Artikkel
Artikkel
Viktig industrihistorie - vi kan få en. Oppdatert 19.06.13
Midt på 1980-tallet satset to karer fra Drammen på bilproduksjon. Basert på teknikk fra Chrysler Voyager, men med egenprodusert chassis og karosseri skulle Drammensbilen tilfredsstille de særnorske kravene til kombinertbil. Noen få biler ble ferdigstilt, men som alle vet ble ikke prosjektet noen suksess. Noen biler finnes fortsatt og vi kan få en. Redaktøren ser det som svært viktig og interessant å ta vare på en av disse bilene. Styret er neppe enige, men dersom vi trommer sammen en gjeng og forlenger taket der veihøvelen står skal det vel være mulighet........ Frivillige tas i mot med åpne armer. Vi har hatt kun to "bilfabrikker" i Drammensområdet - Drammens Jern som lagde veihøvler og dette Drammensbil-prosjektet som strandet. Viktig historie å bevare for ettertiden. Stygg som juling er den også..........
Dette temaet fatter interesse også utenfor vårt nærområde:
Hei,
> jeg så på nettsiden deres at dere vil prøve å bevare et eksemplar av
> Drammensbilen! Jeg synes det er et flott initiativ, dette er en del av den
> begrensede norske bilhistorien.
> Jeg jobbet i et konsulentfirma i Oslo på 80 - 90 tallet, og vi drev bl a
> med 3D modellering og maskinering av båtskrog. Vi hadde et prosjekt der
> målet var å maskinere plugger opptil 40 fot i skala 1:1. Jeg husker at det
> kom tre karer og ville bruke vår teknikk på bilkarosserier, og de ville ha
> laget former og produsere karosserier i SMC.
> De var veldig entusiastiske, men det ble ikke noe mer ut av det, tror det
> manglet litt finansiering?
> Bilen dere kan overta, er det laget i GRP eller SMC?
> Jeg har også en reportasje om dette i en norsk bilblad liggende et sted,
> kan scanne og sende til dere dresom dere er interessert.
> Jeg har besøkt Burud (i følge med Kjell Thon) Flott sted dere har der,
> lykke til!
>
> --
>
> mvh Olav Rypdal
> Ålesund
Tagger