretter sammen med Øvre Eiker kommune stiftelsen Norsk Motorhistorisk senter i tråd med vedlagte stiftelsesdokument.»

Øvre Eiker kommunestyret fatte 21.02.2018 følgende enstemmige vedtak:

«Øvre Eiker kommune oppretter sammen med Norsk Motorhistorisk Klubb Drammen stiftelsen Norsk motorhistorisk senter i tråd med vedlagte stiftelsesdokument. Kommunestyret ber Rådmannen foreslå gavesalg av eiendommen som i dag brukes av Norsk Motorhistorisk Senter til stiftelsen, når opprettelse av stiftelsen er godkjent av Stiftelsestilsynet.

Dette med begrunnelse:

Norsk Motorhistorisk Senter er en vellykket kulturinstitusjon i Øvre Eiker kommune. Senteret bør organiseres som en stiftelse, for å sikre at det består til beste for sine brukere og for innbyggerne i Øvre Eiker.»

Stiftelsesdokumentet ble underskrevet 21.03.2018 av Øvre Eiker kommune v/ ordfører Ann Sire Fjerdingstad og Motorhistorisk klubb Drammen v/ leder Jan Roger Sand Olsen, godkjent av Stiftelsestilsynet og registrert i Enhetsregisteret 30.05.2018.

 

Markeringen av sentrets 10 års jubileum  på åpen dag i sentret, onsdag 26.09.2018.                                                                                                                                                     

Sentret var fylt opp av veteran kjøretøyer og supportere av sentret fra hele østlandsområdet. Dagen var også en markering av stiftelsens overtakelse av sentret. Dette med det en spesiell oppmerksomhet knyttet til de mange dugnadsgruppene som har vært og er bærebjelken i sentrets utvikling og drift. Etter en befaring av sentret var det en tilstelning i «treern» knyttet til kommunens overrekkelse av eiendommen til stiftelsen. Overrekkelsen skjedde ved at Ordfører Anne Sire Fjerdingstad mottok en krone fra stiftelsens leder Jan Roger Sand Olsen som en symbolsk betaling. Tilstede forøvrig fra kommunen, Christer Best Gulbrandsen og Morten Lauvbu fra kulturseksjonen, rådmann Trude Andresen og Else Berit Kyte fra seksjon oppvekst. Samt nå pensjonerte Terje Kristiansen. Stiftelsen og MHKD var representert ved styret og representanter fra dugnadsgruppene. Dessuten var LMK, Norsk Motorveteran og lokal presse tilstede.

Det hele ble i jubileumsåret kronet ved at Norsk Motorhistorisk Senter ble tildelt Øvre Eiker kommunes kulturpris i 2018.                                                                                                                                                                        Da skrev Bjørn Erik Nebell, redaktør i Eikerposten: Om kommunen mener alvor med å hylle frivilligheten ved utdeling av kulturprisen for 2018 under den kommende nyttårskonserten, er tiden nå mer enn moden til å la de mange frivillige i Norsk Motorhistorisk Senter (NMS) på Burud få den anerkjennelsen de fortjener.  For som det heter i vedtektene til NMS, som mange hundre medlemmer i forskjellige  klubber, lag og forening som har sine aktiviteter på Burud for lengst har sluttet seg til: «Stiftelsen Norsk Motorhistorisk Senter har som formål å være et kulturverksted for bevaring av-, forståelse for- og kunnskap om motorhistoriske kjøretøy og de tidsbilder som knytter seg til disse.»

Fra militært depot til motorhistorisk senter

Det var Motorhistorisk Klubb Drammen, som i sin tid og med god hjelp av daværende rådmann Jostein Barstad, satte prosessen i gang med å omgjøre det militære lagerdepotet til et fungerende motorhistorisk senter.

En betydelig innsats fra et stort antall frivillige må til for å holde anlegget i tipp-topp stand. Et av de viktigste samlingsstedene, den gamle pølsebua  får en nødvendig oppgradering under en dugnad i mai 2014.

I dag er det imidlertid også andre klubber og foreninger som har sine møteaktiviteter på stedet. Her kan nevnes Drammen Tempoklubb (mopeder), Norsk MG Klubb, Volvoklubben, MC-gruppa og sist men ikke minst, Skrothaugen Maskinlag som har gamle traktorer som sin hovedvirksomhet.

Samlingssted for veteraninteresserte

Bare moderklubben alene har over 400 medlemmer, men tidligere redaktør Asle Wang i MHKD anslår antallet regelmessige brukere av senteret, som for øvrig holder åpent for alle hver onsdag store deler av året, til omkring tusen kvinner og menn.

Senteret har i løpet av det siste tiår også blitt et naturlig samlingssted for de fleste arrangement og veterantreff som går gjennom distriktet, slik at det i dag er få eller ingen veteranentusiaster som ennå ikke vet hva Norsk Motorhistorisk Senter på Burud i Øvre Eiker står for.

Norsk Motorhistorisk Senter er med på å ta vare på vår kulturhistorie. To av mange eksempler er en av kommunens gamle brannbiler og en historisk telefonkiosk.

Min ubeskjedne påstand er derfor at dersom ansvarlige personer i Øvre Eiker kommune kjenner sin besøkelsestid, så er det ingen vei utenom å – omsider – tildele kulturprisen til Norsk Motorhistorisk Senter. For bare på den måten kan den hedre de mange frivillige som opp gjennom årene har gjort en innsats for å ta vare på den motoriserte delen av vår kulturhistorie – både lokalt og nasjonalt.

 

Gjeldende retningslinjer for driften av sentret i henhold til §4 i stiftelsens vedtekter:

·       Sentret skal være et treffsted for motorhistorisk interesserte i Østlandsregionen og et møtested for motorhistoriske merkeklubber

·       Sentret skal være åpen for arrangementer i tråd med sentrets formål

·       Senteret skal tilby utstilling og lagring av restaurerte kjøretøyer og restaureringsobjekter.

·       Sentret skal gi verkstedmuligheter og møtelokaliteter for mennesker med veterankjøretøyer som hobby. Ungdom skal under kyndig veiledning gis mulighet til å «mekke».

·       Opplevelsessenter med tidsbilder fra 50-60-tallet med hovedvekt på de velferdsdrømmene folk flest hadde på denne tida. Utstillinger med gjenstander, musikk og bilder, som formidler et tilbakeblikk på en epoke som representerte velferdsgjennombruddet i det norske samfunn.

·       De små gleders vei. (Utviklet i et samarbeid Kulturetaten i Øver Eiker kommune) Stiftelsen og medlemmer av Motorhistorisk Klubb Drammen stiller kjøretøyer til rådighet etter avtale til transport. 

·       NAF Drammen og Opland har rettigheter knyttet til drift av et trafikkopplæringssenter for barn og leierettigheter i møtelokalene i «Treern».

 

Driftsmodellen for NMS er basert på stor frivillig innsats og dugnad fra MHKD medlemmer. Dette er avgjørende for en bærekraftig videreføring av driften. Styret i MHKD fremmer i denne sammenheng aktuelle saker som grunnlag for behandling i stiftelsens styre.

Årshjulet for møter i stiftelsen NMS:

Referater fra stiftelsens møter legges ut på klubbens hjemmeside

Møte Januar

Summere opp foregående års aktiviteter og status økonomi ved årsskiftet.

Vurdere inntekter som grunnlag for aktiviteter i det kommende år.

Møte mars. Årsmøte

Behandle:

Styrets beretning og regnskap for foregående år

Handlingsplan og arbeidsbudsjett for kommende år

Ramme og begrunnelse for søknad om kommunale kulturpenger

Møte juni

Status drift.

Eventuelle justeringer i handlingsplan

Møte september

Status drift

Høst/vinter aktiviteter. Vedlikehold, opprustning av anlegget, utleie.

 

 

Erik Dalheim mars 2022

Sekretær