Et nytt kapittel i serien ‘Hvor ble det av dem?’

Med digresjoner, fiksjoner, politikk og underholdning


Humor er som kjent blitt forbudt.  Humor var forbudt i 2001 også.


Daværende utenriksminister Thorbjørn Jagland skapte furore dette året. Han prøvde seg på litt humor. Dette medførte spontanaborter, akutte lyskebrokk og uforklarlige hårtap i både by og bygd. Det blir påstått at han kalte Gabons president for Bongo fra Kongo. Nå 16 år etter kan det endelig fastslås at den godeste Jagland neppe omtalte presidenten i det hele tatt. Mulig den nåværende formannen i Europarådet hadde vært på en liten bankett og derfor skiftet emne fortere enn journalistene greide å oppfatte. Han snakket selvfølgelig ikke om noen president, han skrøt av sin nye bil. Det er nok ukjent for de fleste at Thorbjørn digger litt uvanlige varebiler. Det ryktes nå at han på angjeldende tidspunkt nylig hadde importert en Bongo fra Kongo. En Mazda altså. Mazda Bongo.   Går haugevis av disse i Afrika. 

Vi har hatt et par fargerike Thorbjørn’er i politikken. Vi trenger flere av dem. Gutter som tør å ta damene på puppene og kalle andre politikere for drittsekker. Gjerne noen flere Boris’er også. Se en herlig Boris-film fra den gang verden var bittelitte grann mindre komplisert:  

Nå skulle ikke denne artikkelen handle om politiske busemenn, men om en unnselig liten fillebil. Ford Econovan skal det handle om. Må ikke forveksles med amerikanske Ford Econoline. Ford Econovan er egentlig en Mazda Bongo med Ford-emblem på.  I Norge var det Ford som fikk levere denne bilen, ikke Mazda. Det ble i sin tid solgt i bøtter og spann av disse bilene. Både som varebil og som kombi, men mest varebil. De fleste med vinduer i skyvedørene, men også noen tette. Fra 1. april 1986 var det forbudt med vinduer i bakerste seksjon på varebiler. Samtidig med at varebiler fikk grønne skilter og hel skillevegg. Det skulle synes at det var en varebil. Derfor gikk det horder med Citroën CX, Peugeot 505, Ford Taurus’er og Mercedeser rundt med noen fæle svarte plater der vinduene en gang hadde vært. Tilbake til Ford Econovan – eller Spectron og Freda som den het i andre markeder -  hadde de lavt tak var det bensinmotor i dem, var det høyt tak hadde de diesel. Sånn var det bare. Hvertfall her til lands. Hva som var logikken bak de spesifikasjonene, det er ukjent. Vi snakker om årene 1986 og 1987. Noen få ble registrert i 1985 og noen overliggere i 1988.  De kostet kr 69.900,- som varebil med bensinmotor og 79.900,- med diesel. Billige varebiler. Eks moms pluss noe som den gang het investeringsavgift endte en slik bil på ca 60.000,- i regnskapene bortetter. Tilsvarer ca 130.000,- i 2017-kroner. Får ikke noen varebil for den summen i dag. Kvaliteten var fremragende, komforten elendig, sikkerheten helt fraværende og egenskapene på vinterføre mildt sagt katastrofale. Bilen var ikke særlig egnet for norske forhold så det ble med et par årganger.

 

 En gang fikk Bilforum en slik bil inn med motorhavari. Eieren var strålende fornøyd. Bilen hadde gått drøyt hundre tusen kilometer, den hadde aldri hatt oljeskift og aldri blitt etterfylt. Eieren hadde ikke brukt ei eneste krone på vedlikehold og var av den grunn som nevnt, strålende fornøyd.

 

Mazda Bongo finner du neppe i Norge. Med litt flaks finner du en bortsatt Ford Econovan her til lands. Pr desember 2017 er det registrert tre slike biler i Norge. To kombier og en varebil. Alle med bensinmotor. Redaktøren har fått akutt lyst på en slik bil – eller har i alle fall et sterkt ønske om gjensyn. Når får vi se ei sådan vogn? Tips mottas med takk.  Rolls Royce og Austin Healey får du snart på Rema1000 – Ford Econovan derimot…………. Klarer ikke engang å finne norske bilder.