Den siste Dravn veihøvel fra ''Støperi'' - Norges største bygdesmie. Hvor i all verden er den?

Følg med..... Store mengder bilder lagt ut.

Dette er siste type veihøvel bygget av Drammens Jernstøberi & Mek Værksted. Denne har redaktøren jaktet på i årevis på bakgrunn av rykter om at den hadde befunnet seg hos en skogeierforening i Hedmark. Dette bildet er tatt i Stor-Elvdal i 1967, så ryktene var faktisk sanne. Dog er dette fantastiske kjøretøyet ukjent for skogeiere jeg har snakket med oppi dalen. Sannsynligvis ble maskinen solgt ny til Statens Vegvesen eller Røyken Kommune. Sauene er for lengst fårikål, forhåpentligvis er maskinen ikke blitt spiker. Ordrett referert etter møte med en eldre herre som var med på byggingen av disse siste 4-5 maskinene: "Detta var en jævla møkkamaskin"

 

Antar at formannen får svetteperler i panna når han leser dette - redaktøren var sammen med Erik Dalheim nemlig svært så  delaktig i å skaffe den første utgaven av Drafn veihøvel som nå står på Burud.......

 

Kommer mer detaljer om denne høvelen fra tidlig 60-tall.

 

SISTE: Dravn veihøvel bekreftet sett hensatt på Finnskogen. Og den står der fortsatt. Kanskje er det den rette også. Siste: Det var ikke den rette - derimot en maken til den vi har. Og den har noen av delene vi mangler.

 

MHK's Drafn veihøvel fra antageligvis 1927. Denna har Hagavold'n sagt han skal ha til å gå! Lars har en jobb å gjøre. Motoren er sprukket og utenfor redning

Kanskje blir vår maskin slik om en stund...............?

 

Navnet Drafn ble fra 1932 endret til det fonetisk enklere navnet Dravn.

 

Jakten på EH1 går videre. Det begynte så smått i Røyken, blindspor i Sande og Holmestrand er sjekket ut, og Solør-distriktet førte til funn av det gamle vraket avbildet ovenfor. 23. august var red. i kontakt med en bekjent i Hamar-distriktet. Dette ga nye ledetråder til en navngitt skogeier i Nord-Østerdalen. Så får vi se hva han kan fortelle. Spennende det her - og ikke så lite sært. Det finnes kanskje en diagnose og behandling når det gjelder dragning mot veihøvler? Ikke vet jeg, men følg med folkens. Har holdt på i mange år........

 

Noen tekniske data: 6-sylindret direkteinnsprøytet Penta D47, 66hk. Svedala type 5032 tandem med kjeder. Bremser kun på fremre bakhjul 16x5" trommel. Toppfart 30km/t. Vekt 7235kg.

 

Over hundre bilder (4 sider) lagt ut idag 24. august. 

 

En link til andre skriverier om Dravn-høvler, fra boken Made in Drammen 

 

29. august: Redaktøren har vært i kontakt med en hyggelig kar fra Finnskogen. Han vet om et Drafn høvelvrak i Trøndelag. Han har lovet å sjekke litt rundt dette. Vi venter i spenning....  

 

3. september. Etter redaktørens kommentar til et bilde av Dravn høvel på www.digitalmuseum.no utveksles opplysninger med Norsk Vegmuseum - eller rettere sagt så er det museet som får opplysninger fra MHK. Men det er veldig hyggelig at Vegmuseet er interessert i jakten på EH1, og redaktøren har lovet å holde dem oppdatert.

 

5. september: Kiær-Mykleby, stor skogeier på Tynset, kjente ikke til maskinen. Derimot fikk jeg navn på en person i Elverumsområdet som kanskje kan vite noe.

 

6. september: Engerdal Motorhistoriske Klubb er kontaktet. En hyggelig kar i det distriktet sakl sjekke litt rundt.